Военните хеликоптери не могат да станат линейки въпреки желанието на Борисов

Премиерът Бойко Борисов поиска здравният министър Кирил Ананиев и силовите министри Красимир Каракачанов и Валентин Радев да обсъдят възможността военни хеликоптери да бъдат преоборудвани за хеликоптери на Бърза помощ.

„Ананиев, правихме преглед на хеликоптерите. Имаме маса хеликоптери. С министър Каракачанов, с министър Радев сядате и правите проект. Имаме хеликоптери, които може да станат изцяло за  Бърза помощ“, каза Борисов в началото на правителственото заседание във вторник

Той допълни и че има хеликоптери, които може да бъдат преоборудвани за гасене на горски пожари.

„Ще ги карат военните, така че хем ще натрупват допълнителни летателни часове, хем ще тренират, хем в същото време ще вършат работа и ще спасяваме човешки животи. Имаме я техниката. Не е нужно да се купуват нови хеликоптери“, заяви Борисов, цитиран от „Фокус“.

И докато използването на военна техника за гасене на пожари е залегнало в така наречения Базов регламент 216/2008 относно общи правила в гражданското въздухоплаване, изпълнението на на полети за спешна медицинска помощ в рамките на Европейския съюз е определено в отделен Регламент (ЕС) № 965/2012 на Комисията от 5 октомври 2012 година.

В този регламент се уточняват редица изисквания към операторите на тази дейност. Те трябва да са участват в търговския авиационен транспорт и да притежават съответния сертификат, техните летателни средства трябва да отговарят на специални изсквания – да имат специфични характеристики, като например при опериране в планински условия да не предизвикат лавини.

Вертолетите на „Хели Ер“ от години изпълняват функциите, които премиерът Борисов иска да възложи на ВВС

Хеликоптерите за спешна въздушна помощ (HEMS) трябва да могат да оперират свободно на площадките за хеликоптери на големите болници у нас. Това е едно от най-важните изисквания, на които никое летателно средство на ВВС не отговаря.

Неслучайно страните, в които медицински полети се изпълняват от граждански оператори освен България са САЩ, Швейцария, Великобритания, Германия, Чехия, Канада, Дания Финландия, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша, Словакия, Испания, Швеция.

По принцип, медицинското обслужване по въздух (HEMS – Helicopter Emergency Medical Services) и операциите по издирване и спасяване на хора в трудно достъпни терени (SAR – Search and Rescue) са два добре разграничени клона на услугата въздушно спасяване, урегулирани по различен начин в ЕС. За разлика от HEMS, SAR операциите могат да бъдат поети и от държавни въздухоплавателни средства. Това са и дейностите, които се извършват в момента от Българската армия и ВВС в частност.

 

 


Ангел Найденов, бивш военен министър: Предложението на Борисов е демагогия и пореден удар върху самочуствието на българските военни пилоти

 

Предложението на Борисов е демагогия и пореден удар върху самочуствието на българските военни пилоти, коментира пред Транспортал бившият военен министър Ангел Найденов. Според него възможностите на Българската армия за помощ са разписани в закона и функциите, за които говори премиерът се изпълняват отдавна без да се вдига шум по медиите. „И хеликоптерите Ми-17 се използват редовно при гасене на пожари, и Спартани-те се използват при спешни случаи и при трансплантации. Това не означава, че армията трябва да си изостави основната функция и да поеме граждански дейности“. Мотивът с натрупването на летателни часове в неспециализирани функции е пореден удар върху самочувствието на военните поилоти, катогоричен бе бившият военен министът

Според Найденов армията трябва да изпълнява подобни дейности само в извънредни ситуации както досега. Според него е много сложно преоборудването на бойни хеликоптери, които да извършват функции за медицинска евакуация.

„По мое време също сме обсъждали подобни проекти. Тогава обаче имаше частни компании с оборудвани хеликоптери точно за целта на медицинската евакуация. Ако тези компании все още изпълняват дейността си, е безсмислено да се изпълнява специализирано скъпо преоборудване на военна техника“, категоричен бе Найденов.

Коментари от Facebook

ЖП транспорт

Предприемат се реални стъпки за облекчаване на жп връзките с Гърция

В момента 90% от товарния трафик между България и Гърция се осъществява посредством автотранспорт. Това, освен че не е екологично, също така не спомага за развитието на крупни интермодални пристанища като […]

ЖП транспорт

Много интересно! Частни фирми оказват натиск върху жп администрацията

Веселин Василев, директор на „Железопътна администрация“: Не сме отнемали сертификат на някоя компания, нито сме спъвали бизнеса   Г-н Василев, бившият шеф на БДЖ Християн Кръстев казва, че вие сте […]

ЖП транспорт

Железопътни превозвачи се надяват на ръст на товарите от Гърция през България

Има потенциал за развитието на товарните железопътни превози по направлението Гърция – България – Румъния – Централна Европа. За да стане това, трябва да бъдат преодолени редица проблеми, включително с […]