Всеки втори от най-новите дизели на БДЖ е за основен ремонт

Всяка втора от най-новите дизелови мотриси на БДЖ е за основен ремонт, научи „Монитор“. Машините са купени в началото на века, по времето на управлението на кабинета на Симеон Сакскобургготски. В момента от 25 в движение са 15. Останалите 10 са отпаднали от експлоатация след инциденти и катастрофи – удари на прелези или пожари, и се нуждаят от тотален ремонт, коментираха от „БДЖ – Пътнически превози”. Само преди година и няколко месеца броят на използваните дизелови мотриси бе 18.

Оказва се според информация на БДЖ, че част от

 

останалите в експлоатация машини са с надпробег

 

и е време да влязат в депата за основен ремонт. От държавната компания отказаха да коментират точната бройка поради различни съображения. „Извършени са допълнителни ремонтни операции, които са съгласувани с вътрешни разпоредби и правилници на БДЖ, за да се осигури безопасна работа на мотрисите”, заявиха от железниците.

На практика

 

от 2008 г. насам дизеловите мотриси са без поддръжка

 

защото договорът със Siemens е бил прекратен преди близо 10 години. Тогава ръководството на железниците е преценило, че държавният превозвач може сам да се справя с ремонта им. Но това се е оказало невъзможно и доведе до обявяването на обществена поръчка през януари тази година за ремонт и поддръжка на мотрисите Siemens за следващия 5-годишен период. В сумата е предвидено да бъдат ремонтирани както дизеловите, така и електрическите влакове. Три месеца по-късно стана ясно, че една българска и

 

три чуждестранни компании се състезават за договора за 137 млн. лв.

 

без ДДС. Това са регистрираното в Русе дружество „Експрес сервиз”, обединение на германската Siemens, унгарското дружество на швейцарската Stadler и румънската Alstom Transport. Заради непълни документи българската компания отпада от състезанието, а останалите, преминали предварителен подбор, участници бяха поканени да представят технически и ценови оферти.

Първоначално комисията беше сформирана да работи до началото на миналия месец, когато се очакваше да има избран изпълнител. Пред „Монитор” от жп холдинга коментираха, че изпълнителният директор Владимир Владимиров е удължил срока на работа на комисията до 6 януари догодина. Търгът се забави с един месец, след като процедурата беше спряна временно заради подадена жалба. Според БДЖ именно забавянето е причината за удължаване на срока на работа, но е

 

възможно комисията да излезе с решение и по-рано

 

Дизеловите мотриси се експлоатират в регионалните центрове на превозвача в София, Пловдив и Горна Оряховица. Според новия график на движение от следващата година БДЖ спира влакове по различни причини. Липсата на достатъчно машини, които да изпълняват линиите, доведе до извозване на пътници с електрически мотриси, произведени преди около 45 години. Спрените преди време от движение 40-годишни съветски електрически мотриси от серия 32 возят пътници между гарите Горна Оряховица и Плевен, както и между Царева ливада и Габрово, потвърдиха от синдикатите на железницата. Прогнозата е, че проблемът с недостига на подвижен състав ще се изостри догодина, когато и дизеловите, и електрическите мотриси Siemens ще бъдат спрени за ремонт. Обикновено една мотриса пътува по 10 пъти на ден.

в. Монитор

Коментари от Facebook

Анализи

Табута и тотеми в корабоплаването като печеливш и проспериращ бизнес

к.д.п. Христо Папукчиев Капитан далечно плаване Христо Папукчиев има над 25 години плавателен стаж с чужди морски компании. Бил е член на звеното за разследване на морски произшествия към МТИТС, […]