БДЖ не може да върне заемите си в момента. Защо?

Железницата трябва да бъде интегрирана с градския транспорт

От 1989 насам товарните превози на БДЖ в България намаляха 8-10 пъти, а пътниците – от 33 млн. до по-малко от 10 млн. в момента. Това каза Симеон Ананиев от Асоциацията на българските железопътни превозвачи в ефира на Bloomberg TV Bulgaria. 

„Много е интересна структурата на пътниците. Това са предимно хора, ползващи се с преференции – железничари от БДЖ и от инфраструктурната компания, пенсионери, студенти и една немалка част пътници, които не плащат за пътуването“.

„При положение, че услугата е намаляла многократно, не може да се говори за финансови успехи и връщане на заеми. Ако се върви така, в един момент сигурно ще бъдат върнати всички заеми, тъй като всяка година БДЖ получава капиталови трансфери и пари от бюджета. Но след като вършиш по-малко работа, е ясно, че ако върнеш заемите, няма да има какво да работиш“, обясни Ананиев.

 Според него същевременно не може да няма финансова дисциплина и финансов ред, но той трябва да бъде много строго начертан и обвързан с услугата.

„Железницата трябва да бъде насочена към това от каква железница има нужда обществото и по какъв начин тя отговаря на съвременните изисквания за мобилност на хората. Тя трябва да бъде интегрирана с градски и междуградски транспорт. Да, преди 30-40 години тя е била основна за придвижване. Но сега имаме съвсем друга мобилност“.

Той посочи, че все пак има подобрение и инфраструктурните такси са се увеличили.

„България има 14 лицензирани товарни превозвача и 1 пътнически. Товарните вече превозват повече от половината от товара, който преди е возил само БДЖ и благодарение на това всяка година имаме някакъв ръст“. 

Вижте повече на Bloomberg TV Bulgaria

Автомобилен транспорт

Предлагат Росен Желязков за транспортен министър

Пореден коалиционен съвет се проведе вчера. Този път управляващите трябваше да обсъдят кой да бъде новият министър на транспорта. Предложението е това да е Росен Желязков. След трагедията край Своге, […]

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Всяка държава в ЕС трябва да реши как да регулира автобусните си превози

Всяка държава трябва сама да реши дали да създаде регулаторен орган, който да контролира автобусния транспорт, коментира евродепутатът Петър Курумбашев. На среща с бранша, организирана от Форума за Балкански транспорт […]

Автомобилен транспорт

Евродепутатът Петър Курумбашев и ФБТИ организират дискусия с автобусните превозвачи върху втория пакет за мобилност

Форумът за балкански транспорт и инфраструктура (ФБТИ) и Петър Курумбашев, член на ЕП и ма комисията по транспорт и туризъм в него организират среща – дискусия по предложението на Европейската […]