Директорът на БДЖ: Трудно е да се извади една компания от фалит

Трудно е да се извади една компания от фалит, независимо дали става дума за частна или държавна компания. Това мнение изказа Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ”, в предаването „Бизнес среща“ на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Таня Кръстева.

„Световната практика показва, че по-малко от 30% от фирмите, които изпадат в състояние на фалит или близко до фалит, биват извадени (от това състояние, б.ред.) и продължават да функционират“.

Много трудно е да бъде извадена от фалит и една държавна компания, подчерта събеседникът. „Хората смятат, че след като една компания е държавна, тя не може да фалира, но на практика не е точно така“.

На въпроса какво го е провокирало от кариера в частния сектор да продължи професионалния си път в БДЖ гостът каза, че това е станало съвсем случайно: „Тогавашният министър просто ме помоли да разгледам предприятията, които се намират под шапката на Министерството на транспорта и да преценя къде мога да му помогна. Аз разгледах и избрах БДЖ, тъй като предпочетох да търся предизвикателството, въпреки че не очаквах предизвикателството да бъде толкова голямо. По-късно разбрах с какво точно се сблъсквам“.

Възможно ли е БДЖ да фалира?

„Имаше такава опасност, но тази опасност е преодоляна в резултат на реформите, които предприехме като ръководство от началото на 2010 година“, каза гостът.

Кои са най-големите пречки, които стоят на пътя на възстановяването на компанията?

„Когато мениджърите се занимават с т.нар. turn around мениджмънт, те трябва да знаят как функционира системата като цяло. Това е един дълъг и труден процес, защото е очевидно, че мениджърите, които са управлявали компанията до този момент не са имали разбирането какво трябва да бъде направено. А мениджърите, които идват, нямат видимостта за цялата система, за да могат веднага да приложат всички мерки, които са необходими. Системата не е достатъчно прозрачна във всяка една такава фирма, която се намира на ръба на банкрута. На нас ни трябваше да извървим един процес на учене. Всяка година въвеждахме нови мерки“.

„Ако имахме видимост и бяха преодолени инерционните процеси, включително и като отношение на институциите, реформата можеше да приключи за две-три години, а тя се проточва вече седем“, категоричен бе събеседникът.

Преодолими ли са инерционните процеси в БДЖ? Какви мерки са предприети, за да се намалят задълженията на БДЖ? Как и къде са прилагани мерките за намаляване на задължения, преструктуриране, оптимизиране и какъв е ефектът? Колко са задълженията, които все още не са погасени от БДЖ и как се постига стопяване на дългове от такъв мащаб? Кога ще трябва да се намеси държавата с финансова подкрепа и кога? Ще успее ли БДЖ да върне доверието на клиентите? Може ли БДЖ да излезе на печалба?

Източник: инвестор.бг

ЖП транспорт

Недостиг на пътнически влакове в БДЖ

В БДЖ не достигат пътнически влакове, обяви министърът на транспорта Росен Желязков . Пред парламентарната транспортна комисия той даде подробности за състоянието на компанията, предаде БНР. „БДЖ – Пътнически превози“ […]

ЖП транспорт

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване, коментират д-р Людмил Иванов – председател на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA), и проф. Симеон Ананиев – председател на Клъстер […]

Автомобилен транспорт

Инфраструктурни проекти: инвестиции, политики и проблеми: глобална и регионална перспектива

Форум за балкански транспорт и инфраструктура Форум за корпоративно управление   Инфраструктурните проекти са неделим елемент от цялостното развитие на отделни държави,региони и на света като цяло. Съвременната глобализация е […]