Енргийният експерт Валентин Терзийски: Причините за аварията в софийската топлофикация са комплексни

Михаил Рангелов

 

– Г-н Терзийски, нормална ли е ситуацията , при която посред зима половин София остана без парно в продължение на почти цяла седмица?

– Смятам, че това не е нормално положение. Би трябвало столичната топлофикация да има резервни варианти при подобни аварии и да може да се реагира доста по-бързо. Тези планове трябва да са съгласувани със столичната комисия по инженерна инфраструктура и енергийно планиране. Това важи не само за Топлофикация, но и за другите предприятия, които имат подобна важна инфраструктура – например Софийска вода. Говорим за тръби, които с течение на времето корозират, трябва да се обследват и да се поддържат и ремонтират.

 

– Приемате ли оправданието, че всичко се дължи на токов удар в една от подстанциите, което е предизвикало верижен ефект от аварии.

– Категорично авария в една помпа или една подстанция не може да бъде причина. Тя може да бъде повод, но причините са комплексни и не можем да посочим със сигурност коя е била най-важната.
– Възможно ли е презастрояването в София да е причина за тази авария?

– Презастрояването може да е една от косвените причини, довели до случая. Нека да ви дам пример – в един район главния топлопровод е проектиран с пропускателна способност 500 единици. Заради застрояването обаче са нужни 600 единици. При това положение практиката е да се пуска флуида с по-висока скорост, за да задоволи потреблението. Това обаче натоварва системата и вероятността да се случи авария се увеличава

 

– Какво трябва да направи Столична Топлофикация, за да не се повтаря този инцидент и права ли е столичния кмет Йорданка Фандъкова да даде виновните на прокурор?

– Трябва задължително да се направи пълно обследване и анализ на съществуващата мрежа и нейното ремонтиране и развитие да се съгласуват със столичната комисия. Столична Топлофикация е естествен монополист, тъй като инфраструктурата е единна и затова трябва да има стриктен мониторинг от страна на принципала. Решението за проверка от прокуратурата може би е положително, тъй като ще вкара още една институция в контрола как се извършва дейността на дружеството, как се извършват и плануват ремонтите. И ако има виновни, нека да си понесат последствията.

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]