Готвената обществена поръчка за нови влакове – „новина балон“

Симеон Ананиев определи като „новина балон“ готвената обществена поръчка за нови влакове

  • Интервю на Диана Янкулова от БНР програма Хоризонт, със Симеон Ананиев и Веселин Кирев

България има нужда от нови модерни влакове, но с нова организация и цялостен поглед. Това каза в предаването „12+3“ Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на българските жп превозвачи. Той коментира новината, че БДЖ готви обществена поръчка за нови влакове. Модернизирането на подвижния състав ще струва между 800 млн. и 1,3 млрд. лева.

Подновяването на железопътния парк е хубаво нещо. В модерните държави се прави така – определя се сума, която е налична. Тук не зная сумата дали е налична, може да се окаже, че не е. Определя се период и не по-рано от 5 години това нещо реално би трябвало да стане, тъй като тези влакове не са налични, а трябва да бъдат изработени. Аз имам опасения, че това е „новина балон“, която съдържа нереални неща.

Преди това имаше един балон с приватизацията. Същото ръководство два пъти приватизира „БДЖ – Товарни превози“. Похарчиха се десетки милиони за проучвания. Накрая с тези пари щяха да се оправят „Пътническите превози“. Сега са тези милиарди. Убеден съм, че сегашните ръководители са сигурни, че те няма да плащат тези пари и няма да носят отговорност.

Железницата има голяма нужда, но подходът според мен е друг, подчерта Ананиев и допълни: Ние имаме български завод, който може да произведе тези мотриси. Да направим дългосрочна програма, тъй като не е само за купуването. Не знам дали в тези пари се включва построяването на пунктовете за поддържане, което е задължително изискване. Може да се окаже, че тези пари няма да стигнат. Нека да се опитаме, тъй като вече няма да има европейски фондове, същите тези пари да ги насочим към нашите предприятия. Това ще даде тласък на икономиката. Иначе тук ще имаме съревнование на комисионери, както беше при предишните влакове. /…/ Българските вагоно-ремонтни заводи са на много добро ниво. За същите години ще получим влаковете, но нещо повече – нашите заводи ще станат и пунктове за поддържане и за ремонт.

Според Ананиев железницата основно трябва да се насочи към мобилност на хората в големите мегаполиси. Влаковете трябва да станат част от градската инфраструктура, подчерта той и добави мнението си, че Столична община и железниците „все още не си говорят“. Ананиев смята, че трябва да се помисли и за международните влакове.

Веселин Кирев от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт направи паралел с 2005 година, когато се купиха мотрисите „Сименс“:

И тогава се говореше, че разходите на железницата ще намалеят с десетки проценти. /…/ Считаме, че доста непрозрачно се движи тази процедура. Данъкоплатците трябва да имат много по-сериозна роля в избора на това нещо, защото те финансират железницата, а така са и нейни ползватели.

Според него би трябвало да се разглежда една много по-широка концепция. Отново се действа на парче, категоричен е той. Кирев смята, че няколко месеца преди да се пусне обществената поръчка, всички производители, които биха имали интерес, трябва да тестват техните влакове в български условия, за да няма проблеми.

Интервютата чуйте в звуковия файл.

Източник: БНР Програма Хоризонт Общество 12+3

Коментари от Facebook

ЖП транспорт

ЖП Бизнес и образование заедно напред. Среща ВТУ „Т.Каблешков“ и „Експрес Сервиз“ ООД

На 22 ноември 2017г. се проведе работна среща на ректора на ВТУ „Т.Каблешков“ проф. д-р инж.-икон. Даниела Тодорова с г-н Цветелин Колев, мениджър на „Експрес Сервиз“ ООД, гр. Русе, националнен […]

ЖП транспорт

ЖП транспорта се „завръща“. Градска железница намалява трафика

Работещите в Източната индустриална зона ще спестяват по два часа дневно за пътуване. Десетки автобуси и стотици леки коли ще отпаднат от задръстванията пред Дунав мост. Градска железница (РГЖ) ще […]