Само за 5 години АПИ е осъдена за почти 3 млн. лева заради лошите пътища

Укрепване на критични участъци в пътнотранспортното и обществено строителство

Почти 3 млн. лева за 5 години е платила Агенция „Пътна инфраструктура“ от 2013 година досега, тъй като е била осъдена от граждани и застрахователи заради лошите пътища. Това става ясно от справката, предоставена от агенцията на вестник „Сега“ по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ). Тъй като АПИ отговаря за републиканските пътища, всеки, пострадал при инцидент по тях, станал заради дупки,

1.42 млн. лева от изплатените от АПИ за последните 5 години са на хора, пострадали при катастрофи на републикански пътища. Останалите са потърсени от застрахователни компании, които са изплатили преди това на свои клиенти застраховки „Каско“ заради потрошените им по пътищата коли. Рекордът при обезщетенията, получени от граждани, е през 2017 г., когато пътната агенция е осъдена за общо 383 332 лева. Застрахователите са стрували най-много на агенцията през 2015 г. – общо 328 186 лева.

На практика в съдебните регистри има стотици дела, водени навсякъде в България, по които АПИ е осъдена. По-рядко пострадалите при инциденти на пътя си търсят правата срещу агенцията в съда. В момента в Софийския градски съд (СГС) например висят няколко дела, заведени заради катастрофи и лоши пътища. В началото на годината е заведен иск за 30 000 лева. Ищецът по него е претърпял инцидент край Владая. Твърди, че асфалтът не е бил добре почистен и много заледен, колата му поднесла и излязла от пътя. Пострадалият е с много сериозна травма на гръбначния стълб и сега съди АПИ. През юни процесът е бил отложен за декември заради нередовно призоваване.

По друго дело в СГС, заведено през март 2017 година, жена търси 50 хил. лв. обезщетение от АПИ. Причината е, че е катастрофирала на пътя между севлиевските села Батошево и Горна Росица, след като колата ѝ пропаднала в дупка с размери 50/50 см и 30 см дълбока. Автомобилът се обърнал и шофьорката била тежко ранена. Този процес продължава през ноември, когато трябва да бъдат разпитани свидетели и изслушани експертизи.

В Пазарджик за 5 години срещу тях са приключили 15 дела за катастрофи, 8 от които са заведени от застрахователи. В един от тези казуси например АПИ е платила общо 3640 лева обезщетение, лихви и разноски заради катастрофа, причинена от паднал на магистрала „Тракия“ голям клон. Дървото предизвикало катастрофа без жертви. Било тъмно, шофьорът видял клона в последния момент, докато изпреварвал камион и не успял да спре навреме. Минал през дървото, което обаче причинило поднасяне. Човекът все пак успял да спре в аварийната лента и излязъл на пътя, за да махне клона, после се обадил на 112. Дошлите на мястото пътни полицаи глобили шофьора. Той обжалвал глобата си и съдът я отменил.

Регионалният министър: Вече работим за по-дълги гаранционни срокове за пътищата
Да има по-сериозни гаранционни срокове за пътищата в България – това отново посочи като своя цел новият регионален министър Петя Аврамо…

Прочети повече

От АПИ твърдят по делото, че инцидентът е станал по изключителна вина на шофьора, който не съобразил скоростта си с пътната обстановка. За съда обаче това възражение е несъстоятелно. Експертизите по делото показват, че шофьорът е можел да спре, ако се е движел с 60 км/ч. А в случая той е изпреварвал камион, и то на магистрала, т.е. произшествието не би могло да бъде избегнато

 

actualno.com

ЖП транспорт

Христо Алексиев, НКЖИ: Ясните правила в корпоративното управление ще намалят политическата намеса в управлението на държавните дружества

Въвеждането на ясни правила в корпоративното управление ще намалят политическата намеса в управлението на държавните дружества, коментира Христо Алексиев, бивш служебен транспортен министър и председател на борда на директорите на […]

ЖП транспорт

Ханс Кристиансен, ОИСР: Не винаги приватизацията е решение за държавните предприятия

Не винаги приватизацията или концесионирането на държавните предприятия е решение за подобряването на тяхното състояние, коментира Ханс Кристиянсен, старши експерт в ОИСР при откриването на кръглата маса „Корпоративно управление, държавни […]

ЖП транспорт

Кръгла маса „Корпоративно управление, държавни предприятия и насоките на ОИСР – българската перспектива”

УНИВЕРСИТЕТЪТ ЗА НАЦИОНАЛНО И СВЕТОВНО СТОПАНСТВО (УНСС) и ФОРУМЪТ ЗА БАЛКАНСКИ ТРАНСПОРТ И ИНФРАСТРУКТУРА (ФБТИ)     организират КРЪГЛА МАСА  С МЕЖДУНАРОДНО УЧАСТИЕ „Корпоративно  управление, държавни  предприятия и насоките  на  […]