Три пъти скачат данъците за масовите шофьори, двойно падат таксите за колите на богатите

Михаил Рангелов

 

Под благовидния предлог за подобряване на екологията, управляващите от ГЕРБ без много шум приеха на първо четене промените в Закона за местните данъци и такси. В тези текстове за пореден път се променя начина на формиране на данъка за личните моторни превозни средства. И естествено най-потърпевши са най-масовите шофьори, чиито автомобили са на повече от 5 – 10 години, но за сметка на това са по-икономични, пригодени за градски условия и с катализатор.

Досега данъка върху автомобилите зависеше от два компонента – мощността на двигателя и годината на производство. Презумпцията бе, че по-скъпите автомобили са по-мощни и по-нови – и съответно трябва да плащат по-висок данък. Коефициентите на оскъпяване на данъка бяха съответно:

Над 14 години 1
Над 5 до 14 години включително 1,5
До 5 години включително 2,8

 

Съответно данъкът за мощността на двигателя бе в определени граници, като точната стойност се гласува всяка година от общинския съвет. От 2019 година обаче се въвежда и коефициент за екологичност, като той е най-висок за автомобилите без екологична категория (1,30-1,40) и най-нисък за „Евро 6“ и „EEV“ (0,40 – 0,60). За най-масовите автомобили Категория Евро-3 и Евро-4 коефициентът е около 1. Неясно става защо се въвеждат два коефициента – за възраст и екокатегория, при положение че екокатегорията се вдига с увеличаване на годината на производство, с което формулата придобива математически нонсенс.

Основният удар обаче тепърва предстои. Досега масовите автомобили с мощност до 74 kW и категория от Евро-3 нагоре получаваха намаление от 50 до 60% от данъка, ако имат катализатор. Това е устройство, разположено в изпускателната система на всички съвременни моторни превозни средства. То е важен фактор в пречистването на изгорелите газове, процес, който намалява изхвърляните в околната среда вредни емисии от моторни превозни средства. Неговата функция е химически да промени вредните замърсители,така че максимално да се намали вредния ефект върху околната среда.

И противно на логиката вместо съществуващата система да се запази, измененията в закона променят точно тази алинея, с която на практика става безмислено използването на катализаторите. Ако два автомобила са от една и съща категория, клас и модел, но единия има катализатор, то той ще плати същия данък. Обяснението на финансовото министерство е смешно – нямало как да се контролира дали един автомобил, който е декларирал наличие на катализатор действително го има. И решението е просто – няма катализатор – няма проблем.

За сметка на редовите шофьори собствениците на нови коли получават  сериозно намаление. Веднъж от екокоефициента, втори път от коефициента на оскъпяване, който тихомълком се намалява за автомобилите до 5 години от 2,8 на 2,3.

Въпреки заявлението за екологичност при формиране на данъка на колата, никъде не се предвиждат облекчения за автомобилите, които имат газови или метанови устройства. При положение, че това е 100% чисто гориво, което след изгарянето си не отделя вредни емисии. Не става ясно и как ще се определя екокатегорията на един автомобил, ако не е записана в талона му. Ако всеки един собственик тръгне да го декларира, това означава стотици хиляди шофьори да се наредят на опашки, където ще се чака по дни за подаване на декларациите. Решението е да бъде изградена база данни, която да показва екостандарта в зависимост от марката и модела на автомобила. За да бъде изготвен такъв регистър обаче е необходимо време, а до началото на 2019 година остават 2 месеца, а не е ясно кога (и дали) този закон ще бъде приет на второ четене в парламента. Не е ясно и кои институции ще изготвят този регистър. Да не говорим и за това, че към 1 януари трябва да са готови наредбите по новия закон във всяка община. Колко от тях ще успеят да се включат в този минимален срок?

Какво означава на практика новото формиране на данъка. Един средностатистически шофьор като мен със Ситроен Ксара Пикасо (2004 г.), отговарящ на стандарт Евро 3 и 66 Kwh мощност досега е плащал 22,44 лв. данък с 50% намаление за катализаторно устройство. Считано от 2019 година данъкът на същият автомобил ще бъде 61,26 лв, или почти тройно увеличение.

За сметка на това един по-скромен Мерцедес C класа с мощност 118 kW, който досега е плащал 508 лева, от новата година ще внася в общинския бюджет около 270 лева или почти двойно намаление.  Независимо от това дали има катализатор или не.

Новият проектозакон на управляващата коалиция показва за пореден път, че у нас данъците се определят и вдигат без спазване на някакви принципи, а с цел да се запълни хазната. Не се отчита ефектът на въздействие върху градската среда. Ами ако няколкостотин хиляди шофьори в София решат едновременно да си свалят катализаторите (ефектът е по-нисък разход и по-добра мощност при движение, а самите устройства се изкупуват между 30 и 160 лева заради съдържащите се в тях скъпи метали). За каква екология говорим, господа управляващи?

ЖП транспорт

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване

Цифровизацията на железопътния транспорт подобрява инфраструктурата и качеството на обслужване, коментират д-р Людмил Иванов – председател на Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA), и проф. Симеон Ананиев – председател на Клъстер […]

Автомобилен транспорт

Инфраструктурни проекти: инвестиции, политики и проблеми: глобална и регионална перспектива

Форум за балкански транспорт и инфраструктура   Инфраструктурните проекти са неделим елемент от цялостното развитие на отделни държави,региони и на света като цяло. Съвременната глобализация е резултат на „свързаността“ на […]

ЖП транспорт

Ген.-майор Йордан Димитров от професионалния футбол поема БДЖ

Последният главнокомандващ на Транспортни войски ген.-майор Йордан Димитров ще бъде назначен за изпълнителен директор на Холдинг БДЖ, научи OFFNews. Най-вероятно номинацията му за овакантения пост на център-нападателя аматьор Владимир Владимиров […]