Размерът на тол-таксите – в зависимост от качеството на пътя

Платено ще е преминаването по 16 хил. км от републиканската пътна мрежа от 16 август догодина.

Различни тарифи за различните класове пътища ще плащат шофьорите на камиони след въвеждането на системата за тол-такси. За шосетата в най-лошо състояние няма да се плаща, докато не бъдат ремонтирани. Това обяви председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Светослав Глосов пред парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Депутатите от комисията одобриха в четвъртък на първо четене промените в Закона за пътищата, с които се урежда въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на пътната мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с маса над 3.5 т (ТОЛ) и на база време (електронни винетки) за леки автомобили.

Плановете са системата за събиране на тол-такси от тежкотоварните превозни средства да започне да функционира на 16 август 2019 г. Електронната винетка за леките коли пък влиза в сила още на 1 януари, като в рамките на месец валидните годишни хартиени стикери ще могат да се заменят с дигитални.

16 000 километра с такси

В заданието на поръчката за изграждане на тол-системата е записано, че тя ще обхване 16 хил. км, което е над две трети от всички пътища в страната. Въпреки сигналите, че това ще бъде преразгледано, сега Глосов потвърди числата. Не се предвижда обаче с тол-системата да се облагат републиканските пътища, които преминават през урбанизирани територии. „Те ще останат безплатни, както и в момента, но в същото време АПИ ще продължи да ги поддържа“, категоричен бе шефът на пътната агенция. Все пак системата може да се надгради и при желание от общините и Народното събрание законът може да се промени и да се облагат с такси и общински пътища, приходите от които ще отидат за поддръжката им. „Общинската пътна мрежа е с дължина колкото републиканската и е в много лошо състояние“, каза още Глосов.

Три пъти повече пари

Доскорошният шеф на АПИ Дончо Атанасов, който през юни бе понижен до член на управителния съвет, пък посочи, че тол-системата ще е много по-справедлива от съществуващата в момента, защото този, който руши най-много пътищата, ще плаща повече. „225 млн. лв. са приходите от продажбата на винетки за леки коли, а почти 100 млн. лв. идват от тежкотоварния трафик. Сега ще обърнем модела“, каза той. Очакваните приходи от тол-такси са над 1 млрд. лв. годишно.

Според Глосов с тези постъпления ще отпадне ангажиментът на държавата да финансира допълнително АПИ. „Идеята е 50% от приходите от тол-такси да отиват за поддръжка на съществуващата инфраструктура и 50% за нова инфраструктура“, заяви той.

Кой изгражда тол-системата

В края на миналата година Агенция „Пътна инфраструктура“ подписа договор с консорциума „Капш трафик солюшънс“, който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лева. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция „Пътна инфраструктура“ ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от ново звено в АПИ.

„Системата е базирана на сателит, като ще има GPS проследяване, с което ще се следи целият трафик на товарните камиони. Контрол ще има и чрез камери, монтирани на рамки, и наземен със 100 оборудвани автомобила. Такава система се изгражда за първи път в Европа и България ще е първата държава с толкова модерна техника“, отбеляза още Глосов.

Източник: Капитал

ЖП транспорт

Христо Алексиев, НКЖИ: Ясните правила в корпоративното управление ще намалят политическата намеса в управлението на държавните дружества

Въвеждането на ясни правила в корпоративното управление ще намалят политическата намеса в управлението на държавните дружества, коментира Христо Алексиев, бивш служебен транспортен министър и председател на борда на директорите на […]

ЖП транспорт

Ханс Кристиансен, ОИСР: Не винаги приватизацията е решение за държавните предприятия

Не винаги приватизацията или концесионирането на държавните предприятия е решение за подобряването на тяхното състояние, коментира Ханс Кристиянсен, старши експерт в ОИСР при откриването на кръглата маса „Корпоративно управление, държавни […]

ЖП транспорт

Кръгла маса „Корпоративно управление, държавни предприятия и насоките на ОИСР – българската перспектива”

УНИВЕРСИТЕТЪТ ЗА НАЦИОНАЛНО И СВЕТОВНО СТОПАНСТВО (УНСС) и ФОРУМЪТ ЗА БАЛКАНСКИ ТРАНСПОРТ И ИНФРАСТРУКТУРА (ФБТИ)     организират КРЪГЛА МАСА  С МЕЖДУНАРОДНО УЧАСТИЕ „Корпоративно  управление, държавни  предприятия и насоките  на  […]