Разпадането на локомотивите като индикатор на разпадането в държавата

Варужан Апелян
Варужан Апелян

„Локомотивите са като жени. Няма стари локомотиви, а лошо гледани локомотиви“ – това със сигурност би казал с право, шефът на Специализираното звено за разследване на транспортни инциденти д-р Бойчо Скробански, ако имаше пострадали при петъчния инцидент с влакът от София за Бургас в 13:10.

В събота призовах Националния орган за железопътна безопасност “Изпълнителна агенция Железопътна администрация” незабавно да отнеме Сертификата за безопасност и Сертификата на лице отговорно за поддържането на железопътни превозни средства на БДЖ „Пътнически превози“, преди да се случи инцидент с множество загинали пътници и служители. Разпадането на съставни части на редуктори на локомотиви, самозапалването им и още какви ли не повреди и инциденти по време на движение на влаковете на БДЖ не се случват за първи път и повтаряемостта говори за дълбоки системни дефекти в организацията на националния ни превозвач, както и поражда съмнения в независимостта на контролните органи за надзор.

Описанието от нередностите на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ от 7 септември 2018 г. гласи: „Влак 3623/БДЖ-ПП/ с 4 вагона 163 тона локомотив 46-219 с машинист Димитров, началник влак Велева зае междугарието Черноград–Айтос, път № 1 от 19.33 до 23.03 + 201 мин. по повреда на локомотива /изпаднали капак и зъбно колело от редуктор на трети двигател/ и остави влака, началник влака иска помощен локомотив; на 21.20, изпратен локомотив 45-146 /БДЖ-ПП/ от Бургас за освобождаване на междугарието и отвозване на влака, като в гара Айтос в локомотива са качени двама работника на ЖПСза оглед на ж.път, влак 3623 престоя в гара Айтос от 23.03 до 23.36 + 32 мин. по маневра за намаляне на повредения локомотив 46-219 на пети пок. има щети по ж.път. движението Черноград – Айтос път № 1 възстановено на 23.28 със скорост до 25 км/ч. от км 256+500 до 256+600 .мястото не е сигнализирано съгласно наредба № 58. по тази причина закъсняха влакове:8613/БДЖ-ПП/ + 40 мин;3601/БДЖ-ПП/ + 8 мин и влак 80571/БМ/ + 45 мин“

Този пределно точен и също толкова бездушен административен жаргон, означава, че 126 тонен локомотив, по време на движение с пълна скорост, получава генерална повреда на ключово място и от локомотива започват да изпадат парчета метал с тегло десетки килограми и да повреждат железния път. Само случайността е помогнала да не настъпи катастрофа с множество жертви. Влак с тегло от 289 тона при скорост от 130 км/ч, в зависимост от уменията и състоянието на машиниста, има от 500 до 800 метра спирачен път. Когато се случи подобен на гореописаният инцидент, вероятността да се повредят ключови детайли и да се предизвика излизане на влака от релсите е огромна. Такова дерайлиране имаше с бърз влак 3620 на 18 октомври 2010, където благодарение на ниската скорост (под 40км/ч) при навлизането на влака в гара Септември, нямаше пострадали пътници. Можем да си представим какво би останало от вагоните и пътуващите при дерайлиране на влак с 130 км/ч, каквато е била скоростта по време на разпадането на локомотива в петък вечер.

Всичко това се знае много добре от БДЖ, но те се опитват да ни убедят, че „инцидентът не е застрашил живота на пътниците, че не е изключена възможността влакът да е ударил предмет на релсите”… утре може да ни кажат, че някой умишлено е застанал под локомотива и е развил над 20 болта по време на движение… По време на движение, защото преди заминаването локомотивът е бил прегледан и е бил изправен.

Традиция е след сериозни инциденти, БДЖ да търси причините за инцидентите във външни фактори, БДЖ не обича да поема отговорност, а оставките на ръководни кадри за последните десетилетия се броят на пръстите на едната ръка. На всички е ясно, че отговорността да не се случват инциденти е на ръководството на БДЖ, същата тази отговорност се „контролира и споделя“ от Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ и от Министерството на транспорта. За да има обаче ефективност на този контрол, за пореден път ще повторя, че е нужно Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ да е функционално, финансово и правно независима от министъра на транспорта, който е и най-големият „началник“ на БДЖ, а ресорният му заместник винаги е шеф на борда на БДЖ. За каква независимост тогава говорим!?

Днес е работен ден за българската администрация, затова отново призовавам Националния орган за железопътна безопасност “Изпълнителна агенция Железопътна администрация” незабавно да отнеме Сертификата за безопасност и Сертификата на лице отговорно за поддържането на железопътни превозни средства на БДЖ „Пътнически превози“, преди да се случи инцидент с множество загинали пътници и служители.

Разпадането на съставни части на локомотиви по време на движение не се случва за първи път и е недопустимо. Защото разпадането на локомотивите ужасяващо напомня на разпадането на държавата ни.

Автомобилен транспорт

Предлагат Росен Желязков за транспортен министър

Пореден коалиционен съвет се проведе вчера. Този път управляващите трябваше да обсъдят кой да бъде новият министър на транспорта. Предложението е това да е Росен Желязков. След трагедията край Своге, […]

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Всяка държава в ЕС трябва да реши как да регулира автобусните си превози

Всяка държава трябва сама да реши дали да създаде регулаторен орган, който да контролира автобусния транспорт, коментира евродепутатът Петър Курумбашев. На среща с бранша, организирана от Форума за Балкански транспорт […]

Автомобилен транспорт

Евродепутатът Петър Курумбашев и ФБТИ организират дискусия с автобусните превозвачи върху втория пакет за мобилност

Форумът за балкански транспорт и инфраструктура (ФБТИ) и Петър Курумбашев, член на ЕП и ма комисията по транспорт и туризъм в него организират среща – дискусия по предложението на Европейската […]