Транспортното министерство безидейно три месеца преди европредседателството на България

Официално: Водният транспорт не ни е приоритет

Водният транспорт не е приоритет на България в предстоящото председателство на ЕС, съобщиха  от транспортното министерство. Това стана ясно на официално мероприятие за представяне на приоритетите на страната в областта на транспорта и телекомуникациите.

“Остават ни само три месеца, за да завършим подготовката за голямото предизвикателство, пред което сме изправени, а именно началото на мандата на България като председател на Съвета на ЕС. Отчитайки целия комплексен характер на събитието, в системата на транспорта и телекомуникациите възприемаме Председателството, като национална кауза и се опитваме да намерим баланс между различните приоритети на държавите членки и стратегическите приоритети на ЕС. Смятам, че трябва да отговорим на очакванията на гражданите и институциите с един неоспорим професионален подход. Всичко да бъде публично, прозрачно и достъпно, затова днес представихме приоритети в секторите „Транспорт“ и „Телекомуникации“ пред медии, синдикати и браншови организации.”, написа Mосковски в официалния си профил във Фейсбук.

Колкото ясни са приоритетите на България от думите на транспортния министър, толкова станаха и ясни при представянето им пред организации, медии и държавни служители в Централния военен клуб. Московски дойде, поздрави гостите, каза малко общи приказки и остави заместниците си да обясняват какви ще са приоритетите на България в областта на транспорта и комуникациите. И докато от Димитър Геновски успяхме да разберем поне някакви конкретни насоки в областта на телекомуникациите, за транспорта разбрахме съвсем малко неща. От Велик Занчев, че въздушният транспорт е нещо много важно и трябва да регулираме конкуренцията между европейските и извъневропейските компании, както и че интермодалността трябва да се развива, а от колегата му Ангел Попов, че ще работим по автомобилния пакет, което след уточняващ журналистически въпрос се оказа, че ще се опитаме да извадим автомобилните превозвачи от социалната реформа на Макрон.

Три месеца преди българското председателство няма конкретно предложение от българска страна в областта на транспорта. Нещо повече, вместо да използваме бъдещото председателство, за да защитим националните интереси, ние вършим услуги на съседни държави в наш ущърб.

Само месец след като правителството подписа споразумение за развитие на инфраструктурата по протежение на бившия коридор №8, се подписа и двустранно намерение за развитие на конкурентния коридор Александруполис – Бургас. Преведено на нормален език, това са като действията на блондинката, която като й казали че термосът запазва температурата на нещата в него, сипала вътре два сладоледа и три кафета.

Вместо да се постави въпроса Гърция да си ремонтира и оправи железопътната инфраструктура от нейните пристанища до Кулата, което е българският интерес, се подписаха намерения за милиарди евро инвестиции, които да работят за гръцкия интерес. В същото време железопътната линия на Дунав мост – 2 ръждясва, точно защото за да заработи ефективно бившия коридор 4 от пристанище Солун през Кулата – София – Видин – Западна Европа едно от двете необходими условия е Гърция да ремонтира и електрифицира своя участък (другото пък е свързано с електрификация на румънския). Линия, която е три пъти по-малка от участъка, необходим за реализацията на проекта Александруполис – Бургас. Само че това не съвпада с гръцкия интерес, а на нас ни е неудобно да го поставим като въпрос, за да не се обидят комшиите.

Липсата на конкретика продължава – някой някъде да е чул да се говори за Коридор №8 в рамките на разговорите за европредседателството? А с оглед на приоритетите за приобщаването на Западните Балкани най-нормалното нещо е да поискаме този коридор да бъде включен като основен в TEN-T мрежата -нещо, което за разлика от румънците например ние пренебрегнахме. И сега в основната мрежа са включени връзки между румънските села, но не и връзката Варна – София например.

Говорейки за интермодалността не е лошо да спрем да гледаме от бъдещия връх на европейската пирамида и да погледнем собствения си разграден двор. Пристанище Русе никога няма да стане интермодален център, ако река Дунав не стане плавателна в последния си участък целогодишно. Проект, който отлежава из нечии папки в нечие чекмедже. А и както официално бе съобщено, водният транспорт не ни е приоритет.

А какво да кажем за Фериботния комплекс във Варна – който е перфектен пример за интермодално съоръжение, при това построено преди повече от 40 години? Комплекс, който няколко държавни структури и предприятия си подхвърлят като гореш картоф и все още не може да си намери стопанин, въпреки че всички те са под една „шапка“. Но това ще го решаваме след европредседателството, защото комплексът зависи от водния транспорт. А за приоритета на водния транспорт вече споменахме…

Говорейки за бъдещото европредседателство какви са намеренията в транспорта може да се погледне и на сайта на самото транспортно министерство. Дори едно единствено линкче или банерче не подсказва, че след три месеца България ще дава насоките в транспорта на целия Европейски съюз. Няма дори линк към официалния сайт за европредседателството ни. Нито един проектодокумент, камо ли проектозакон не издава приоритетите ни в транспорта. Което означава две неща – или са суперсекретни, или ги няма. Позовавайки се на досегашния опит сме склонни да заложим на второто.

Все пак сме склонни да заложим на позитивното. Както споменахме, три месеца може да са и малко, но може да са и достатъчни за корекция. За това време може да се измислят и обсъдят поне две или три конкретни предложения в областта на транспорта, които да защитят не само европейския, но и националния интерес. Всичко останало засега е отбиване на номера.

 

ТРАНСПОРТАЛ

Коментари от Facebook

Анализи

Табута и тотеми в корабоплаването като печеливш и проспериращ бизнес

к.д.п. Христо Папукчиев Капитан далечно плаване Христо Папукчиев има над 25 години плавателен стаж с чужди морски компании. Бил е член на звеното за разследване на морски произшествия към МТИТС, […]