Специалисти от ВТУ Т.Каблешков – Метрото може да ни вози до Перник и Радомир. БДЖ да поръча двусистемни мотриси

Столичното метро да стига до Перник и Радомир, предлагат специалисти от Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“.

Идеята им е за третия метродиаметър, който в момента се строи от жк „Левски“ до „Горна Баня“, да бъдат закупени двусистемни мотриси. Те се различават от стандартните мотрисни влакове за метрото само по това, че могат да се захранват и от контактната мрежа на родните жп линии. Такива мотрисни влакове отдавна се използват в много страни от ЕС. Замисълът е линията на метрото при бъдещата 19-а метростанция „Горна Баня“ да бъде свързана с жп линията София-Перник. Така влаковете директно ще продължават движението си към Перник и дори Радомир, обясни Мартин Златков, асистент във ВУЗ-а.

Според Златков от реализирането ще се облагодетелстват не само жителите на Перник и Радомир, но и тези на София. Според него екологичният релсов електрически транспорт ще доведе до намаляване на трафика през Владайския проход и автомагистрала „Люлин“. Това чувствително би снижило вредните емисии, генерирани от влизащите в столицата автомобили, ще се решат проблеми с паркирането, шум, затлъстявания и др. Времето за пътуване ще се съкрати почти двойно, допълни специалистът.

Предложението е подкрепено от граждански инициативен комитет за подобряване качеството на живот на населените места и квартали в южната част на София. Специалистите вече са внесли предложение в Столичния общински съвет за удължаване на третия метродиаметър и закупуване на двусистемни мотриси. Според запознати предложението на този етап е закъсняло, тъй като мотрисите за третия метродиаметър вече са избрани и се произвеждат. Предложението не е и финансово обосновано, тъй като не е ясно кой ще финансира закупуването на допълнителен брой мотриси, които да возят до Перник и Радомир.

В момента се изграждат 4 станции от третия лъч на метрото – от „Овча купел“ до околовръстния път при „Горна баня“. Трасето е с дължина около 4 км и прогнозната стойност на четирите подземни станции е 160 млн. лв. Първата е на бул. „Линкълн“, втората – на бул. „Монтевидео“, третата – в „Овча купел 2“. Четвъртата е на околовръстния път, а един от изходите на метростанцията е откъм кв. „Горна баня“, за да обслужва живеещите там.
Предвижда се до метростанцията изграждането на малка жп гара, на която ще спират влаковете по линията София – Перник.

Но търга на БДЖ за нови пътнически влакове още не е готов и там спокойно може да се включи закупуването на  двусистемни електрически мотриси. За това обаче е необходимо най сетне жп специалистите в Министерството на транспорта, БДЖ, Столична община и Метрополитена да създадат един общ работен екип и да изработят всички правилници, системи и технологии за движението на двусистемните мотриси. Това е доста трудно постижимо, но все пак след Коледа може и да стане чудо.

Източник: Blitz.bg: https://www.blitz.bg/obshtestvo/golemi-promeni-metroto-shche-ni-vozi-do-pernik-i-radomir_news567941.html и https://www.dnes.bg/sofia/2016/07/08/svyrzvat-novoto-metro-s-vlaka-ot-pernik.308281

Автомобилен транспорт

Петър Курумбашев: Гласуването в ЕП за пакета за мобилност ще е трудно, последният ни шанс е в Съвета на министрите

Господин Курумбашев, като че ли се върнахме в изходна позиция с исканията ни за защита на превозвачите. Какво предстои оттук нататък? Оттук нататък вече излизаме от комисиите и предстои гласуване […]