Железопътни превозвачи се надяват на ръст на товарите от Гърция през България

Има потенциал за развитието на товарните железопътни превози по направлението Гърция – България – Румъния – Централна Европа. За да стане това, трябва да бъдат преодолени редица проблеми, включително с инфраструктурата, заяви пред Investor.bg Даниела Саркисян от държавната компания „БДЖ Товарни превози“.

Въпросът бе обсъден днес на дискусия, организирана от Форума за балкански транспорт и инфраструктура с участието на български частни жп компании, „БДЖ Товарни превози“, гръцката международна бизнес асоциация SeVe и основния гръцки железопътен оператор Trainose, който бе купен през 2017 г. от италианския държавен железопътен оператор.

И според частните железопътни превозвачи има шанс да се увеличат превозените с влак транзитни товари през България към Гърция. За да се случи това, лицензираните български железопътни компании трябва да сключат споразумение с Trainose.

Над 95% от превозените в България товари минават през автомобилен транспорт, каза пред Investor.bg председателят на Форума за балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев. По думите му с подписването на нужното споразумение ще бъде направена първата крачка, която ще осигури равнопоставеност между играчите на пазара.

Преди години такова споразумение е сключено между гръцкия оператор и БДЖ, така че само „БДЖ Товарни превози“ може да се възползва от товарите по този маршрут в момента.

При международните железопътни товарни превози на граничната гара от влака трябва да бъде откачен локомотивът на българската компания и да бъде закачен локомотив на гръцки превозвач. Без споразумение това не може да стане, обясни Недялка Райкова, изпълнителен директор на частната „Българска железопътна компания“. Основание за подписване на документа по думите й е Конвенцията за международни железопътни превози (COTIF).

В същото време тя коментира, че този въпрос е изчистен при товарните превози към Турция, Сърбия, Македония и Румъния.

Споразумението с гръцкия превозвач ще увеличи транзитните товарни превози през България, прогнозира Недялка Райкова.

По думите й преговори се водят от осем години. След смяната на собствеността италианският жп превозвач се е заел да подготви стратегия за развитието на гръцкия оператор, след което българските компании се надяват споразумението да бъде подписано.

Товари по направлението Гърция – Централна Европа през България и Румъния вървят и сега, с участието на „БДЖ Товарни превози“, заяви Даниела Саркисян. „Коридор №4 има потенциал за развитие“, категорична е тя.

И тя посочи някои пречки, които утежняват работата на превозвачите – инфраструктурата в Гърция и Румъния, разходите, а работното време на гръцките власти по думите й е неудовлетворително за частния бизнес.

Даниела Саркисян отчита, че спрямо всички превозени от държавната компания товари делът на тези по направлението Кулата – Видин не е голям и коридорът тепърва ще се разработва. Все пак през 2017 г. държавната компания отчита ръст по направлението, който се дължи на прекъснатото движение на влакове между Гърция и Македония. Обиколният маршрут през България според нея е демонстрирал „добри показатели“.

В „БДЖ Товарни превози“ отчитат лек ръст на превозените товари през 2017 г. спрямо 2016-та, а през тази година очакват допълнително увеличение на обемите.

Това ще е резултат от положителното икономическо развитие в България, Турция и Гърция. Допълнително в България се развива мрежата от интермодални терминали – след като вече заработи този в Пловдив, в следващите месеци се очаква да заработи интермодалният терминал в Илиянци, допълни Даниела Саркисян.

 

investor.bg

Автомобилен транспорт

Предлагат Росен Желязков за транспортен министър

Пореден коалиционен съвет се проведе вчера. Този път управляващите трябваше да обсъдят кой да бъде новият министър на транспорта. Предложението е това да е Росен Желязков. След трагедията край Своге, […]

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Всяка държава в ЕС трябва да реши как да регулира автобусните си превози

Всяка държава трябва сама да реши дали да създаде регулаторен орган, който да контролира автобусния транспорт, коментира евродепутатът Петър Курумбашев. На среща с бранша, организирана от Форума за Балкански транспорт […]