Петър Чобанов, бивш финансов министър: Управляващите умишлено планират грешен БВП и по-ниски приходи в бюджета

Михаил Рангелов

 

Господин Чобанов, манипулира ли се с данните за икономическия растеж на България?

Не става дума точно за манипулиране, а за тълкуването на данните. Те се представят в една едва ли не великолепна светлина. Например имаме предварителни данни за БВП на различните страни, като една част от „старите“ страни не са публикували такива данни. И така ние се сравняваме не с 27, а например с 19 страни, от които излизаме да речем на четвърто място. Но ако се публикуват данните, излиза, че ние сме не на четвърто, а на девето място по икономически растеж. А реално страните с които ние трябва да се състезаваме – страните, които влязоха горе – долу по едно и също време в ЕС с нас – ние в тази класация сме осми. Един инвеститор , който се насочва към тази група – като погледне, че преди нас има още седем страни и като види и условията за правене на бизнес у нас, естествено че ще прдпочете страна, която е по-нагоре в класацията. Така че реално в състезанието за икономически растеж в групата, в която се състезаваме – ние сме на опашката. Трябва да отбележим, че в последните месеци управляващите вдянаха това положение и спраха да се хвалят с икономическите си резултати.

 

А нарушават ли се правила финансовите правила на правителството – с обещания за актуализация на бюджета например за нови магистрали, за тол системата или последното – когато обещаха на младите учени от БАН още средства от началото на новата година?

Те на практика не нарушават правилата, защото винаги си оставят резерви. Така че тези пари имат право да ги отпуснат. Въпросът опира до прозрачността – тези средства се отпускат на парче, без ясни правила, отпускат се в последния момент, когато е много трудно да се докаже, че средствата могат да се похарчат ефективно. Единственото правило, което е нарушено на практика е, че бюджетът трябва да е прозрачен и предсказуем и при фаза на планирани, и при фаза на изпълнение, и при фаза на отчитане. Така че се нарушава прозрачността на бюджета, която вече си е общоевропейско правило. Защо трябва в последния момент да похарчат два-три милиарда в последния момент, след като тези средства е би могло предварително да бъдат планирани и да бъдат вписани в бюджета. Но дори и да не бъдат вписани – да бъдат изразходвани плавно през цялата година, а не да изпляскат на края на годината едни огромни числа с ниска ефективност.

 

Можем ли да кажем, че има таква практика управляващите да си заделят един резерв в „черната каса“ и накрая на годината да се отчита всичко на плюс?

Да, абсолютно има такава практика. Неритмично харчене на парите през годината, натрупват се излишъци, защото през годината не се изплащат всички разходи. И накрая се стоварват големите цифри.

 

Можем ли да говорим тогава за умишлено занижаване на приходите?

Естествено че ги занижиха. За тази година прогнозите ги занижиха драстично. Аз миналата година им го казах – те използваха стари числа на националната статистика вместо последния ъпдейт. По този начин те занижиха БВП – тогава изглеждаше, че ще го занижат с 4 милиарда, а сега май ще се окаже, че става дума за 7 милиарда. Като сложиш грубо, че данъчните приходи за около 30%, говорим за един „спестени“ над  2 милиарда. И това са едни 2 милиарда, които те могат да си раздадат без санкция по начин, по който те си решат. А освен това с този резерв не бе нужно да се напъват и по отношение събираемостта на приходите, след като беше ясно че ще излезнат на плюс.

 

А цинизъм ли е да отпуснеш пари за нещо, което не можеш да го изпълниш. При положение, че има сектори с преразходи като здравеопазването, които трябва да се „покрият“ в края на годината?

Това е един друг момент, който нарушава правилата. Не може да се разграничат фискалните бюджетни години. Управляващите оставят неразплатени разходи за старата година, а префинансират дейности, които ще се свършат през следващата година. А логиката е да си разплатиш всичко, за да можеш да си направиш по-добро планиране за следващия период.

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Гласуването в ЕП за пакета за мобилност ще е трудно, последният ни шанс е в Съвета на министрите

Господин Курумбашев, като че ли се върнахме в изходна позиция с исканията ни за защита на превозвачите. Какво предстои оттук нататък? Оттук нататък вече излизаме от комисиите и предстои гласуване […]