Симеон Ананиев: Железницата има нужда от нов мозъчен тръст с участието на спедиторите

Симеон Ананиев
Развитието на железницата ни минава през преструктуриране на управлението. За да има успех трябва да бъде създаден нов холдинг „Железници“, в който наред с НКЖИ (компанията, която в момента поддържа жп инфраструктурата), да са и представителите на частните превозвачи, и на спедиторите. Този мозъчен тръст трябва да движи сектора. Това коментира за БГНЕС университетският преподавател и бивш шеф на „Железопътна администрация“ доц. Симеон Ананиев. Поводът за срещата е днешният Ден на железничаря и дали гилдията има поводи да празнува с оглед на незавидното финансово състояние на държавната железница. „В България широко разпространено е твърдението, че отбелязваме Деня на железничаря. Нещо, с което не съм съгласен – празнуват всички, които са свързани с железницата. Правилно е да се казва, че отбелязваме Деня на българските железници“, поправя доц. Ананиев. Според него железницата е един от секторите, които най-много пострадаха след промените през 1989 година. „Най-лошото е, че се назначаваха хора по политическа линия без нужната компетенция. В момента обаче, не само в България и в Европа се вижда едно ново отношение към сектора. Вече на железницата се гледа като част от един голям интегриран транспорт.

Новата визия е застъпена и в разработените от Европейската комисия пакети за мобилност, върху които „скачат“ нашите шофьори. Никой обаче не си прави труда да прочете, но и там има и за железницата. Очаква се след година навлизане на частни нискотарифни превозвачи на пазара. Тази тенденция се вижда в Русия и Германия. Трябва да се спре с мисълта „да запазим железницата, както е преди години. Не! Тя е част е една голяма обща структура, интегриран транспорт не само български, но и общоевропейски“. През годините Симеон Ананиев е един от хората, които често критикуват политическите решения в сектора. Запитан дали има поводи да се усмихне, по отношение на последните решения на кабинета „Борисов 3“ с отпускането на 140 млн. лева от бюджета, Ананиев гледа по-ведро на сектора, въпреки че през последните дни отново има фрапантни случаи с нарушени права на пътници- нещо недопустимо в страна членка на ЕС. Става дума за отменен влак в Карлово като до последно се продават билети на хората, а след това никой не им обръща внимание. „Това е липса на отговорност по цялата верига, а можеше да отиде автобус и да обслужи пътниците“. „Вярно е, както отбелязахте, че доста критикувам. Но критиката не трябва да бъде за извличане на политически или други дивиденти. Тя, както и гражданското общество трябва да доведе до решаване на проблемите. Това най-много ме дразни в политиците непрекъснатото критикуване, а ние имаме решения. Оптимист съм, че добрите времена на железницата ще дойдат с новия пакет мобилност на ЕК“, убеден е Симеон Ананиев.

Анализи

Инициативата „Един пояс, един път“ с положителен ефект върху китайската икономика в труден за Пекин момент

Приходите за китайския бизнес от сключени инженерни проекти в държавите от инициативата „Един пояс, един път“ (ЕПЕП) са се увеличили със 17.8 процента за първата половина на 2018 г., показват […]

Автомобилен транспорт

211 моста в страната плачат за ремонт

211 моста от републиканската ни пътна мрежа се нуждаят от ремонт, стана ясно по време на вчерашното правителствено заседание, което се проведе ден след като край италианския град Генуа рухна […]