Атракционен влак с парен локомотив и вагон от „Корона експрес” ще пътува между София и Кюстендил

На 12-и октомври /събота/ по маршрута София-Кюстендил и обратно ще пътува атракционен влак с парен локомотив и вагон от царската композиция „Корона експрес”. Ретро пътуването се организира по повод отбелязването на 110 години от пускането в експлоатация на жп линията Радомир-Земен-Кюстендил. Събитието се провежда по покана на инициативен комитет, създаден за честването на годишнината, и се реализира от „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД.

Комплимент за пътуващите, като последно атракционно пътуване за 2019 г., е включването на личния вагон-салон на цар Борис III от „Корона експрес” във влаковата композиция. Специално прикаченият вагон ще пътува за първи път тази година като атракция, а по време на движение всички желаещи ще могат да го разгледат, съпроводени от гид, който ще ги запознае с любопитни факти. Ретро влакът ще бъде теглен от парния локомотив № 01.23.

Атракционният влак ще потегли от Централна гара София в 08:30 ч. и ще пристигне на гара Кюстендил в 12:40 ч. По време на празничното пътуване на гарите Радомир, Земен и Кюстендил влакът ще престои, за да могат пътуващите и посетители да се насладят на  организираните официални тържества. В обратната посока композицията ще замине от гара Кюстендил в 13:50 ч. Освен това на Централна гара София, както и в Кюстендил и Радомир ще се представят изложби с фотографии и текстови материали за линията. 

Цената на билета за влака с парния локомотив № 01.23 от София до Кюстендил е 21.50 лв. за пътуване в една посока (с включено запазено място). За желаещите да пътуват на по-кратки разстояния се осигурява възможност за следните отсечки по маршрута: София-Перник, София-Радомир, Перник-Радомир, Перник-Земен, Земен-Кюстендил. Цената на отсечка е 7.50 лв. в една посока с включено запазено място.

Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно без да ползват отделно седящо място, като при закупуване на билети е необходим документ, удостоверяващ тяхната възраст. Националният железопътен превозвач напомня, че децата на възраст до 10 години задължително пътуват с придружител.

Предварителната продажба за закупуване на онлайн билети за пътуване с атракционния влак № ЕВ6591/ЕВ6592 стартира от днес (8-и октомври). Системата е достъпна на следния линк https://bileti.bdz.bg/. От утре (9-и октомври) билети могат да бъдат закупени и от билетните каси и железопътните бюра във всички гари в страната от утре.

***

Кратки исторически справки

Първокласният вагон-салон № 050-1 е произведен през 1938 г. в „Linke Hoffman Werke-Breslau”, Германия и е личен вагон за пътуванията на Цар Борис ІІІ. Този вагон разполага със служебна кабина с 1 легло, 4 кабини с по 2 легла, 2 кабини с две спални с по едно легло и общ санитарен възел, салон с 11 места (за срещи, съвещания, хранене) и склад. Вагон-салон № 050-1 е със запазено луксозно обзавеждане, като специалните ламперии и дамаски са автентични. 

Парният локомотив от серия 01.23 е произведен в локомотивната фабрика SLM Winterthur, Швейцария през 1935 г. и е представител на най-масовата серия бързоходни локомотиви в историята на българските железници. През 1979 г. локомотив 01.23 (последната машина от локомотивите от серия 01) е определен за музеен локомотив и става един от експонатите от музейната колекция „Железопътно наследство”. По случай 100-годишнината на ЖП тракция и депо София през 1988 г., 01.23 е възстановен като действащ музеен локомотив на БДЖ. На 20-и септември 1989 г. локомотивът обслужва влака „Ориент експрес” при преминаването му през България.

През 2003 г. локомотивът е възстановен отново за движение и към настоящия момент се използва за атракционни, юбилейни и туристически пътувания, както и за участия във филмови продукции.

Изграждането на жп линията Радомир-Земен-Кюстендил – турска граница започва през 1889 г., когато влиза закон за построяването на жп линията Каспичан-София-Кюстендил, предвиждащ Кюстендил да бъде свързан пряко през столицата с Каспичан, а от там с Варна. Първият участък София-Перник е пуснат в експлоатация на 9 декември 1893 г., а на 6 февруари 1897 г. е открита и жп отсечката Перник-Радомир. Жп линията Радомир- Земен-Кюстендил е открита официално за експлоатация на 26 юли 1909 г. от Министър-председателя Александър Малинов, министри, инженери, журналисти и представители на местната власт и населението. По протежението й са построени 4 гари и 2 спирки: Калища, Земен, Раждавица, Кюстендил и спирките Копиловци и Шишковци. Техен архитект и проектант е чехът Рудолф Фишер. 

ЖП транспорт

БДЖ търси под наем 10 локомотива за 25.7 млн. лева

„БДЖ-Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) обяви чаканата повече от месец обществена поръчка за наемане на 5 магистрални електрически локомотива с опция за още 5 за срок от две години с възможност са […]

Въздушен транспорт

Местата за паркиране на самолетите свършват заради кризата с корона вируса

Големите авиокомпании вече се борят да намерят места за паркиране, тъй като коронавирусната епидемия намали търсенето на въздушно пътуване. Повече от 10 000 самолета са били „приземени“ от началото на […]

Автомобилен транспорт

В автобусния транспорт ще има много фалити

Бизнесът на автобусните превозвачи почти преустанови дейност за момента. Останаха да се движат отделни автобуси. В републикански мащаб междуобластните автобусни превози „замряха“ почти напълно. Със сигурност ще има фалирали фирми, […]