Адвокати трупат пачки от закъснели полети

Адвокатски кантори масово се специализират в искове за обезщетение на пътници след закъснели и отменени полети, научи „Телеграф“.До 1200 лв. обезщете ние могат да получат всички пътници, на които е отказано да се качат на самолета поради дублиране на места, отмяна на полет или сериозно закъснение. Компенсациите са уредени от Регламент №261/2004 на ЕС относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети.

Права

Регламентът гарантира на пътниците солидни права. В случай на закъснение с над 3 часа, отменен полет или дублирана резервация пътниците имат право на обезщетение в размер на 250 евро за полети на разстояние по-малко от 1500 км. Обезщетението е 400 евро (800 лв.) за полети на разстояние между 1500 и 3500 км, както и за всички полети над 1500 км, които започват и завършват в страна от ЕС. 600 евро (1200 лв.) пък може да получат засегнатите пътници от всички останали полети, извън посочените в предишните обезщетения. Ощетените пътници имат и право на помощ и съдействие (храни, напитки и настаняване в хотел при нужда) и премаршрутиране, а при закъснение над 5 часа – и право на отказ от пътуване и възстановяване на сумата за билета.

Разсеяни

Авиокомпанията не е длъжна автоматично да обезщетява пътниците, а последните трябва сами да подадат иск пред нея. Това отваря много адвокатска работа. „Регламентът е от 2004 г., но у нас, в България, стана силно актуален с нашествието на нискотарифните превозвачи, които често „забравят,,, че дължат обезщетения в уредените от него случаи. Пътниците обаче са все по-информирани и масивът от жалби става все по-голям. Процесът е времеемък и това създава ниша за кантори, които осигуряват този тип правна помощ“, заяви съдружник в столична кантора, която от около година поема такива случаи. Заимствайки опит от вече успешни модели в ЕС, канторите работят предимно онлайн, като пътникът не идва на място, а осигурява само основната информация.Практиката е хонорар да се заплаща, само ако обезщетение бъде изплатено. Обикновено той е 25% от сумата. Според родното законодателство жалбите по регламента трябва да се подадат в срок до три години след събитието.

Трикове

Компенсацията, гласи регламентът, трябва да бъде изплатена в брой, чрез банков превод, по електронен път или с чек. Често обаче, за да си спестят налични средства, авиокомпаниите предлагат на пътниците обезщетение чрез ваучери за бъдещи услуги, като например закупуване на билет. Това обаче може да се случи само с писменото съгласие на засегнатия пътник, а не може да му бъде наложено насила, обясниха от Европейския потребителски център. От там също представляват пътници пред авиокомпании и при спор помагат за намиране на решение, приемливо и за двете страни. ЕПЦ обаче не осъществява съдебно представителство, до каквото макар и рядко се стига.

в. Телеграф

ЖП транспорт

Недостиг на пътнически влакове в БДЖ

В БДЖ не достигат пътнически влакове, обяви министърът на транспорта Росен Желязков . Пред парламентарната транспортна комисия той даде подробности за състоянието на компанията, предаде БНР. „БДЖ – Пътнически превози“ […]

ЖП транспорт

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване, коментират д-р Людмил Иванов – председател на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA), и проф. Симеон Ананиев – председател на Клъстер […]

Автомобилен транспорт

Инфраструктурни проекти: инвестиции, политики и проблеми: глобална и регионална перспектива

Форум за балкански транспорт и инфраструктура Форум за корпоративно управление   Инфраструктурните проекти са неделим елемент от цялостното развитие на отделни държави,региони и на света като цяло. Съвременната глобализация е […]