Енргийният експерт Валентин Терзийски: Причините за аварията в софийската топлофикация са комплексни

Михаил Рангелов

 

– Г-н Терзийски, нормална ли е ситуацията , при която посред зима половин София остана без парно в продължение на почти цяла седмица?

– Смятам, че това не е нормално положение. Би трябвало столичната топлофикация да има резервни варианти при подобни аварии и да може да се реагира доста по-бързо. Тези планове трябва да са съгласувани със столичната комисия по инженерна инфраструктура и енергийно планиране. Това важи не само за Топлофикация, но и за другите предприятия, които имат подобна важна инфраструктура – например Софийска вода. Говорим за тръби, които с течение на времето корозират, трябва да се обследват и да се поддържат и ремонтират.

 

– Приемате ли оправданието, че всичко се дължи на токов удар в една от подстанциите, което е предизвикало верижен ефект от аварии.

– Категорично авария в една помпа или една подстанция не може да бъде причина. Тя може да бъде повод, но причините са комплексни и не можем да посочим със сигурност коя е била най-важната.
– Възможно ли е презастрояването в София да е причина за тази авария?

– Презастрояването може да е една от косвените причини, довели до случая. Нека да ви дам пример – в един район главния топлопровод е проектиран с пропускателна способност 500 единици. Заради застрояването обаче са нужни 600 единици. При това положение практиката е да се пуска флуида с по-висока скорост, за да задоволи потреблението. Това обаче натоварва системата и вероятността да се случи авария се увеличава

 

– Какво трябва да направи Столична Топлофикация, за да не се повтаря този инцидент и права ли е столичния кмет Йорданка Фандъкова да даде виновните на прокурор?

– Трябва задължително да се направи пълно обследване и анализ на съществуващата мрежа и нейното ремонтиране и развитие да се съгласуват със столичната комисия. Столична Топлофикация е естествен монополист, тъй като инфраструктурата е единна и затова трябва да има стриктен мониторинг от страна на принципала. Решението за проверка от прокуратурата може би е положително, тъй като ще вкара още една институция в контрола как се извършва дейността на дружеството, как се извършват и плануват ремонтите. И ако има виновни, нека да си понесат последствията.

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]