Доц. Симеон Ананиев: Може да не бъде зачетена експертизата на транспортното министерство за инцидента в Хитрино

Интервю на Диана Янкулова с доц. Симеон Ананиев и интервю на Николай Христов със Станко Станков

„Експертизата за влаковата катастрофа в Хитрино на звеното за разследване към Министерството на транспорта се опасявам, че може и да не бъде кредитирана, т.е. да не може да се използва. Аз не казвам, че тя е лоша или добра, но тя не отговаря на изискванията за независимост на органа“. Това каза в интервю за предаването „Нещо повече“ доц. Симеон Ананиев, преподавател във Висшето транспортно училище и председател на Асоциацията на вещите лица и експерти.

Има конфликт на интереси – Звеното за разследване в МТИТС, трябва да е независим разследващ орган, т.е. да не е подчинено както и Национална компания железопътна инфраструктура на МТИТС. Европейската комисия (ЕК)започна процедура за нарушение срещу България в края на 2017г, поради неправилно транспониране в националното законодателство на директива, която пряко засяга безопасността на железопътния транспорт в в т.ч. и частта за разследване на жп произшествия..

„Още в началото на разследването на влаковата катастрофа в Хитрино беше неглижирана помощта на европейските експерти и не беше потърсена помощ от Европейската железопътна агенция, която има и такива функции – по искане на страните дава най-добрите експерти. Не ползвайки опита се стига до този вид ограничена по компетентност експертиза“, обясни той.

Доц. Ананиев смята, че трябва да бъде направен независим одит на всички железопътни линии в страната:

„Всички непрекъснато се оплакват от липса на достатъчно надеждна и сигурна инфраструктура. Освен Хитрино има и много други случаи на дерайлирали влакове и вагони, при които експертизите стигат до този момент, че в повечето случаи е по вина на превозвача без да се изследва изобщо влиянието на инфраструктурата. Напоследък има по-различен подход от компетентните органи – да се изследва цялата жп система“.

Трябва да се направи проверка на всички вагон цистерни движещи се националната жп мрежа от специализираните органи на МТИТС, отговорни за проверката и регистрация на съдовете под налягане към които спадат и вагоните жп цистерните за превоз на опасни товари.

От съществено значение за съдебното производство е да се изготви модел от  специалист по приложна механика, който да установи какъв е механизма на произшествието, като се вземе в предвид състоянието на всички елементи участващи в процеса на движение:  жп инфраструктура – железен път и ел.мрежа, подвижен състав – локомотиви и вагони, технология на организиране и осъществяване движението на влака. Да се определят количествени параметри на всички елементи/нормативни и действителни/ – криви, тегло, сцепление, ускорение, центробежни сили и т.н. необходими за прилагане модел на движение при различни стойности на елементите характеризиращи влaка и и жп инфраструктурата. В зависимост от изчисленията и получените резултати може се определи при какви скорости влак е възможно да дерайлира на конкретна инфраструктура?

В интервю за „Хоризонт“ управителят на компанията „Булмаркет“, която е собственик на вагоните-цистерни, Станко Станков уточни, че цистерната, която се взриви, е на френска фирма, дадена е под наем на румънска компания и сертифициращия орган не е установен. Според експертите на компанията причината за дерайлирането на влака е лошата жп инфраструктура: „Според нашите експерти, дори влакът да е минал с 40 км/час, преместване на стрелката е щяло да има и дерайлиране на вагоните е щяло да има“.

Цялото интервю чуйте от звуковия файл.

http://bnr.bg/horizont/post/100944372/doc-simeon-ananiev-moje-da-ne-bade-akreditirana-ekspertizata-na-transportnoto-ministerstvo-za-vlakovata-katastrofa-v-hitrino

Автомобилен транспорт

Предлагат Росен Желязков за транспортен министър

Пореден коалиционен съвет се проведе вчера. Този път управляващите трябваше да обсъдят кой да бъде новият министър на транспорта. Предложението е това да е Росен Желязков. След трагедията край Своге, […]

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Всяка държава в ЕС трябва да реши как да регулира автобусните си превози

Всяка държава трябва сама да реши дали да създаде регулаторен орган, който да контролира автобусния транспорт, коментира евродепутатът Петър Курумбашев. На среща с бранша, организирана от Форума за Балкански транспорт […]