Предприемат се реални стъпки за облекчаване на жп връзките с Гърция

В момента 90% от товарния трафик между България и Гърция се осъществява посредством автотранспорт. Това, освен че не е екологично, също така не спомага за развитието на крупни интермодални пристанища като Пирея и Солун от гръцка страна и Варна и Бургас от българска.

Това коментира във „В развитие“ с водещ Светозар Димитров Петър Мутафчиев от Форума за балкански транспорт и инфраструктура. Гост в предаването бе и Кириакос Луфакис, президент на гръцката международна бизнес асоциация SEVE.

За да се преодолее този проблем, респективно да се развият жп връзките между България и Гърция, на първо място трябва да се постигне договореност между отделните предприятия, а на второ място да се подобри споразумението между България и Гърция, посочи гостът в студиото.

Към момента всеки желаещ да превозва товари през жп мрежата към Гърция, трябва да има сключено споразумение с най-големия играч на пазара там – бившите държавни, сега вече частни железници.

Сега обаче такова споразумение има само БДЖ, но не и частните компании. Именно това е била една от целите на среща, организирана днес в столицата от ФБТИ и SEVE. На нея е станало ясно, че подобни споразумения могат да бъдат сключени до няколко месеца.

За съжаление, жп транспортът между България и Гърция не е достатъчно развит. В момента сме свидетели на ситуация, при която автотранспортът между двете страни е по-евтин от железопътния, а е нормално да бъде обратното. Причините се коренят както в инфраструктурата, така и в правната рамка, посочи на свой ред Луфакис.

Така например последното споразумение, урегулиращо жп транспорта между двете страни, е от далечната 1965.

Необходимо е този договор да бъде преразгледан, като това да промени пазара. Подобен ход ще намали времето за транспортиране на стоки, ще намали разходите и ще позволи превозването на много по-големи обеми“, заяви още той.

Именно поради това е бил създаден „балкански център“, който да се занимава с въпроса. Негови членове са България и Гърция, но и страни като БЮРМ и Сърбия могат да се присъединят към него в близко бъдеще.

Bloomberg

ВИЖТЕ ВИДЕО ОТ РАЗГОВОРИТЕ

Автомобилен транспорт

Симеон Славчев от Група 5: Без коли в центъра на София при мръсен въздух, помощи за ток, не за дърва

Енергийни помощи за ток и газ, а не на твърдо гориво, подмяна на отоплителните системи на гражданите – където е възможно газифициране и подмяна с отоплителни уреди, които да работят на ток […]

Uncategorized

Високоскоростен влак дерайлира в Анкара

Вискоскоростен влак катастрофира в Анкара. Загинали са най-малко четирима души, 43-има са ранени, съобщи губернаторът на Анкара Васип Шахин. Катастрофата е станала в 6,30 ч. местно време, когато скоростният влак потеглял от […]

Автомобилен транспорт

Наши превозвачи тръгват на бунт към Брюксел

Българските автомобилни превозвачи подготвят протест в Брюксел заради новия Пакет за мобилност, приет преди дни от министрите на транспорта от ЕС, обявиха вчера представители на автомобилния бранш след среща с […]