Предприемат се реални стъпки за облекчаване на жп връзките с Гърция

В момента 90% от товарния трафик между България и Гърция се осъществява посредством автотранспорт. Това, освен че не е екологично, също така не спомага за развитието на крупни интермодални пристанища като Пирея и Солун от гръцка страна и Варна и Бургас от българска.

Това коментира във „В развитие“ с водещ Светозар Димитров Петър Мутафчиев от Форума за балкански транспорт и инфраструктура. Гост в предаването бе и Кириакос Луфакис, президент на гръцката международна бизнес асоциация SEVE.

За да се преодолее този проблем, респективно да се развият жп връзките между България и Гърция, на първо място трябва да се постигне договореност между отделните предприятия, а на второ място да се подобри споразумението между България и Гърция, посочи гостът в студиото.

Към момента всеки желаещ да превозва товари през жп мрежата към Гърция, трябва да има сключено споразумение с най-големия играч на пазара там – бившите държавни, сега вече частни железници.

Сега обаче такова споразумение има само БДЖ, но не и частните компании. Именно това е била една от целите на среща, организирана днес в столицата от ФБТИ и SEVE. На нея е станало ясно, че подобни споразумения могат да бъдат сключени до няколко месеца.

За съжаление, жп транспортът между България и Гърция не е достатъчно развит. В момента сме свидетели на ситуация, при която автотранспортът между двете страни е по-евтин от железопътния, а е нормално да бъде обратното. Причините се коренят както в инфраструктурата, така и в правната рамка, посочи на свой ред Луфакис.

Така например последното споразумение, урегулиращо жп транспорта между двете страни, е от далечната 1965.

Необходимо е този договор да бъде преразгледан, като това да промени пазара. Подобен ход ще намали времето за транспортиране на стоки, ще намали разходите и ще позволи превозването на много по-големи обеми“, заяви още той.

Именно поради това е бил създаден „балкански център“, който да се занимава с въпроса. Негови членове са България и Гърция, но и страни като БЮРМ и Сърбия могат да се присъединят към него в близко бъдеще.

Bloomberg

ВИЖТЕ ВИДЕО ОТ РАЗГОВОРИТЕ

Автомобилен транспорт

Предлагат Росен Желязков за транспортен министър

Пореден коалиционен съвет се проведе вчера. Този път управляващите трябваше да обсъдят кой да бъде новият министър на транспорта. Предложението е това да е Росен Желязков. След трагедията край Своге, […]

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Всяка държава в ЕС трябва да реши как да регулира автобусните си превози

Всяка държава трябва сама да реши дали да създаде регулаторен орган, който да контролира автобусния транспорт, коментира евродепутатът Петър Курумбашев. На среща с бранша, организирана от Форума за Балкански транспорт […]