Кой съсипа БДЖ? Отговорът е ясен: ГЕРБ

Управлаващата клика от ГЕРБ редовно реве как душмани без никакъв правен интерес спират иначе „перфектни“ обществени поръчки за милиони и милиарди и как трябвало законът да реже възможностите за неоснователни претенции при държавните търгове.

Иначе се спирал напредъкът, страдал народът.

Като гледаме условията на търга за доставка на 42 нови влака за пореден път става ясно, че националният жп превозвач и ресорното му министерство  не могат да се справят с „хиперсложната“ задача да организират честна и прозрачна обществена поръчка. Не им е за първи път.

За БДЖ липсата на елементарни мениджърски умения отдавна не е новина. По време на дългогодишното управление на ГЕРБ компанията просто бе срината изоснови. Преди и други се пробваха, но никой не реализира така изчерпателно и безапелационно съсипването на националния превозвач както сегашния ръководен състав.

В момента държавното дружество предлага нискокачествена, но за сметка на това влошаваща се услуга.

Закъсненията са ежедневие, както бълхите и дървениците в купетата. Многохиляден обезверен персонал, който отдавна плаче за уволнение, кюта тихо и кротко – взема пари, а не прави нищо. Синдикатите, естествено, са ок. Договарят си се за „страхотни облаги за работещите труженици“ и си прибират милиони левове от членски внос – вероятно най-изгодния бизнес в БДЖ.

В същото време шефовете ритат мачлета на селско ниво и хич не им пука, а данъкоплатецът плаща целия масраф. Чакат ги обществени поръчки за много милиони левове.

Класика!

Иначе, по време на управлението на най-известния централен нападател на аматьорския футбол Владимир Владимиров, трижди назначаван за шеф по време на герберските управления, БДЖ бяха наказани да плащат многомилионни наказателни глоби по облигационния си заем.

О, не, грешка… Не са БДЖ, всички ние платихме за хобито на бившия шеф на червния комсомол, осъмнал навреме като гербер, да гали коженото кълбо!

Сега обаче пак ще трябва да плащате още. И то повече! Много повече! И изобщо е без значение дали някога сте се качвали на влак, или си гледате локомотивчета само на красиви клипчета във фейсбук.

БДЖ обяви поръчка за доставка на 42 нови влака на цена от 675 милиона лева. А условията са от абсурдни, по-абсурдни.

Гаранция – Франция

Най-голямото безумие, безспорно, е това, че производителят ще поеме поддръжката на закупените влакове само за 15 години, а не за 30 както бе в първоначалния вариант. А за сервиза се плаща извън цената на мотрисите. За първите 15 години, през които новите влакове почти не се развалят, доставчикът ще вземе кеш от 225 милиона лева. За вторите 15 години от експлоатацията, когато новите влаковете ще започнат да окапват като зрели круши и ще се налагат далеч по-скъпи ремонти, БДЖ ще трябва да се оправят сами. Направо гениално!

Да оставим настрана факта, че жп превозвачът иска да поръча влакове, които към ден днешен са напълно морално остарели – със скорост до 160 км/ч. Наистина сега в България почти няма железен път, на който да вдигнат повече, но не трябва да се забравя, че дори в най-оптимистичния вариант, който няма да се случи, новият подвижен състав трябва да дойде през 2024 г. После ще бъдат ползвани още 30-40 години. Минимум.

А влаковете няма да дойдат, защото обществената поръчка за тях е написана свръхнекадърно и със сигурност ще бъде съборена. Макар че Московски и Владимиров ще се направят на много изненадани.

Условията са абсурдни

Миналата година БДЖ пращат писма до четири производители на влакове за евентуалната цена за доставка на нови влакове. Получените оферти обаче имат твърде малко общо. Най-ниската е на полската ПЕСА Бидгош, която обещава доставка по задание срещу 390 милиона лева. Трите други производители обаче дават драстично по-високи цени. Става дума за далеч по-сериозни производители като Сименс, Щадлер и Шкода. Въпреки това БДЖ решава да обяви търга с бюджет, който е много далеч от средната цена на четирите оферти и се доближава единствено до предложението на ПЕСА. Което създава съмнения дали процедурата ще е честна и дали не гледаме класиране, което е ясно много преди конете да тръгнат да излизат от боксовете.

И още нещо, което няма връзка със здравия разум при обявената обществена поръчка за нови влакове. Според заданието БДЖ ще ни вози в обикновени мотриси, като тези между Перник и София, от столицата до Варна – пътуване, което продължава минимум 9 часа. Вагоните ще са безкупейни, местата за големи куфари – почти никакви. При това мотрисите ще са къси с 230 места, оферта, която в никакъв случай няма да оттласне БДЖ от дъното, в което ГЕРБ ги прати.

 

Светослав Метанов

offnews.bg

ЖП транспорт

Недостиг на пътнически влакове в БДЖ

В БДЖ не достигат пътнически влакове, обяви министърът на транспорта Росен Желязков . Пред парламентарната транспортна комисия той даде подробности за състоянието на компанията, предаде БНР. „БДЖ – Пътнически превози“ […]

ЖП транспорт

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване, коментират д-р Людмил Иванов – председател на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA), и проф. Симеон Ананиев – председател на Клъстер […]

Автомобилен транспорт

Инфраструктурни проекти: инвестиции, политики и проблеми: глобална и регионална перспектива

Форум за балкански транспорт и инфраструктура Форум за корпоративно управление   Инфраструктурните проекти са неделим елемент от цялостното развитие на отделни държави,региони и на света като цяло. Съвременната глобализация е […]