Падна жалбата за тол-системата

Тол-системата в България може би ще заработи до края на следващата година. Оптимизмът се подклажда от решение на Върховния административен съд. С него магистратите са отхвърлили последните две жалби срещу търга, в които претендентите – обединение „Бг път“ и „Толлнет“, оспорват правото на агенция „Пътна инфраструктура“ да сключи предварително договор с избраната за изпълнител австрийска компания „Капш Трафик солюшънс“.

До този развой на събитията се стигна след като Комисията за защита на конкуренцията разреши на „Пътна инфраструктура“ да пристъпи към предварително изпълнение на поръчката за тол-системата. Според регулатора тя е със значителен обществен интерес, който може да бъде защитен чрез предварителното изпълнение. Но, заедно с това, имаше и законова процедура – 14 дневен срок, в който ВАС да се произнесе.

Определението на съда е окончателно и позволява сделката с „Капш Трафик солюшънс“ да се изпълни. За магистратите е безспорно, че дейностите по въвеждането в експлоатация на тол-системата биха допринесли за подобряване на цялостната организация на движение на превозните средства и за подобряване на безопасността на движението по пътищата.

Преди дни шефът на пътната агенция Дончо Атанасов обясни, че такова решение на ВАС позволява подписването на договор с избрания изпълнител, но независимо от това агенцията ще изчака 29 януари, за когато е насрочено гледането на делото по същество. И чак след неговото обявяване ще се пристъпи към подписването на контракта.

Конкурсът за изграждането на тол-системата започна при предишното правителство на ГЕРБ през април 2016-а и оттогава бе обжалван от 14 дружества. След неговото поредно обявяване в началото на октомври за изпълнител беше определен консорциумът „Капш трафик солюшънс“ с водещ партньор австрийската фирма „Капш“. Той предложи да изпълни проекта за 150 млн. лв. при прогнозна цена от 200 млн. лв. и срок 19 месеца (7 месеца за изграждането и 12 за тестване). Самото изграждане на системата ще е за сметка на изпълнителя. След успешното й внедряване инвестицията следва да се възвърне чрез събраните приходи.

С тол-системата се увеличава плащането за тежките автомобили, но това е справедливият модел, коментират експерти. За един и същ изминат път в чужбина превозвачът плаща 70 евро, а у нас – 11 евро. Очакванията са приходите от транзитно преминаващите страната превозни средства да се вдигнат минимум десет пъти. Toл-тaĸca щe ce cъбиpa зa вcичĸи ĸлacoвe acфaлтиpaни пътищa (oĸoлo 80% oт пътнaтa мpeжa) и ще генерира над 1 млрд. лв. годишно.

Източник: http://www.banker.bg

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Гласуването в ЕП за пакета за мобилност ще е трудно, последният ни шанс е в Съвета на министрите

Господин Курумбашев, като че ли се върнахме в изходна позиция с исканията ни за защита на превозвачите. Какво предстои оттук нататък? Оттук нататък вече излизаме от комисиите и предстои гласуване […]