Безумен влак-стрела до Солун гони софиянци от домовете им (народът пак се стяга за бунт)

Владая, както и няколко други столични района, се готвят за бунт, ако през тези квартали премине трасето на скоростния влак от София за Солун.

Проектът е грандиозен и е част от Трансевропейската транспортна мрежа, за която са подготвени над милиард лева от фондовете в Брюксел. Ползите от него са ясни – бърз транспорт за товари от Централна Европа, по-специално Полша, до Солун, а на по-късен етап и за пътници.

Проблемът е обаче откъде да мине влакът-стрела?

Трасето на железницата, която за броени часове ще пресича огромна територия в България и Гърция, със скорост от 160-200 км. в час, може да е или през Владая, която е в полите на Люлин, или през Волуяк. Разликата в двамата маршрута е само някакви си 200 метра, казват запознати.

Проектите обаче са с огромна разлика в цената. Причината е, че трасето през Волуяк пресича равнинен терен.

Алтернативните релси обаче се вият през Люлин и поради това ще трябва да се пробият няколко двойки тунела, дълги в едната посока по 5 км.

Преди няколко години е изчислено, че само те ще погълнат над 700 млн. лева.

При това тунелите не са каквито и да е, а да отговарят на най-високите стандарти, така че през тях да минават и товарни вагони, цистерни и други композиции.

Другият голям проблем е, че трасето на този влак ще пресече половин София – Централна гара, кварталите „Захарна фабрика”, „Гевгелийски”, „Факутета”, „Овча купел”, „Горна баня”, „Княжево”, Владая. През „Факултета”, където се предвижда дори спирка на експреса, линията и сега буквално минава през коптори и купища боклуци, отходни ями, а невръстни хлапета замерят с камъни мотрисите.

В момента влаковете през този район пълзят, но какво ще стане, когато профучават със скорост между 160 и 200 км./ч.?

Ако се реализира това трасе, трябва да се отчуждават и имоти – и части, и общински, като според експерти са стотици на брой. Проблемът във Владая е най-тежък, понеже там трасето е изцяло ново с голям сервитут и ще се правят тунели, над които не може да останат застроени имоти. Земя е нужна не само за самата жп линия, но законът изисква и свободно пространство, широко 60 м. от двете страни на линията.

Реклама

Това значи, че много красиви къщи и вили, които са постоянен дом за стотици семейства, ще бъдат отнети от собствениците им. Тези, които успеят да си запазят имотите, пък ще бъдат подложени на денонощен шум и тътен.

„Сигурен съм, че ще сложат стени за поглъщане на шума – разсъждава обитател на имот по трасето. – Но тогава има опасност районът да бъде отсечен на две и част от него да остане без изход”. 

Дали пък някой не си мечтае да се стига за 15 минути до Перник?

Подобна щуротия обаче няма логика, понеже и сега влакът спира в Горна баня, а наблизо ще бъде спирката на метрото, което се изгражда и се очаква буквално до дни да влезе в действие. Разбира се, има и прагматици, които виждат в сложния проект през Люлин тайни планове за високи комисиони от по-голямата сума, която ще се предвиди за този вариант на високоскоростния влак за Солун.

Така или иначе Владая вече се готови да изрази ясно несъгласието си с този безумен проект и местните са категорични, че ще се съпротивляват с всички сили, за да запазят домовете и природата непокътнати. „Защо трябва да има толкова недоволни, да се правят сложни инженерни решения, когато има лесен и достъпен вариант през Волуяк” – чудят се източниците ни. 

Експерти са категорични, че жп линията, която и сега превозва хиляди граждани и товари денонощно, трябва да се запази, още повече че е много удобна за цял Перник, тръгнал на работа в столицата. Освен планинския релеф, поради това, че в този участък има десетки спирки, влаковете едва пълзят.

Скоростният влак през Волуяк обаче ще профучава през равнина и ще вдига 160-200 км.

По този маршрут по-лесно могат да се изградят и транспортни коридори със Сърбия и Западна Европа. Там има и пряка връзка с бъдещото високоскоростно трасе към Сърбия, което вече се изгражда, казват експерти.

Хората от Владая са притеснени, че грешни решения и необмислени проектни договори ще погълнат стотици милиони, без обоснованост и икономическа изгодност.

Проучвания на силно заинтересованите хора от района показва, че администрацията вече е приела Проект за устройствен план през Владая и е започнала трескава подготовка, без да се дава гласност. Източниците ни казват, че тайно се правят задължителните по закон процедури и обществени обсъждания за приемане на устройствените планове на новото трасе в различните столични квартали. Оказва се, че тяхното провеждане е пълна пародия.

Насрочват се така, че никой да не присъства – първо хората не знаят за тях, а който разбере не може да участва, понеже датите са или около празници, или се насрочват в работно време, или пък по време на карантина и забрана за събирания на хора.

В квартал „Илинден” такова обсъждане вече е преминало, само дето местните не знаят. Нямало техническа възможност и да се направи запис от сбирката, пише в протокол.

Източник: https://narod.bg/2021/04/18/безумен-влак-стрела-до-солун-гони-софи/

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]