Московски и Свиленски си размениха удари под кръста за летище „София“

Транспортната комисия поряза червените в желанието им да се спре концесията на летище „София“. Червеният депутат Георги Свиленски припомни, че нееднократно левицата е настоявала да се дебатира темата. Парламентът обаче останал изолиран от решението.

Припомняме, тази сутрин БСП внесе в деловодството на Народното събрание Закон за изменение и допълнение на закона за концесиите, с който да се състави списък със забранени за концесиониране предприятия.

Летище „София“ е изградено летище, с изградена инфраструктура, подчерта той. То реализира приходи и увеличава пътникопотока си. Затова нямало нужда летището да бъде концесионирано. Летището няма генерален план, подчерта социалистът.

БСП пита дали и персоналът на летището ще бъде запазен. Червените не приемат аргумента с парите от концесията да се спаси БДЖ. Правителството можело да спаси железницата, без да отдава на концесия летището.

Транспортният министър Ивайло Московски отговори, че заради грешно водена политика държавните оператори са изтласкани. Държавата е доказала, че не е добър управител на летище „София“, обясни той. Премиерът Бойко Борисов обаче звънна на министъра в този момент. Депутатите проявиха разбиране двамата да си приключат разговора.

След това Московски захапа левицата, че по времето на Сергей Станишев сме загубили „едни 27 милиона лева“ от летището. С 80% е нараснало частното участие в управление на летищата в Европа от 2010 до 2016. Голяма част от летищата в Европа се управляват от частния сектор – между 70-80%. Удачният начин за управление на летищната инфраструктура е този, категоричен бе Ивайло Московски.

Според него летище „София“ трябва да получи своето развитие. Процедурата е стартирала абсолютно прозрачно, увери той и генерален план за летището има. Московски е категоричен, че максимално е защитен интересът на държавата и по думите му никой на никого нищо не подарявал.

Това е нормална, стандартна практика в цяла Европа, посочи Московски и допълни, че това е нормален икономически инструмент.

Минимум 1,2 милиарда лева ще са инвестициите в летището. Държавата ще получава 10% от печалбата на летището. Сделката за аутобана била историческа. Все някой умен човек ще се запита защо досега не е правено така, подчерта Ивайло Московски и предизвика опозицията с призив да отворим всички сделки в транспорта.

Да ги отворим, аз съм Ок, не се даде Георги Свиленски.

Не виждам защо това ви е темата, така отговори на питането на червения депутат къде ще е третият терминал. Той ще е в южната част на летището. Правите политическо заяждане в момента, обвини Московски социалиста и обясни, че говорил с икономически грамотни червени и те му декларирали подкрепа за концесията на летище „София“.

Припомняме, идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет „Борисов“ и в началото на май 2017 г. Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет.

От БСП веднага подеха противопоставяне на идеята.

Месец по-късно Московски посочи септември 2017 г. като срок за възобновяване на процедурата, с международен консултант. Летище София е един от един от най-големите държавни активи, с изключение на енергийните.

Това ще е втори опит летище „София“ да се даде на концесия, след като процедурата бе спряна от служебното правителство на Румен Радев, като преди това имаше и обжалване в Комисията за защита на конкуренцията.
Синдикалните организации са против отдаването на концесия с аргумент, че държавата ще е само на загуба. Според плановете с приходите от концесия трябва да се оздравят Българските държавни железници.

Източник: news.bg

ЖП транспорт

Недостиг на пътнически влакове в БДЖ

В БДЖ не достигат пътнически влакове, обяви министърът на транспорта Росен Желязков . Пред парламентарната транспортна комисия той даде подробности за състоянието на компанията, предаде БНР. „БДЖ – Пътнически превози“ […]

ЖП транспорт

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване, коментират д-р Людмил Иванов – председател на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA), и проф. Симеон Ананиев – председател на Клъстер […]

Автомобилен транспорт

Инфраструктурни проекти: инвестиции, политики и проблеми: глобална и регионална перспектива

Форум за балкански транспорт и инфраструктура Форум за корпоративно управление   Инфраструктурните проекти са неделим елемент от цялостното развитие на отделни държави,региони и на света като цяло. Съвременната глобализация е […]