Петър Курумбашев: Гласуването в ЕП за пакета за мобилност ще е трудно, последният ни шанс е в Съвета на министрите

  • Господин Курумбашев, като че ли се върнахме в изходна позиция с исканията ни за защита на превозвачите. Какво предстои оттук нататък?
  • Оттук нататък вече излизаме от комисиите и предстои гласуване на пакета за мобилност в пленарна зала. В нея право на предложения имат или цели комисии, или цели политически групи, или 38 или повече членове на Европейския парламент. Тези предложения трябва да бъдат оформени до 27 юни и може да се очаква, че ще има гласуване на сесията през юли в Страсбург. Ако се прецени, че няма достатъчно време за превод на предложенията, те могат да бъдат отложени за първата седмица на пленарното заседание пак в Страсбург. Така че разговорите на ниво комисия приключиха, предстои гласуване в ЕП. Разбира се групата на българските евродепутати ще внесе предложения по позиции, които вече сме отстоявали. В момента се оформят тези предложения и предстои събиране на подписи, тъй като крайния срок е след 1 седмица.
  • Откъде смятате да съберете тези 38 гласа за внасяне на предложение?
  • Е, разбира се че само българските евродепутати няма да съберем тези гласове, но например имам уверението, че румънските социалисти ще ни подкрепят. Само с тях ние вече правим 34 човека. Така че проблемът не е да се съберат тези 38 подписа, а това че е хубаво те да бъдат много повече.
  • Какви са очакванията Ви за гласуването в зала?
  • Нямам високи очаквания, тъй като загубихме гласуванията по двата важни доклада. Първото 263 на 343 гласа, което е 80 гласа разлика в наша вреда, а второто го загубихме с 180 на близо 430 гласа. Така че в Европейския парламент има ясно изразено мнозинство, което не е в наша полза. Затова и беше призива ми да не отчитаме победи, когато има гласуване в една комисия, понеже очевидно победата беше ден до пладне и аз очаквах, че гласуването в парламентарна зала ше бъде трудно. Честно казано, не очаквах обаче, че ще загубим с такава голяма разлика. Думкането на тъпаните и посрещането на цар-освободител на летището бяха излишни фойерверки, които пречат на нашата работа, Подобно поведение допълнително само настървява отсрещната страна и намалява вероятността дори да се постигнат някакви компромиси.
  • Ако загубим и това гласуване в ЕП, какво ни остава?
  • Когато имаме вече гласувана позиция на ЕП в пленарна зала, тя отива на така наречения триалог. В нея участват още Еврокомисията, която вече е изказала своето мнение, както и Съвета на министрите, който трябва да представи своята позиция. Реално шансовете ни оттук нататък е България заедно с другите засегнати държави да успее да организира блокиращо малцинство в Съвета. Това е съветът, който ние досега председателствахме и който от 1 юли ще председателства Австрия. Така че трябва да се опитаме да си осигурим това блокиране на ниво Съвет.
  • Имате ли наблюдения, кои държави все още са колебаещи се и бихме могли да работим с тях за осигуряване на блокираща квота?
  • Със сигурност държавите от Вишеградската четворка, Прибалтийските държави, Хърватска, Румъния, България – ето дотук станаха десет. Гърция, също така може да се работи с португалия – ето станаха 12 потенциални държави.
  • Можем ли да говорим и с Кипър?
  • За позицията на Кипър не съм много убеден, както и на Малта, на Италия и на Испания. Между другото при гласуването на докладите моите италиански и испански колеги глсуваха доста „шарено“, така че с тях могат да се водят разговори. Следва Великобритания, чиято позиция не е в наша полза и след това насреща ни са държавите от страна на т.нар. Пътен Алианс – Скандинавските държави, Белгия, Холандия, разбира се Германия, Франция и Австрия.
  • Можем ли да кажем, че каквото можахте като евродепутати досега успяхте да направите и че вече топката е в правителството и транспортния министър?
  • Ами нека да изчакаме да мине гласуването в Парламента, да завърши процедурата и ако не успеем да извадим скрити козове при него, тогава ще можем да кажем, че сме направили всичко, каквото сме можали. След това топката е изцяло в ръцете на Съвета на министрите, тъй като това е единствената европейска институция, която не е оповестила своето мнение, а освен това правилата в нея позволяват да блокираш нещата, дори да си малцинство.

Агенция Фокус

Въздушен транспорт

Rolls-Royce влиза в битката на „летящите таксита“

Rolls-Royce работи по концепция за “летящо такси”, пълното производство по която твърди, че ще започне в началото на новото десетилетие, пише CNBC. Британският прозводител подсказа за новата си разработка в […]

Автомобилен транспорт

Размерът на тол-таксите – в зависимост от качеството на пътя

Платено ще е преминаването по 16 хил. км от републиканската пътна мрежа от 16 август догодина. Различни тарифи за различните класове пътища ще плащат шофьорите на камиони след въвеждането на […]