Концесионерът на Летище Пловдив със смели амбиции

Летище Пловдив стартира в края на 2016 г. На 18 май 2017 г. бяха отворени офертите от трима участници: ДЗЗД „Силк Роуд Пловдив Еърпорт“, „Консорциум Летище Пловдив“ (между ПИМК и Тракия икономическа зона, подкрепени от община Пловдив) и обединение между „Хайнан“ и „Пловдив Еърпорт Инвест“ (HNA Airport Group и Plovdiv Airport B.V.), зад което стои HNA Group. След разглеждане на документите се установи, че ДЗЗД „Силк Роуд Пловдив Еърпорт“ не отговаря на критериите за подбор, и дружеството бе отстранено от участие. Последният обжалва решението и процедурата бе временно спряна. На 1 март 2018 г. Върховният административен съд отхвърли жалбата като неоснователна, след което процедурата отново стартира. С решение от 28 март правителството избра HNA Group за концесионер на Летище Пловдив, който ще оперира в продължение на 35 години. Очаква се до дни сделката да се финализира. В двумесечен срок от влизането в сила на решението министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски трябва да сключи концесионния договор.

Кои са HNA Airport Group

HNA Airport Group е подразделение на HNA Group, отговарящо за изграждането, оперирането и контрола на наземните операции на нови летища, както и за планирането и инвестициите в летищни индустриални зони и вече съществуващи летища на групата. Компанията се стреми да стане световен лидер сред летищните оператори. Основана през 2003 г., HNA Group оперира 13 летища и над 1000 вътрешни и международни линии, управлява 14 авиокомпании с над 1250 самолета, а годишно превозва над 100 млн. пътници до 260 града. HNA Airport Group води началото си от 1993 г., когато се създава авиокомпанията Hainan Airlines на едноименния остров. Впоследствие тя се превръща в конгломерат в сферата на авиацията, туризма, недвижимите имоти, финансите и т.н.

Инвестициите

Концесията на Летище Пловдив е за 35 години, като за този срок концесионерът се задължава да реализира инвестиции в обекта в размер на 79 083 000 евро. Средствата са за ремонт, поддържане и рехабилитация на съществуващата инфраструктура, както и изграждане на нови съоръжения. След изтичането на гратисния период от 48 месеца за всяка календарна година концесионерът ще извършва плащане, което се състои от фиксирана и променлива част. Фиксираната част е в размер на 600 000 лева без ДДС, а променлива част представлява 6% от общия размер на нетните приходи от всички дейности за съответната година, свързани с ползването на обекта на концесията. Около 30 млн. евро от инвестициите ще са за изграждането на карго и на пътнически терминал. Предвидено е и удължаване на пистата със 700 метра, което ще позволи да кацат и да излитат много по-голям набор от големи самолети. В момента пистата е дълга 2500 м.

Намеренията на концесионера

След като стана ясно, че HNA Group печели концесията за Летище Пловдив, от компанията излязоха с официална позиция. Там е посочено, че пловдивското летище ще бъде второто европейско летище в портфолиото на HNA Airport Group, след летището във Франкфурт-Хан в Германия. Амбицията на HNA Airport е да разшири дейността на Летище Пловдив и да го развие като карго хъб и регионално летище, обслужващо туристопотока от и към Централна и Източна Европа. Като оператор на Летище Пловдив HNA Airport Group предвижда да въведе своята система за мониторинг и контрол на безопасността, която включва и обучение за персонала на летището. Наскоро в интервю за „Марица“ бизнесменът и представител в Пекин на Българо-китайската асоциация за бизнес развитие Кръстьо Белев, който е съдействал за сделката с летището, разкри част от намеренията на HNA Group. Те са част от мащабната инициатива на китайското правителство „Един пояс, един път”, което предполага Летище Пловдив да стане част от Пътя на коприната. Концесионерът имал интерес да създаде малка или средна регионална авиокомпания в Пловдив, която като член на HNA Group може да осигурява пилоти за вътрешни линии в Китай за други китайски авиокомпании. Възможността в България да се тренират пилоти също предизвикала интерес. Иначе обещанията са за три полета седмично – два карго и един пътнически.

Интересен е и проектът им за утилизиране на самолети, които излизат от употреба. Според г-н Белев това би могло да бъде мащабен печеливш бизнес, тъй като България има доста специалисти авиотехници. Край Пловдив са както Комбинатът за цветни метали, така и комбинатите в Пирдоп и Златица, които биха могли да утилизират метали от частите на излезлите от употреба самолети. Някои самолетни части също биха могли да намерят навън пазар като резервни. В смелите намерения е също да се прилага технология за превръщане на изолационните материали от „пенсионирани“ самолети в изолация за строителството. Пловдив като най-близкото географски до Китай летище от ЕС би могъл да стане логистична дестинация за интермодален транспорт. Тук могат да се докарват големи количества стоки, които с камиони да се превозват до другите страни в ЕС.

marica.bg

Автомобилен транспорт

Предлагат Росен Желязков за транспортен министър

Пореден коалиционен съвет се проведе вчера. Този път управляващите трябваше да обсъдят кой да бъде новият министър на транспорта. Предложението е това да е Росен Желязков. След трагедията край Своге, […]

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Всяка държава в ЕС трябва да реши как да регулира автобусните си превози

Всяка държава трябва сама да реши дали да създаде регулаторен орган, който да контролира автобусния транспорт, коментира евродепутатът Петър Курумбашев. На среща с бранша, организирана от Форума за Балкански транспорт […]

Автомобилен транспорт

Евродепутатът Петър Курумбашев и ФБТИ организират дискусия с автобусните превозвачи върху втория пакет за мобилност

Форумът за балкански транспорт и инфраструктура (ФБТИ) и Петър Курумбашев, член на ЕП и ма комисията по транспорт и туризъм в него организират среща – дискусия по предложението на Европейската […]