Георги Свиленски: Концесия на летище София за 47 години си e чиста продажба

„Летище „София“ е последното държавно дружество, което може да бъде продадено. Даването на концесия за 47 години и 6 месеца си e чиста продажба“. Това заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски от парламентарната трибуна по време на дебатите по предложението на БСП за прекратяване на концесията. Парламентът отхвърли проекторешението но социалистите. „За“ прекратяване на процедурата гласуваха от левицата и от „Воля“. От ГЕРБ, „Обединени патриоти“ и ДПС бяха „против“ и „въздържал се“, с което на практика подкрепиха концесията на столичното летище.


 

Свиленски обясни, че до 75% от летищата в Европа се управляват от частни оператори. „В България се управляват над 75% – от 4 летища, 3 са дадени на концесия“, допълни той. Депутатът подчерта, че ако се отдаде летището на концесия, печалбата му ще бъде по-малка, отколкото е сега.

 

„Отдаването на Летище „София“ на концесия се прави на тъмно, скрито от обществото – не стана ясно защо се прави това, на кой ще се отдаде, какви са условията, на базата на какви анализи правителството е стигнало до решението за отдаване на концесия“, подчерта народният представител.

 

Той обясни, че преди две седмици е поискал да бъдат представени анализите на Световната банка и на Европейската банка, но до ден днешен ги няма. „Защо Министерството на транспорта сключи такъв договор със Световната банка, че анализите да бъдат тайни и никой да не ги знае, освен няколко чиновника?“, попита зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“.

 

Той опроверга мотива на управляващите, че държавата не може да управлява търговски дружества. „Ако това решение бъде прието днес, принципалът на дружеството министър Московски трябва да си депозира оставката. Това означава, че 240 народни представители казват, че той не може да си свърши работата като министър и не може да управлява това дружество“, каза още той.

 

Управляващите посочват като мотив и че трябват 500 млн. лв за БДЖ.  „Няма мотиви за развитие на Летище „София“, за повишаване на пътниците, увеличаване на приходите. Заради 500 млн. лв ще дадем летището. Но тези средства ще трябват и след една, две години, тогава какво ще продадат управляващите?“, попита той.

 

Свиленски подчерта, че Летище „София“ е стратегически обект на националната ни сигурност. „Кой ще управлява летището по време на военни действия и кризи?“, попита той. Като пример посочи летището в Белград, в чийто договор са заложи да има изискване към повишаване на броя пътници. „В нашия няма такива изисквания. Не искаме от концесионерите да правят нищо. Говори се за нов терминал, но не е ясно къде. Втора писта, но ако решат да я правят. Може и да не решат“, коментира Георги Свиленски.

 

С концесията се дава възможност Летище „София” да се управлява и от трети страни, предупреди колегата му Йордан Младенов.

 

„Въпреки че в документите са заложени критерии, че оперативният опит следва да се докаже чрез летищен оператор, тези критерии ще се считат за изпълнени, без да се вземе в предвид процента на дяловото участие на концесионера”, заяви депутатът от левицата „. Той подчерта, че е записано и че може летището да се управлява и от трето лице. „Това означава, че българското летище може да попадне в ръцете на трета страна, неизвестна на никой”, категоричен бе той.

 

Младенов обясни, че има изисквания за гаранция за участие – 2 млн. евро, а  гаранция за изпълнение – 15 млн. евро, но при високата гаранция са заложени по-ниски критерии и може да бъде изтеглена от банки с по-нисък кредитен рейтинг. Той предупреди, че макар заявената готовност за строеж на 3-та писта да повлияе при спечелване на процедурата, то документите дават възможност да се направи анализ  и концесионерът да реши да не строи.

 

Социалистите са на мнение, че летището няма необходимост от голяма инвестиция, а и работи на печалба. При отдаването на концесия обаче има опасност за повишаване на летищните такси, което ще намали трафика, загуба на работни места, намаляването на заплатите на работещите и социалните им придобивки.

 

От ГЕРБ защитиха решението си за концесия с нуждата от инвестиции за подобряване на работата на Летище София и поддръжката на инфраструктурата.

 

Управляващите припомниха, че по време на кабинета „Станишев“ на концесия са отдадени летищата в Бургас и Варна, които също са били печеливши по това време. Социалистите обаче обясниха, че двете летища са имали нужда от инвестиции, за да се облекчи обслужването на пътниците. Процедурата е била започнала от кабинета на Симеон Сакскобургготски.

 

ДПС също не подкрепи искането за спирането на процедурата за концесия, отбелязвайки, че има нужда от инвестиции за поддържане на съоръженията и препоръчаха да бъде защитен общественият интерес в сделката. Халил Летифов припомни, че парите от концесията ще отидат за стабилизиране на БДЖ, от което има голяма нужда.

 

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски беше в пленарната зала по време на дебатите и призова политическите сили да подкрепят концесията на летището. Той посочи, че с това ГЕРБ изпълнява предизборната си програма. По думите му БСП отрича нормална европейска практика за управление на летищна инфраструктура.

glasove.com

ЖП транспорт

Христо Алексиев, НКЖИ: Ясните правила в корпоративното управление ще намалят политическата намеса в управлението на държавните дружества

Въвеждането на ясни правила в корпоративното управление ще намалят политическата намеса в управлението на държавните дружества, коментира Христо Алексиев, бивш служебен транспортен министър и председател на борда на директорите на […]

ЖП транспорт

Ханс Кристиансен, ОИСР: Не винаги приватизацията е решение за държавните предприятия

Не винаги приватизацията или концесионирането на държавните предприятия е решение за подобряването на тяхното състояние, коментира Ханс Кристиянсен, старши експерт в ОИСР при откриването на кръглата маса „Корпоративно управление, държавни […]

ЖП транспорт

Кръгла маса „Корпоративно управление, държавни предприятия и насоките на ОИСР – българската перспектива”

УНИВЕРСИТЕТЪТ ЗА НАЦИОНАЛНО И СВЕТОВНО СТОПАНСТВО (УНСС) и ФОРУМЪТ ЗА БАЛКАНСКИ ТРАНСПОРТ И ИНФРАСТРУКТУРА (ФБТИ)     организират КРЪГЛА МАСА  С МЕЖДУНАРОДНО УЧАСТИЕ „Корпоративно  управление, държавни  предприятия и насоките  на  […]