Адвокати трупат пачки от закъснели полети

Адвокатски кантори масово се специализират в искове за обезщетение на пътници след закъснели и отменени полети, научи „Телеграф“.До 1200 лв. обезщете ние могат да получат всички пътници, на които е отказано да се качат на самолета поради дублиране на места, отмяна на полет или сериозно закъснение. Компенсациите са уредени от Регламент №261/2004 на ЕС относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети.

Права

Регламентът гарантира на пътниците солидни права. В случай на закъснение с над 3 часа, отменен полет или дублирана резервация пътниците имат право на обезщетение в размер на 250 евро за полети на разстояние по-малко от 1500 км. Обезщетението е 400 евро (800 лв.) за полети на разстояние между 1500 и 3500 км, както и за всички полети над 1500 км, които започват и завършват в страна от ЕС. 600 евро (1200 лв.) пък може да получат засегнатите пътници от всички останали полети, извън посочените в предишните обезщетения. Ощетените пътници имат и право на помощ и съдействие (храни, напитки и настаняване в хотел при нужда) и премаршрутиране, а при закъснение над 5 часа – и право на отказ от пътуване и възстановяване на сумата за билета.

Разсеяни

Авиокомпанията не е длъжна автоматично да обезщетява пътниците, а последните трябва сами да подадат иск пред нея. Това отваря много адвокатска работа. „Регламентът е от 2004 г., но у нас, в България, стана силно актуален с нашествието на нискотарифните превозвачи, които често „забравят,,, че дължат обезщетения в уредените от него случаи. Пътниците обаче са все по-информирани и масивът от жалби става все по-голям. Процесът е времеемък и това създава ниша за кантори, които осигуряват този тип правна помощ“, заяви съдружник в столична кантора, която от около година поема такива случаи. Заимствайки опит от вече успешни модели в ЕС, канторите работят предимно онлайн, като пътникът не идва на място, а осигурява само основната информация.Практиката е хонорар да се заплаща, само ако обезщетение бъде изплатено. Обикновено той е 25% от сумата. Според родното законодателство жалбите по регламента трябва да се подадат в срок до три години след събитието.

Трикове

Компенсацията, гласи регламентът, трябва да бъде изплатена в брой, чрез банков превод, по електронен път или с чек. Често обаче, за да си спестят налични средства, авиокомпаниите предлагат на пътниците обезщетение чрез ваучери за бъдещи услуги, като например закупуване на билет. Това обаче може да се случи само с писменото съгласие на засегнатия пътник, а не може да му бъде наложено насила, обясниха от Европейския потребителски център. От там също представляват пътници пред авиокомпании и при спор помагат за намиране на решение, приемливо и за двете страни. ЕПЦ обаче не осъществява съдебно представителство, до каквото макар и рядко се стига.

в. Телеграф

Коментари от Facebook

ЖП транспорт

БДЖ продаде билетите, пътниците се качиха и се оказа, че няма такъв влак

Получаващите многомилионни субсидии от нашите данъци БДЖ продължават да се грижат за доброто настроение на всички българи, които не се возят с тях. Поредната смехория с марка „БДЖ“ е от […]

Градски транспорт

Проектът за метро към кв. „Слатина“ ще струва 2,4 млн. лв.

Изготвянето на идейния проект за разширението на метрото към кв. „Слатина“ ще струва 2,4 млн. лв. Това става ясно от обществената поръчка, обявена от „Метрополитен“ миналата седмица. Финансирането ще е […]

ЖП транспорт

Нова високоскоростна ЖП линия Берлин-Мюнхен

Започна редовното обслужване по новата високоскоростна железопътна линия, свързваща Берлин с Мюнхен, след над две десетилетия на строителство. Стойността на обекта е 10 милиарда евро (12 милиарда долара), предадоха ДПА […]