Петър Мутафчиев: Ако коланите в автобусите спасяваха животи, те отдавна щяха да са задължителни за целия ЕС

Наложената система в България от последните 7-8 години доведе до трагичния инцидент в Своге. Проблемът на транспортния сектор в България е комплексен и е необходима комбинация от мерки, която да го реши. Когато някой в тази цялата система не си изпълнява ангажиментите, започват да се търсят решения, които да се справят с всички проблеми наведнъж. Такива решения обаче е невъзможно да се намерят и да дадат резултати. Това каза Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта пред телевизия „Блумбърг“.

Мутафчиев посочи, че първото предложение след катастрофата в Своге беше въвеждането на задължителни колани и използването им в автобусите. Според него нуждата и ползите от това решение далеч не са доказани.

„Ако наистина коланите бяха толкова необходими, то задълженията за употребата им щяха да бъдат въведени много отдавна. Все още има спорове по въпроса във всички страни в Европейския съюз (ЕС). Не е ясно каква е степента, в която коланът може да помогне и дали той всъщност не може да създаде дори по-тежки условия в подобна ситуация за пътуващите. Това беше просто действие от страна на българското правителство, целящо да покаже, че се взимат навременни мерки“, смята бившият министър.

Той добави, че е необходимо първо да се чуе мнението на експертите по този въпрос и тогава да се вземат съответните решения.

„Още повече, че предложението включва изключение за маршрутите с дължина до 30 км извън републиканската пътна мрежа. В този случай се губи неговият смисъл. Изключенията са знак, че въвеждащите правилата сами не са убедени в правотата им“.

Според Мутафчиев по-важна е поддръжката на автобусите, как тя се осъществява и как преминават проверките на техническото им състояние, отколкото замяната им с нови.

Той коментира и оставките на тримата министри, като ги определи като поредния факт, който доказва, че се търсят бързи мерки, но ефективността им е съмнителна.

„Оставките отново са едно от бързите решения на премиера. Има нужда от промени на много нива, такива са и очакванията на българските граждани. Оставките на министрите изобщо не значат, че проблемите ще бъдат решени.“.

Мутафчиев посочи, че качественото изпълнение на ремонта на пътя е дело както на изпълнителя, така и на възложителя – Министерство на транспорта, Агенция „Пътна инфраструктура“. Контрол е необходим обаче и върху надзорните органи, каза още той, тъй като се очаква да защитават интереса на българските граждани, но изглежда невинаги го правят.

ЖП транспорт

Недостиг на пътнически влакове в БДЖ

В БДЖ не достигат пътнически влакове, обяви министърът на транспорта Росен Желязков . Пред парламентарната транспортна комисия той даде подробности за състоянието на компанията, предаде БНР. „БДЖ – Пътнически превози“ […]

ЖП транспорт

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване, коментират д-р Людмил Иванов – председател на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA), и проф. Симеон Ананиев – председател на Клъстер […]

Автомобилен транспорт

Инфраструктурни проекти: инвестиции, политики и проблеми: глобална и регионална перспектива

Форум за балкански транспорт и инфраструктура Форум за корпоративно управление   Инфраструктурните проекти са неделим елемент от цялостното развитие на отделни държави,региони и на света като цяло. Съвременната глобализация е […]