Софийското летище готово за излитане

Sofia, Bulgaria - October 16, 2016: A small private propeller plane seconds before flying out to the runway at Sofia airport.

Концесионирането на „Летище София“ получи благословията на Народното събрание и оттук нататък остава да се чакат предложенията на кандидатите.

ГЕРБ и „Обединени патриоти“ подкрепиха продължаването на процедурата, докато БСП и „Воля“ гласуваха против. Седмина от ДПС се въздържаха с аргумента, че „концесията не е непременно нещо лошо и че ако е защитен общественият интерес, тя е добра“.

В последните седмици доста въпросителни изникнаха около позицията на Патриотите. На няколко пъти от малкия партньор в управлението казаха за „БАНКЕРЪ“, че темата не е разисквана в парламентарната група и че нямат общо политическо становище. Консолидираният им вот в пленарната зала обаче показа, че те застават зад кабинета на Бойко Борисов в това начинание. При предишния опит партиите на Валери Симеонов (НФСБ) и Красимир Каракачанов (ВМРО) поставиха условие на ГЕРБ да не дават летището на турски фирми, които имали за цел да минимизират неговите възможности. Възможно е сега отново да са поставени същите искания или да е постигнат друг пазарлък.

От БСП докрай твърдяха, че правителството допуска грешка, давайки ход на концесионната процедура. „Червените“ изтъкнаха, че и досега не се знае защо държавата се отказва от контрола и печалбите на една добре развиваща се компания. Според опозицията в последните години показателите й са не само стабилни, но имат и възходяща посока на развитие – приходите за 2016-а възлизат на 131 млн. лв, което е ръст от около 11.3% на годишна база. Наред с това има увеличение на нетните приходи – с 21.8 на сто. Забелязва се и преизпълнение на бизнес плана – с 16.7% са повече обслужените самолети, а обслужените пътници са близо 5 млн., като за последните четири години броят им е нараснал с над 86 процента. Увеличение има и при обработените товари (с 13%), и при обработените пощенски пратки. На тази база – логично, растат и печалбите на „Летище София“, като за последната година сумата възлиза на 11.2 млн. лева.

„Неразбираемо и нецелесъобразно е отдаването на концесия на един разработен и печеливш актив“, смята депутатът от БСП Крум Зарков, добавяйки, че в инфраструктурата на аеропорта досега са инвестирани 900 млн. лв. и нямало нужда от големи частни инвестиции. Според него „Практиката е на концесия да се отдават активи, които не са разработени достатъчно и не са достатъчно печеливши“.

От социалистическата партия продължиха с упреците си към кабинета, отбелязвайки, че се очакват съкращения на летищния персонал след стъпването на частен оператор, което ще е огромен проблем. Около 1000 души щели да загубят работата си, а било възможно и орязване на социалните възнаграждения и на заплатите на служителите.

Опозицията се обяви и против плановете на властта с част от приходите от концесията да се оздрави БДЖ . Социалистът Георги Свиленски заяви, че ако парламентът подкрепи концесионната процедура, транспортният министър Ивайло Московски трябвало да си подаде оставката, защото не можел да управлява добре повереното му дружество. „Това са мотивите на управляващите – не могат да управляват летището, трябват им 500 млн. лв. за БДЖ, както и че по времето на БСП се е давало на концесия. Нищо не се казва за развитието на „Летище София“, за увеличаване на пътниците, на приходите…“, изтъкна Свиленски. Той алармира и че правителството всъщност „продава“ аерогарата, отдавайки я на концесия за 47 години, а не за 35, както се посочва в официалната документация.

Откъде се взеха тези слухове за продажби и масови уволнения не стана много ясно, но от ГЕРБ посочиха, че „в крайна сметка става въпрос за инвестиции“ и че държавата няма възможност да инвестира 1.2 млрд. лв. през следващите 10 години. „Петстотин и петдесет милиона е авансовото плащане. Летището няма как да извади тези пари и да ги даде на държавния бюджет. Числата очевидно са в ползва на концесионната сделка“, обясниха от Борисовата партия и упрекнаха БСП, че са дали двата печеливши аеропорта във Варна и Бургас, а сега се противопоставят на процедурата.

В управляващата формация са на мнение, че концесията ще гарантира устойчивото развитие на софийското летище. Общата прогнозна стойност на концесията за 35 години била в размер на 6.78 млрд. лв., щял да се изгради и трети терминал, а и през първите пет години частният оператор нямало да може да „пипа“ персонала.

В началото на дебатите в парламента социалистите поискаха в залата да присъстват премиерът Бойко Борисов, финансовият министър Владислав Горанов и министърът на транспорта Ивайло Московски. Но единствено Московски се включи в разискванията. „Това е правилното решение – обясни той. – Осемнайсет летища в столиците на държавите от Европейския съюз се управляват или чрез концесия, или чрез приватизация“.

Освен това министърът обвини БСП, че при нейни управления редица държавни оператори са били поставени в неравностойно положение, тъй като не са ги преструктурирали, преди да либерализират пазара. Той даде пример с БДЖ и „Български пощи“, рестриктирани от държавата така, че да не могат да отговорят на конкуренцията от частни фирми.

Според Московски и всякакви сравнения с конценсията на летището в Белград са неуместни, докато не приключи сделката за аеропорта в българската столица. Оповестените параметри били минималните, от които ще започнат преговорите с кандидатите да се включат в надпреварата.

Оферти ще се приемат до 22 октомври.

Списъкът с претендентите се допълва

От изказване на транспортния министър Московски преди седмица се разбра, че седем-осем компании и консорциуми са се запознали с документацията за концесията на софийското летище, което според него говорело за интерес. Неофициално се спрягат имената на френския оператор Fraport, гръцкия Stantel, турската TAV и британската Manchester Airport Group.

При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение – 55 процента. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест 45 процента. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталовите разходи. От кандидатите ще се изисква също така да оперират поне едно международно летище с над 10 млн. превозени пътници годишно, да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 млн. евро и да имат опит при финансирането поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 млн. евро.

Автомобилен транспорт

Симеон Славчев от Група 5: Без коли в центъра на София при мръсен въздух, помощи за ток, не за дърва

Енергийни помощи за ток и газ, а не на твърдо гориво, подмяна на отоплителните системи на гражданите – където е възможно газифициране и подмяна с отоплителни уреди, които да работят на ток […]

Uncategorized

Високоскоростен влак дерайлира в Анкара

Вискоскоростен влак катастрофира в Анкара. Загинали са най-малко четирима души, 43-има са ранени, съобщи губернаторът на Анкара Васип Шахин. Катастрофата е станала в 6,30 ч. местно време, когато скоростният влак потеглял от […]

Автомобилен транспорт

Наши превозвачи тръгват на бунт към Брюксел

Българските автомобилни превозвачи подготвят протест в Брюксел заради новия Пакет за мобилност, приет преди дни от министрите на транспорта от ЕС, обявиха вчера представители на автомобилния бранш след среща с […]