„Мазен“ влак се композира от Видин за София

Пътуването с БДЖ в неделя из Северозападна България е истински ад 30 години след промените Да пътуваш в неделя с влак по линията „Видин-София“ се оказа истински ад. „Няма въздух, моля ви, отворете прозорец някъде. Задушавам се! Как да стигна до вратата от толкова много хора…“ Такива молби се чуват от всеки вагон в така наречения „мазен влак „, както наричаха по времето на комунизма нощния трен от София за Видин. Сега на всички влакове в Северозападна България им казват така. Повечето пътуват с по няколко чанти, куфари и огромнипликове, пълни с консерви и буркани. В следобедния влак (от Видин тръгва в 12,15 ч) за столицата правостоящите пътници са почти колкото седящите. Само от Враца се качват хора за 2-3 вагона. Достатъчно вагони обаче няма. Но пък има билети със запазени места. И врачани си купуват „места“. Да, ама места няма. В четирите вагона на влака за столицата са набутани пътници за шест, че и седем.

От първата до последната врата, по пътеката между седалките, в миниатюрните предверия на полувагоните, където няма и прозорци, дори на местата с четири седалки между тях има хора – всеки се мъчи да си намери по-удобно място.Ако транспортният министър се беше показал отнякъде, той със сигурност щеше да бъде разкъсан. Така, както пътниците щяха да направят с кондуктора – най-малко виновният за ситуацията. Най-гневните размахват билета (той вече прилича на по-едра касова бележка), на който пише вагона и мястото. Всички те са се качили от гара Враца, където предлагат запазено място – цената му е само 50 стотинки.Кондукторът обаче е подготвен и не се дава – това му се случва всяка събота и неделя по неговите думи. „Оплачете се, идете при началник влака , а като слезете напишете жалба – телефонът и адресът са на билетчето“, почти вика той. „Всичко знаят началниците, така е всяка събота и особено неделя, казваме им всеки път, но резултат няма. Кажете им вие, нас ще ни уволнят, ако продължаваме да се оплакваме, снимайте!“ – направо си крещи на всички клетият служител.

Пътуването от Враца до София продължава с политически коментари във всеки вагон . И ако министър Ивайло Московски и подчиненият му шеф на БДЖ Владимир Владимиров можеха да чуят хорските клетви по техен адрес… Българските граждани повече от 20 години слушат едно и също – железниците ще бъдат възстановени, ще станат като европейските. БДЖ бяха обявени за приоритетен отрасъл на настоящия кабинет „Борисов 3″. Промени към по-добро обаче никакви. Особено в също приоритетната Северозападна България, наричана от хората северозападнала…„Що ли ми намирисва на корупция?! Държавните железници не слагат допълнителни вагони . Пътниците волю-неволю се прехвърлят при частните автобусни превозвачи и плащат двойнацена. Някой от управленците получава подкуп от частните превозвачи. Част от сумата отива в партийните касички. Капка по капка вир става. С тези пари се захранва купуването на гласове. И се печели властта…“ Такива разсъждения се чуват от заклещените като сардели хора.

За всички е ясно, че в годините след промените БДЖ е умишлено фалирана от всички управляващи – СДС-БСП- ДПС-ГЕРБ – и то в продължение на 20-25 години, за да печелят транспортните им фирми.„БДЖ -то се крепи на свети крепки, но не е само то! Цяла България залязва, бавно, величествено и по указания, препоръки и директиви от ЕС“, заключава пътник, който обясни, че омерзен си е тръгнал от системата на БДЖ . Допреди няколко години бил стрелочник, написал стихотворение (мъжът се оказа и поет с няколко стихосбирки), в което излял мъката си по железниците, а шефовете за благодарност му казали „Гудбай!“.Почти половината от пътниците са млади хора – повечето студенти. „Учудвате ли се, че Северозападнала България е населила Северозападна Европа? Натам сме се запътили и аз, и приятелите ми, няма и да се върнем“, говори на хората от вагона един от тях.

В.“Труд“

Автомобилен транспорт

Симеон Славчев от Група 5: Без коли в центъра на София при мръсен въздух, помощи за ток, не за дърва

Енергийни помощи за ток и газ, а не на твърдо гориво, подмяна на отоплителните системи на гражданите – където е възможно газифициране и подмяна с отоплителни уреди, които да работят на ток […]

Uncategorized

Високоскоростен влак дерайлира в Анкара

Вискоскоростен влак катастрофира в Анкара. Загинали са най-малко четирима души, 43-има са ранени, съобщи губернаторът на Анкара Васип Шахин. Катастрофата е станала в 6,30 ч. местно време, когато скоростният влак потеглял от […]

Автомобилен транспорт

Наши превозвачи тръгват на бунт към Брюксел

Българските автомобилни превозвачи подготвят протест в Брюксел заради новия Пакет за мобилност, приет преди дни от министрите на транспорта от ЕС, обявиха вчера представители на автомобилния бранш след среща с […]