Летище София чака петмилионния си пътник през октомври

Летище София има потенциала да се превърне в едно от най-големите и модерни летища на Балканите. Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на отбелязването на 80-годишнината на столичното летище. Той обяви, че от началото на 2017 г. до момента на летището са обслужени над 4 милиона и 400 хиляди пътници, което е ръст с над 41% спрямо същия период на миналата година. По думите му следващият месец се очаква 5-милионният пътник, а до края на годината броят на хората, преминали през летището ще достигне рекордните 6 милиона. За сравнение за цялата 2007 година преминалите пътници през летището са около два милиона и седемстотин хиляди, каза още той.
Изпълнителният директор на летище София Владимир Рапонджиев обяви, че през последните години се наблюдава трайна тенденция към непрекъснато увеличаване на пътниците, обслужени на летище София. „Неслучайно авторитетна международна класация определи софийското летище за най-бързо развиващо се в категорията от 3 до 5 млн. пътници.“, отбеляза той.
По случай 80-годишнината членовете на Съвета на директорите на летище София Ася Иванова и Мая Андреева, Владимир Рапонджиев, изпълнителен директор на летището и Деян Дънешки, изпълнителен директор на Български пощи валидираха пощенска марка. Тя представлява миниатюра с изображение на летището, върху чиято фасада се отразяват очертанията на планината Витоша. В подкрепа на младите и талантливи българи летище София избра автор на марката да бъде 24-годишният художник Емилио Бората. Тиражът на пощенското-филателно издание е 11 000.
По време на събитието гостите имаха възможност да направят виртуална разходка на летище София и да разгледат изложбата „Непознатото летище София”, в която са събрани снимки от миналото и настоящето. За рождена дата на летище София се приема датата 16 септември 1937 г. с издаването на Указа на цар Борис III, но полети са се изпълнявали още от началото на 30-те години. През 1939 г. е открита първата приемна сграда, а две години по-късно е завършено и летателното поле с изграждане на грундова писта. В средата на ХХ век е построена първата бетонна писта с дължина 1050 м. (за сравнение днес пистата за излитане и кацане на летище София е дълга 3600 м). Първата редовна въздушна линия София-Бургас е открита на 29 юни 1947 г. и е осъществена със самолет Юнкерс Ju 52 (немски самолет). Първият полет, който днес се изпълнява за половин час, тогава е изпълнен два часа. Бързо развиващият се авиационен сектор в края на ХХ век налага необходимостта от модернизиране на съществуващата инфраструктура на столичното летище.
През 2000 г. Терминал 1 е реновиран основно, като е разширен салон „Заминаване” и е обособена сграда за пристигащи пътници. През 2002 г. започва строежът на нов терминал, който отваря врати в навечерието на приемането на България в ЕС – 27 декември 2006 г. Терминал 2 е проектиран да съответства на нуждите на развиващия се трафик. През декември 2013 г. Терминал 2 е разширен, като по този начин е повишен неговия капацитет.

На летище София оперират 29 авиокомпании, които изпълняват полети до 84 летища в 27 държави от Европа и Близкия Изток.

Източник: БГНЕС

Коментари от Facebook

ЖП транспорт

Предприемат се реални стъпки за облекчаване на жп връзките с Гърция

В момента 90% от товарния трафик между България и Гърция се осъществява посредством автотранспорт. Това, освен че не е екологично, също така не спомага за развитието на крупни интермодални пристанища като […]

ЖП транспорт

Много интересно! Частни фирми оказват натиск върху жп администрацията

Веселин Василев, директор на „Железопътна администрация“: Не сме отнемали сертификат на някоя компания, нито сме спъвали бизнеса   Г-н Василев, бившият шеф на БДЖ Християн Кръстев казва, че вие сте […]

ЖП транспорт

Железопътни превозвачи се надяват на ръст на товарите от Гърция през България

Има потенциал за развитието на товарните железопътни превози по направлението Гърция – България – Румъния – Централна Европа. За да стане това, трябва да бъдат преодолени редица проблеми, включително с […]