Ярослав ТОМАШЕВСКИ, Президент на Управителния съвет на ТРАКЦИЯ ПРКиИ С.А. : Групата ни се разраства успешно и в чужбина

Ярослав Томашевски бе президент на първата полска компания, която бе официално представена на българо-полския икономически форум, провел се на 20 септември в „София тех парк“. С него разговаря главният редактор на сп. „Транспортал“ Михаил Рангелов

– Г-н Томашевски, смятате ли, че бизнес климатът в България става по-привлекателен, след като експерти отчитат глобално стабилизиране в икономиката и излизане от световната финансова криза?

– Искрено се надявам да е така. Смятам, че икономиката на отделните държави върви към възстановяване. А в инфраструктурата не само възстановяването, но и развитието е задължително. В България, а и в редица други държави просто няма избор, защото съществува исторически наследено изоставане в железопътната и в пътната инфраструктура. Както е добре известно, цялостното развитие на всяка държава и икономика минава през качествена, сигурна и добре работеща транспортна инфраструктура. Точно затова дойдохме в София – да представим възможностите на нашата компания и да изградим професионални контакти.

– Каква е в момента по отношение на жп транспорта ситуацията в Полша?

– Преди близо 15 години в страната ни започна нова ера в развитието на инфраструктурата с помощта на европейските фондове и с активното участие на нашата компания. Полша има одобрен и задействан национален план за обновяване на железопътния транспорт на стойност над 15 млрд. евро. Група ТРАКЦИЯ се включи в него в качеството си на лидер на пазара. Бихме искали да споделим опита си в изпълнението на инфраструктурни проекти в държави, които са в началото на този процес. Затова отсега работим за изграждане на сериозни контакти и силни представителства в целия Балкански регион. Част от тази стратегия е откриването на регионален офис в София.

– Какъв е опитът ви в изграждането на транспортна инфраструктура?

– Подготвени сме изключително добре: в железопътния бизнес сме номер едно у нас. Седемдесетгодишният ни опит помага да сме запознати в детайли с всички аспекти на сектора. Имаме 2000 служители, нашия голям и модерен набор от специализирани железопътни влакове и машини ни прави най-добре оборудваната строителна компания в Полша. Готови сме за участие в проекти у Вас и в целия регион.

– ТРАКЦИЯ направи вече придобивания – има ли други планове за такъв тип сделки?

– Неотдавна купихме 50% от акциите на нашия немски партньор Бан Техник Вроцлав, специализиран в услугите за заваряване на релси и тежкото железопътно оборудване – благодарение на това ние засилихме потенциала за изпълнение, готови сме да работим в  новата ЕС перспектива. Очевидно е, че непрекъснато наблюдаваме пазара и не казваме „не“ за по-нататъшни придобивания.

– ТРАКЦИЯ присъства в Литва, миналата година отворихте клон в Украйна, офис в България – търсите ли по-силна външна експанзия?

– Искаме Група ТРАКЦИЯ да има силно присъствие на чуждите пазари. Концентрираме се върху съседните страни. Имаме голяма компания в Литва, оттам наблюдаваме балтийските държави – Латвия и Естония. В Швеция дъщерното ни дружество започва да реализира първите много интересни железопътни договори. През изминалите седмици получихме сертификат да работим в Германия. Що се отнася до Украйна – анализираме възможностите на този пазар и всички рискове, свързани с него, защото за нас сигурността на бизнеса е основна. Българският офис беше създаден, за да идентифицира балканския пазар и да следи проектите в Хърватия, Словения и Албания.

– В какви конкретни проекти планирате да участвате в България?

– Интересът ни е към цялата сфера на инфраструктурното строителство. Намерението е да започнем от нещо сравнително по-малко съвместно с местни партньори, да докажем възможностите си, след което да се включим и в по-мащабни проекти.

Коментари от Facebook

Анализи

Табута и тотеми в корабоплаването като печеливш и проспериращ бизнес

к.д.п. Христо Папукчиев Капитан далечно плаване Христо Папукчиев има над 25 години плавателен стаж с чужди морски компании. Бил е член на звеното за разследване на морски произшествия към МТИТС, […]