Днес решават за трасето на „Струма“ през Кресненското дефиле

Обществено обсъждане на Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) за трасето на магистрала „Струма“ през Кресненското дефиле ще се проведе днес в Симитли и в Кресна – двата града, които са на входа и на изхода на дефилето. Това е последният етап преди окончателния избор на трасето, по което ще мине магистралата. В петък от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) за пореден път разпространиха петте варианта, които все още се обсъждат.
Изборът изглежда предварително решен, след като в продължение на близо година управляващите и експерти от строителния бранш рекламират варианта, при който магистралата се разделя на две. В посока към Гърция ще се използва еднопосочно сегашният път през дефилето. В обратна посока ще се строи нов двулентов път на изток. Точно този вариант се оспорва от част от еколозите, които настояват цялото трасе на магистралата да се изнесе на изток, като сегашният път остане за местно ползване, или да се върнем на варианта с един дълъг (15.4 км) тунел.
Строежът на магистрала „Струма“ в участъка от Благоевград до Сандански се забави с години именно заради неяснотите около трасето през Кресненското дефиле. В момента управляващите бързат, защото това е единственият шосеен проект, който може да се финансира с пари от ЕС в сегашния програмен период. Ако трасето не бъде готово до края на 2022 г., ще се наложи да връщаме не само тези пари, около 730 милиона лева, а и отпуснатите за другите, вече готови участъци от магистралата, около 1.5 милиарда лева. Проблемът е, че за „Струма“ досега има одобрение от ЕК само за вариантите с тунела или изнасяне на целия трафик на изток.
Дългият тунел бе отхвърлен под натиска на българския строителен бранш, който няма капацитет да гради подобно сложно съоръжение. Като проблем бяха изтъкнати високата сеизмична опасност на района, евентуалното наличие на уран в скалите, както и трудностите при депонирането на огромното количество скална маса при изкопаването на тунела.
Трябва да се отбележи, че при налагания сега вариант не става дума за пълноценна магистрала, а за два двулентови пътя с прогнозирано ограничение на скоростта до 90 км в час. Там ще се строи и уникален виадукт, за който в идейния проект се твърди, че ще е втори по сложност в света. При този вариант на всеки един от двата пътя се оформя търговска зона – места, където местните хора да могат да продават продукцията си и да се построят крайпътни заведения. Той вече бе одобрен от Общинския съвет на Кресна през миналата седмица. Именно жителите на Кресна имаха опасения, че когато пътят заобиколи изцяло града им, местният бизнес ще понесе загуби. В подкрепа на този вариант в края на миналата седмица се изказаха пред БНТ и представителят на „Зелен транспорт“ Веселин Грозданов, и Владимир Тодоров – председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
В отговор екологът Андрей Ковачев заяви, че решението на кабинета за трасето на „Струма“ през Кресна ще го превърне в месомелачка. Избраният от правителството вариант за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле ще доведе до това, което се случи със защитената зона „Калиакра“ – санкции от страна на Европейската комисия, допълни той.

Коментари от Facebook

Автомобилен транспорт

Колко ще струва електронната винетка

Сред промените, които ще настъпят с въвеждането на тол системата ще бъде и еднодневната винетка, чиято цена все още не е определена Предстои винетните стикери да бъдат заменени от електронни […]

No Picture
Въздушен транспорт

Летище София чака петмилионния си пътник през октомври

Летище София има потенциала да се превърне в едно от най-големите и модерни летища на Балканите. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на […]