Петър Курумбашев: Гласуването в ЕП за пакета за мобилност ще е трудно, последният ни шанс е в Съвета на министрите

  • Господин Курумбашев, като че ли се върнахме в изходна позиция с исканията ни за защита на превозвачите. Какво предстои оттук нататък?
  • Оттук нататък вече излизаме от комисиите и предстои гласуване на пакета за мобилност в пленарна зала. В нея право на предложения имат или цели комисии, или цели политически групи, или 38 или повече членове на Европейския парламент. Тези предложения трябва да бъдат оформени до 27 юни и може да се очаква, че ще има гласуване на сесията през юли в Страсбург. Ако се прецени, че няма достатъчно време за превод на предложенията, те могат да бъдат отложени за първата седмица на пленарното заседание пак в Страсбург. Така че разговорите на ниво комисия приключиха, предстои гласуване в ЕП. Разбира се групата на българските евродепутати ще внесе предложения по позиции, които вече сме отстоявали. В момента се оформят тези предложения и предстои събиране на подписи, тъй като крайния срок е след 1 седмица.
  • Откъде смятате да съберете тези 38 гласа за внасяне на предложение?
  • Е, разбира се че само българските евродепутати няма да съберем тези гласове, но например имам уверението, че румънските социалисти ще ни подкрепят. Само с тях ние вече правим 34 човека. Така че проблемът не е да се съберат тези 38 подписа, а това че е хубаво те да бъдат много повече.
  • Какви са очакванията Ви за гласуването в зала?
  • Нямам високи очаквания, тъй като загубихме гласуванията по двата важни доклада. Първото 263 на 343 гласа, което е 80 гласа разлика в наша вреда, а второто го загубихме с 180 на близо 430 гласа. Така че в Европейския парламент има ясно изразено мнозинство, което не е в наша полза. Затова и беше призива ми да не отчитаме победи, когато има гласуване в една комисия, понеже очевидно победата беше ден до пладне и аз очаквах, че гласуването в парламентарна зала ше бъде трудно. Честно казано, не очаквах обаче, че ще загубим с такава голяма разлика. Думкането на тъпаните и посрещането на цар-освободител на летището бяха излишни фойерверки, които пречат на нашата работа, Подобно поведение допълнително само настървява отсрещната страна и намалява вероятността дори да се постигнат някакви компромиси.
  • Ако загубим и това гласуване в ЕП, какво ни остава?
  • Когато имаме вече гласувана позиция на ЕП в пленарна зала, тя отива на така наречения триалог. В нея участват още Еврокомисията, която вече е изказала своето мнение, както и Съвета на министрите, който трябва да представи своята позиция. Реално шансовете ни оттук нататък е България заедно с другите засегнати държави да успее да организира блокиращо малцинство в Съвета. Това е съветът, който ние досега председателствахме и който от 1 юли ще председателства Австрия. Така че трябва да се опитаме да си осигурим това блокиране на ниво Съвет.
  • Имате ли наблюдения, кои държави все още са колебаещи се и бихме могли да работим с тях за осигуряване на блокираща квота?
  • Със сигурност държавите от Вишеградската четворка, Прибалтийските държави, Хърватска, Румъния, България – ето дотук станаха десет. Гърция, също така може да се работи с португалия – ето станаха 12 потенциални държави.
  • Можем ли да говорим и с Кипър?
  • За позицията на Кипър не съм много убеден, както и на Малта, на Италия и на Испания. Между другото при гласуването на докладите моите италиански и испански колеги глсуваха доста „шарено“, така че с тях могат да се водят разговори. Следва Великобритания, чиято позиция не е в наша полза и след това насреща ни са държавите от страна на т.нар. Пътен Алианс – Скандинавските държави, Белгия, Холандия, разбира се Германия, Франция и Австрия.
  • Можем ли да кажем, че каквото можахте като евродепутати досега успяхте да направите и че вече топката е в правителството и транспортния министър?
  • Ами нека да изчакаме да мине гласуването в Парламента, да завърши процедурата и ако не успеем да извадим скрити козове при него, тогава ще можем да кажем, че сме направили всичко, каквото сме можали. След това топката е изцяло в ръцете на Съвета на министрите, тъй като това е единствената европейска институция, която не е оповестила своето мнение, а освен това правилата в нея позволяват да блокираш нещата, дори да си малцинство.

Агенция Фокус

ЖП транспорт

Желязков: Инцидентът с влака край Кресна е класически случай на форсмажор

Инцидентът е класически случай на форсмажор, тоест на непреодолима сила. Така министърът на транспорта Росен Желязков определи инцидента с дерайлирането на влака в Кресненското дефиле, при който в понеделник вечер […]

ЖП транспорт

Влакът Петрич- Благоевград дерайлира в Кресненското дефиле, четирима пострадаха

Влакът Петрич- Благоевград дерайлира заради срутване на скали на жп линията Кулата- Благоевград, четирима пострадаха. Инцидентът е станал на излизане от последния тунел в дефилето в посока гара „Черниче“. Локомотивът […]

Воден транспорт

Неправителствени организации поискаха спиране на поръчка на Морска администрация

За прекратяване на обществена поръчка на ИА „Морска администрация“ за 1,5 млн. лева за спасителни кораби на стендбай се обявиха морски неправителствени организации във Варна. Представители на БУЛСАР и Моряшкия […]