Българските превозвачи може да гледат Европа през крив Мак(а)рон

Преди няколко дни новият президент на Франция Еманюел Макрон бе на посещение в България и при личната си среща с премиера Борисов следното ултимативно искане:

Франция ще подкрепи интересите България в рамките на ЕС и в частност евентуалната ни кандидатура за влизане в Еврозона (и Шенген), но само ако ние подкрепим предложените регулации срещу т.нар. „социален дъмпинг“ на евтина работна ръка от източна Европа към страни като Франция.

Трябва ли да се приеме един такъв ултиматум? Категорично не ! Има ред причини – например защото противоречи на принципите, върху които е изграден ЕС, но най-вече поради факта, че той е изцяло в ущърб на интересите на България

Основната ябълка на раздора са българските автопревозвачи, които още от годините на „СоМАТ“ държат сериозен дял в международните европейски превози. Голяма част от тях изказаха опасенията си, че исканията на Макрон ще доведат до намаляване на конкурентоспособността им, което ще доведе до преразпределяне на пазара в техен ущърб за сметка на компаниите от Западна Европа.

Най-основната цел на ЕС, още от самото му зараждане вече преди повече от половин век, е да бъде съюз за свободно придвижване на капитал и работна ръка. Това е основата, на която функционира Съюза и ограничаването на това право може да нанесе непоправими последици върху все още крепящата се върху тънък лед европейска общност.

Именно това прави и Емануел Макрон чрез опитите си да прокара т.нар. „анти-дъмпингова“ регулация, искайки подкрепа от източноевропейски страни-членки като България. Човек, който се противопоставя на устоите на ЕС не може да бъде смятан за големият симпатизант на Европейската идея, както Макрон беше представян по време на президентската си кампания. Още по-малко пък може да бъде смятан за класически либерал, за какъвто също беше провъзгласен.

 

Сливи за смет

 

Нека да разгледаме по-внимателно сделката, която Макрон предлага на България. От своя страна той предлага да подкрепи България за Еврозоната и Шенген. Какво обаче е положението на практика? България успешно покрива изискванията за влизане в „чакалнята“ на еврозоната. Подкрепата на Франция означава липсата на вето от нейна страна върху включването на страната ни. Това важи и за Шенген, където на практика сме блокирани от Холандия, а не от Париж. Подкрепата на Макрон напомня малко мутренско-застрахователните времена в България с девиза „Елате вие, за да не дойдем ние!“. Тоест ако не подкрепите промените в трудовото законодателство Франция ще ви блокира за Еврозоната и Шенген.

На практика обаче все по-малко и по-малко изглежда привлекателността на еврозоната, като скептици към нея са доста от българите. И нормално. С оглед на събитията в Гърция например кой ще е желаещ да влезе и да плаща сметката на другия, който е ял, пил и се веселил? Може би даже Париж има по-голям интерес от София от влизането на България в Зоната.

Влизането в Шенген също е на кантар при положение, че пробивите в сигурността се констатират точно в старите страни – членки, а в страните от бившия соцлагер (най-вече граничните за ЕС като България) нито има голямо преселение на мигранти, нито са констатирани пробиви в сигурността в големи размери.

Какво иска Макрон от България?

В замяна на много спорната подкрепа на Париж Макрон иска от България да приеме промените в директивата за „командированите работници“. За разлика от Полша например, ние нямаме голяма група от работещи в сферата на строителството и промишлеността във Франция. Интересите на България са преди всичко свързани с условията за командироване на служителите на автотранспортни компании. Париж иска, когато служител на една компания е на територията на определена държава за повече от един ден, той да се счита за командирован, като условията и заплащането на труда му стават в зависимост с изискванията на съответната държава. Това означава допълнително оскъпяване на транспортната продукция, което от своя страна ще доведе до по-ниска конкурентоспособност на българските фирми и съответна загуба на пазари. А говорим за бранш, който е съизмерим като приходи в бюджета с туризма !

„България трябва да бъде много внимателна, когато тук се идва с разни предложения относно директивата за командироването на работници. Едва ли не, от нас се иска подкрепа за тази директива в замяна на едно наше ефимерно влизане в Шенген и Еврозоната“. 

Това заяви евродепутатът от Групата на СиД Петър Курумбашев по време на пресконференция.

„На фона на обвиненията за социален дъмпинг България трябва ясно да постави въпроса за корпоративния дъмпинг“, смята още Курумбашев. „Ако българските, румънските и полските фирми получаваха същото заплащане, каквото получават западноевропейските, то те очевидно трябва да плащат немските заплати и осигуровки. Но не може да плащаш на български и румънски цени, а да изискваш да се плащат немски социални осигуровки. Също така немските и френските вериги да заплащат на работниците също толкова, колкото заплащат в собствените им държави. Това е впрочем и най-добрият начин нашите работници да не мигрират на Запад.“

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]