Изненада: България е на последно място в Европа в класация за ЖП превози

Бостън кънсълтинг груп изнесе официалните данни за индексът на европейските железопътни превозвачи – 2017 г.

Според методологията се оценяват 3 основни категории – интензивност на използване, качеството на услугата и безопасност. Интензитетът на използване показва колко е използвана железопътната мрежа на страната – по-високият брой на пътниците и товарните товари е по-висок. Безопасността измерва броя на произшествията и смъртните случаи. Качеството на услугата измерва точността, процентът на високоскоростния железопътен транспорт и разходите на километър. Включването на високоскоростния железопътен транспорт означава, че класацията е в полза на големите държави – има по-голяма вероятност да имат високоскоростни връзки на дълги разстояния.

Безопасността и качеството на услугата (особено точността) са най-важните фактори, обуславящи промените в ефективността на системата. Страните, в които се наблюдава намаление на цялостната им ефективност, обикновено са отбелязали спад в оценката им за безопасност, докато тези с подобрена производителност обикновено са имали повишение в рейтинга си за качество на услугата.

На последно място в Европа с общ резултат от 1.9 са България и Румъния, като нашата страна получава 0,9 за интензивност на използване на жп мрежата, 0,9 за качество и 0,1 за безопасност.

Изследването от 2017 г. потвърждава ключовите констатации от първите две издания на доклада от 2012 г. и 2015 г:

Бостън кънсълтинг груп констатира, че цялостната производителност на железопътната система обикновено корелира с нивото на публичните разходи – корелацията се засилва във времето: колкото повече държава увеличава инвестициите в своята железопътна система, толкова по-голяма е подобрената производителност на системата.

Този доклад е предупредителен сигнал за регулаторите и политиците, които се стремят да подобрят резултатите от железопътната система. Вероятно са необходими значителни инвестиции, за да се постигнат осезаеми подобрения в краткосрочен план.

 
Изт: www.bcg.com/publications/2017/transportation-travel-tourism-2017-european-railway-performance-index.aspx

Автомобилен транспорт

Предлагат Росен Желязков за транспортен министър

Пореден коалиционен съвет се проведе вчера. Този път управляващите трябваше да обсъдят кой да бъде новият министър на транспорта. Предложението е това да е Росен Желязков. След трагедията край Своге, […]

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Всяка държава в ЕС трябва да реши как да регулира автобусните си превози

Всяка държава трябва сама да реши дали да създаде регулаторен орган, който да контролира автобусния транспорт, коментира евродепутатът Петър Курумбашев. На среща с бранша, организирана от Форума за Балкански транспорт […]