ЖП транспорта се „завръща“. Градска железница намалява трафика

Работещите в Източната индустриална зона ще спестяват по два часа дневно за пътуване. Десетки автобуси и стотици леки коли ще отпаднат от задръстванията пред Дунав мост. Градска железница (РГЖ) ще намали трафика и ще улесни пътуването в Дунавската ни столица.“Идеята за създаването е доста стара, просто аз разработих един подробен идеен план как би изглеждала тя в настоящия момент“, обясни проектантът инж. Валери Матеев. Идеята е в пълно съответствие със Стратегия „Европа 2020“ и Стратегията на ЕС за развитие на Дунавския регион. Основните приоритети в тези документи са подобряване на мобилността и мултимодалността.

В тази връзка основната задача на бъдещата Русенска градска железница ще бъде да превозва работещи и учащи се по по-бърз и екологичен начин от съществуващия градски транспорт, обясни инж. Матеев.Само в зоната на бившия Комбинат за тежко машиностроене (КТМ), разположен между Дунав мост и град Мартен, работят доста големи предприятия, в които се трудят към 3500 души. Тук са фирми като рафинерията „Полисан“, първия частен жп превозвач у нас „Булмаркет“, в близост е производствената база на френската компания „Монтюпс“, в този район ще бъде изграден бъдещия Интермодален терминал и пр. Всеки ден тези около 3500 души пътуват сутрин и вечер до и от работа с градския транспорт и личните си автомобили. Пътят им минава през кръговото кръстовище на Дунав мост, през което се оттича и над 80% от целия автомобилен трафик между България, Турция и Гърция, от една страна, и Централна и Източна Румъния, Молдова, Украйна, Русия, Прибалтика, Финландия и Швеция – от друга. Поради това трафикът на кръговото кръстовище на Дунав мост не само сутрин и вечер, а обичайно и в останалото време от деня, е ужасен, а работещите на територията на КТМ и живеещите в Мартен губят в огромното задръстване два пъти дневно два пъти между 30 и 50 минути. Заедно с висенето по светофарите в града или с изчакванията по околовръстното всеки ден те губят средно по 3 часа за пътуване до и от работа.

Проблемът с кръговото кръстовище на Дунав мост няма да бъде решен докато не бъде проектиран и изграден един модерен пътен възел на няколко нива. Такъв в обозримо бъдеще няма да има, тъй като за изграждането му са необходими огромни инвестиции, смята проектантът. Затова и единственият ив същото време най-евтин вариант за намаляване на трафика там и за съкращаване на времето за пътуване до и от КТМ и Мартен е бъдещата Русенска градска железница, смята създателят на подробния идеен проект за нея Валери Матеев. След изграждането на РГЖ вместо с личните си автомобили и градския транспорт хората ще бъдат превозвани до работа и обратно с бърз, независещ от автомобилния трафик и екологичен жп транспорт. Идеята е Русенската градска железница максимално да използва съществуващата жп инфраструктура в града. Единствено на изток от КТМ трябва да бъдат изградени 850 м нова жп линия до Мартен и жп спирка в градчето, така че жителите му също да ползват не само градската железница, но и да имат вече достъп до железопътен транспорт. Само 850 м е разстоянието между последния коловоз на територията на КТМ и бъдещата жп спирка на гр. Мартен, подчертава Валери Матеев и допълва, че тази малка нова жп линия може да бъде изградена и с европейско финансиране ако инициатор на проекта стане община Русе. Идеята не само напълно съответства на основните приоритети в стратегията на ЕС „Европа 2020“, но е и една отдавна мечта на жителите на гр. Мартен да имат връзка с жп транспорта у нас. Около 3/4 от тях пътуват за да учат и работят в Русе с десетки автобуси и стотици леки автомобили, които замърсяват въздуха и увеличават и без това огромните задръствания.

Разработени са 5 варианта за развитие и на маршрута на Русенската градска железница. Основният вариант е влаковете да пътуват между Централна гара и новата жп спирка Мартен. Този вариант е и най-удачен, тъй като бъдещата РГЖ ще ползват и много от постоянно пътуващите работници и ученици от близките общини на запад от Русе – Борово, Две могили и Иваново. Ако мотрисите на РГЖ тръгват от Централна гара Русе ще бъде направена нова жп спирка „Родина“ около Кооперативния пазар. След нея идеята е съществуващата жп спирка на Товарна гара да се измести по-близо до Русенския университет и под новото име „Университета“ да бъде ползвана от студентите и преподавателите там. Следващите спирки на РГЖ ще са съществуващите гара Разпределителна и гара Север, като последната ще ползват работещи на пристанище „Русе-изток“ и на Дунав мост. След тях са жп спирките в Източната индустриална зона – „Безмитна зона“, „Булмаркет“ и „Лукойл“. След удължаването на жп линията със 850 м последната спирка ще е „Мартен“. Цялото разстояние на градската железница от Централна гара Русе до Мартен е 16.434 км. Разработени са и други 3 варианта, единият от които е излизане на РГЖ на 21 км на запад – до гара Иваново, но всички тези варианти не са така атрактивни. Петият вариант е насочване на РГЖ до гара „Норд“ на румънския град Гюргево. Този вариант може да се приложи и успоредно с първия етап на РГЖ – Централна гара Русе – Мартен, като извън пиковите часове – от 9 до 16, след като мотрисите са извозили работниците, едната от тях да остане да обслужва линията по разреден график, а маршрутът на другата да се удължи до Гюргево. Удобството на РГЖ е заложено във факта, че централната жп линия практически минава почти през централната част на Русе. Впоследствие графикът и някои спирки на градския транспорт ще бъдат съобразени с РГЖ, така че ползването и на двата вида транспорт да бъде максимално удобно за хората, коментира инж. Матеев.Още в първите дни РГЖ ще привлече много пътници със своите безспорни предимства, категоричен е проектантът Валери Матеев. Преди всичко това ще е около 3 пъти по-бърз и безконфликтен транспорт, който се движи по собствена инфраструктура.

По график градската железница в Русе ще взема разстоянието от Централна гара до Мартен само за 35 минути, докато пътуващите сега висят в задръстванията два път по около 80-90 минути. РГЖ ще е многократно по-екологична особено на фона на единичния превоз на 1-4 души с леки автомобили, бълващи емисии в задръстванията. РГЖ ще облекчи значително трафика в и без това пренатоварени-те с автомобили пътна мрежа на Русе. РГЖ е и изключително изгодна инвестиция, тъй като жп инфраструктурата – най-скъпият елемент за една градска железница, фактически е налична. Изграждането на допълнителните спирки и тяхното свързване с градския транспорт ще улесни придвижването на много хора, което ще изплати инвестицията за кратко. По предварителни разчети необходимата инвестиция ще е около 8 млн. лв. – за изграждане на 850 м нова жп линия и жп спирки. РГЖ предлага множество варианти за разширение в 3 посоки – на изток, запад и север от Русе. Не на последно място не е за пренебрегване и фактът, че вече има и кандидат, който е готов да закупи градските жп мотриси и да поеме превозите по бъдещата РГЖ под формата на публично-частно партньорство с Община Русе, коментира още проектантът инж. Валери Матеев. Това е жп компанията „Булмаркет“, за която работят 600 работници на територията на КТМ. Компанията планира да закупи две сдвоени мотриси, които ще превозват само в пиковите часове над 3000 работещи и учащи се. А това означава изваждане на няколко десетки автобуса и на стотици леки коли от трафика на гр. Русе.

Източник: Белчо Цанев в. Стандарт

http://www.crossdisplay.bg/crossdisplay.php?mil=VgpXDk5BDlQMEhFFBhYIBUcKQlsHDxJQCg5REQpGX1INEgVGQVtXDlMSX0VZXFtDUQEFWQYGBFcbAhEJBA9HBlZEDVAXCUdYBQpGB1NSQ1oY

Коментари от Facebook

ЖП транспорт

БДЖ продаде билетите, пътниците се качиха и се оказа, че няма такъв влак

Получаващите многомилионни субсидии от нашите данъци БДЖ продължават да се грижат за доброто настроение на всички българи, които не се возят с тях. Поредната смехория с марка „БДЖ“ е от […]

Градски транспорт

Проектът за метро към кв. „Слатина“ ще струва 2,4 млн. лв.

Изготвянето на идейния проект за разширението на метрото към кв. „Слатина“ ще струва 2,4 млн. лв. Това става ясно от обществената поръчка, обявена от „Метрополитен“ миналата седмица. Финансирането ще е […]

ЖП транспорт

Нова високоскоростна ЖП линия Берлин-Мюнхен

Започна редовното обслужване по новата високоскоростна железопътна линия, свързваща Берлин с Мюнхен, след над две десетилетия на строителство. Стойността на обекта е 10 милиарда евро (12 милиарда долара), предадоха ДПА […]