Uber: Не можем да забраним бъдещето…

Но това е бъдещето. Колкото и да го отлагаме и забраняваме, то ще дойде. Защото ние, консуматорите на тези услуги, го искаме.

Но това е бъдещето. Колкото и да го отлагаме и забраняваме, то ще дойде. Защото ние, консуматорите на тези услуги, го искаме.

Поръчах си Uber от хотела до летището в Лисабон. Имах избор между обикновена кола (6-9 евро), електрически автомобил (6-9 евро) и лимузина (20 евро). Дойде след 4 минути. За пръв път ми се случва шофьор да ми предложи вода. Извини се, че ще заобиколи малко заради трафика. В крайна сметка ми излезе 6.49 евро, изтеглени директно от картата ми. Без плащане, без бакшиш, без “нямаш ли по-дребни”. Получаваш сметката на имейл. Винаги можеш да се оплачеш на компанията или да дадеш лош рейтинг на шофьора. Винаги можеш да го откриеш, ако си забравил нещо в колата му. Нормално такси би било 15-ина евро.

Разбирам, че Uber подкопават пазара на таксиметровите компании. Разбирам, че отричат да са таксиметрова компания и се наричат “платформа за споделено пътуване”, за да не носят отговорност за някой убит пътник. Както Фейсбук и Гугъл отричат да са медия, за да не отговарят за фалшиви новини, и се наричат социални мрежи. Но това е бъдещето. Колкото и да го отлагаме и забраняваме, то ще дойде. Защото ние, консуматорите на тези услуги, го искаме. Амазон направиха първите си магазини без касиери GoAmazon. Влизаш, взимаш стоката, на изхода сканираш баркода и ти дърпат парите от картата. 3.5 милиона американци (2.5% от работната сила) работят като касиери. След 5 години половината ще търсят друга работа. Огромна част от заплатите в същия Амазон отиват за товаро-разтоварачи. Които все повече се изместват от роботи- безплатни са, не излизат в болнични и не искат повече пари за свръхчасове. След 5 години и там ще има много загубени работни места. Онлайн търговията за последните десет години създаде много работни места за програмисти, дизайнери, логистици. Но само в САЩ унищожи 100 000 работни места в офлайн магазини. Пазарът на труда минава през революция, искаме или не. Затова образовайте децата си.

Според американско изследване, над 80% от завършилите висше образование ще влязат в средната класа и нагоре. От завършилите средно образование едва 7 % ще стигнат дотам. И не гледайте, че Бил Гейтс и Марк Зукърбърг не са дозавършили висшето си образование. Вашето дете (най-вероятно) не е Бил Гейтс и не е Марк Зукърбърг. Бъдещето ще иска все по-малко касиери и товаро-разтоварачи. И все повече инженери и програмисти. Това си мислех, докато се возих с Uber в Лисабон. Uber , който ние забранихме с глупавата надежда, че така бурята ще ни отмине.

Автор: Георги Кадиев, Фейсбук

Източник: https://www.lentata.com/page_10120.html

Коментари от Facebook

ЖП транспорт

Сменната работа – един често недооценяван фактор за здравословното състояние на работещите

Марио Нинов, КТ „Подкрепа“   В България по данни на Националния статистически институт, средния списъчен брой на наетите лица по трудово правоотношение по икономически дейности и сектори през 2017 година […]

ЖП транспорт

Кой лъже за БДЖ – ГЕРБ или Световната Банка?

Редакцията на „Транспортал“ получи на пощата си два любопитни доклада на Световната банка, които анализират състоянието на БДЖ през 2009 г. и 2013 г. В момента правим анализ и съпоставяне […]

Автомобилен транспорт

Предлагат промени в ЗОП за големите инфраструктурни обекти

Много жп проекти са в риск от неизпълнение заради обжалвания, смята министър Московски За да гарантираме високо качество на проектите, е необходимо преразглеждане на нормативната база, свързана с обществените поръчки […]