„БДЖ-Товарни превози“ блокира обработката на фериботни кораби

Държавната жп компания страда от липса на персонал и недобра организация на работата

„БДЖ-Товарни превози“ блокира обработката на кораби на Фериботния комплекс-Варна, а пред Economic.bg портови служители коментираха, че причината се крие в недостига на персонал и в лошата организация на работата в държавната жп компания. Оказва се, че проблемът със забавянето на приемането и обработката на фериботните кораби стои отдавна, като от началото на годината случаите са доста. Последният е само отпреди няколко дни.

В сряда, 23 октомври, на Фериботния комплекс-Варна трябва да пристигне по разписание фериботният кораб „Героите на Севастопол”. Знаейки продължаващите отдавна проблеми с приемането и обработката на корабите, от „Фериспед“ – спедиторският фериботен отдел на комплекса, са се свързали още от сутринта с „Поделение за товарни превози Горна Оряховица“ (ПТП ГО), част от „БДЖ-Товарни превози“, за да осигурят своевременното приемане на ферибота. За да няма спънки поради недостига на персонал от стана на ПТП ГО, от „Фериспед” дори предлагат свои швартовчици. Предложението им обаче е отхвърлено, а от жп предприятието, което е оператор на комплекса, уверяват, че фериботът ще бъде приет и обработен. Именно поради това всички са изненадани, когато вечерта получават отказ за приемане на „Героите на Севастопол”, тъй като швартовчиците на ПТП-ГО били в почивка.

Отказът за приемане на търговски кораби е в противоречие с цял куп нормативи, като се започне от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата и се стигне до Конвенцията за улесняване на международното морско корабоплаване, по която България от 20 години е страна. А ако Фериботният комплекс-Варна има претенции да е нормално търговско пристанище, би следвало да обслужва корабите денонощно – така, както всички портове по света.

Въпреки това обаче „БДЖ-Товарни превози”, което е „назначено предприятие“ по сключените от България международни спогодби за фериботни превози с Украйна и Грузия, отказва да изпълнява ангажиментите си по международните конвенции, законите и спогодбите. Поради това от доста години с мотива „недостиг на персонал” от дружеството са декларирали, че ще работят само между 8 и 18 ч.

И тъй като решението на „БДЖ-Товарни превози“ да обслужват корабите само денем е противозаконно, след дълги преговори преди година най-сетне е договорено, че фериботи ще се приемат и през нощта, но само „след предварителна заявка“. Нещо, което също противоречи на всякаква логика, тъй като фериботните кораби се движат по разписание – т.е. тяхното акостиране и отплаване от всяко пристанище се знаят със седмици напред. А едно от нещата, на което, съвсем естествено, се базира доверието на клиентите, е именно спазването на установеното разписание, като всеки час закъснение носи загуби.

„Не съм запознат с конкретния случай“, заяви пред Economic.bg изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Никола Василев. „Досегашният ръководител на „БДЖ-Товарни превози” Любомир Илиев само бегло е коментирал, че не разполага с необходимите ресурси, но не знам доколко това е актуално. А и, доколкото разбирам, досега проблемите са били поставяни и коментирани само между параходството и „БДЖ-Товарни превози” и никога не са минавали през холдинга – просто са ни заобикаляли. Дали това е било правено целенасочено или такава е била процедурата, не знам, но е факт. Затова сега съм поставил задача на новото ръководство на дружеството да анализира проблема и да ми представи варианти за решаването му“, коментира Никола Василев.

От Параходство „Български морски флот“, оператор на фериботния кораб „Героите на Севастопол“, отказаха да коментират както случая, така и загубите, които са понесли от последното забавяне на обработката на кораба с над 10 часа. Служители от Фериботния комплекс-Варна обясниха, че не знаят какво е трябвало да бъде разтоварено от фериботния кораб, но на порта, много по-дълго от предвиденото, са престояли камиони с живи животни, както и много техника.

Според експерти, работещи дълги години на фрахтовия пазар, загубите от 1 час престой на подобен тип кораб започват от 1000 долара на час, така че най-вероятно и негативите на „Фериспед” от блокирането на кораба са не по-малко от 10 000 долара.

Остава проблемът с порочната практика на „БДЖ-Товарни превози“, което очевадно се отнася към задълженията си на Фериботния комплекс-Варна не с „грижата на добър стопанин” – според изискванията на Търговския закон, да бъде решен със спешната намеса на транспортното министерство. Защото от сегашното положение губят пари и авторитет както фериботните ни връзки, така и България като морска държава.

Източник: https://www.economic.bg

Градски транспорт

През декември приключва строителството на първите 8 станции от третия лъч на метрото в София

През декември ще приключи окончателно строителството на първите осем станции от третата метролиния в София, съобщи пред „Труд“ инж. Стоян Братоев, директор на столичния метрополитен. Трасето от осем километра започва от бул. […]

Инфраструктура

Информация за 27 348 км от съществуващата инфраструктура в България вече се поддържа цифрово в ГИС платформа „Единна информационна точка“

Това стана ясно на Световния ГИС Ден, който беше официално открит у нас от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков За 21-ва година България отбелязва Световния ден […]

ЖП транспорт

БДЖ стяга стари „Шкоди“ за 20 млн. лева

БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД е пуснало очаквания търг за основен ремонт на 10 електрически локомотива. Срещу над 20 млн. лв. с ДДС търси бързо обновяване на машините от сериите […]