В ЕС обмислят събиране на данни и на пътуващите с влак и автобус

Голяма част от страните-членки в Европейския съюз (ЕС) подкрепиха идеята данните, които летищата взимат от нас, вече да се събират и когато пътуваме с високоскоростни влакове из континента, предават от британското издание „Гардиън“. Проектът е разширение на директива, която се отнася единствено за въздушните пътници.

Директивата, която урежда начините за съхранение на данни, посочва, че

до момента 42 различни типове информация

се събират предварително от тези, които имат резервирани полети или чартъри на територията на Европейския съюз (ЕС). Това включва домашен адрес, информация за банковата карта, номер на полета, маршрут, както и данни за багажа. Всички те се използват от полицията и от органите по сигурността, за да може да следят пътниците преди излитане и бързо да идентифицират потенциални терористични или други видове заплахи. Сега обаче има предложение същите данни да се взимат при използване на сухоземните пътища. Въпреки опасенията в някои от столиците, че това действие би могло да доведе до забавяне и нарушаване на личния живот на гражданите, голяма част от страните-членки са съгласни с идеята, сочат данни от вътрешни документи.

Според документ на ЕС, публикуван от сайта Statewatch,

83% от държавите подкрепят идеята

директивата да се разшири и да започне да се отнася и за морския транспорт, а 76% смятат, че трябва да се приложи и при железниците. 67% са „ЗА“ директивата да се приложи и при международните автобуси, но предложението не е приоритетно като се има предвид логистичните проблеми, които би могло да предизвика. „Като цяло, страните-членки са съгласни с идеята, но според тях е важно първо да се приложи директивата за събиране на данни, която да потвърди, че различните единици за информация на пътниците ще се справят с огромното количество данни“, пише още в документа. По-рано това лято от Европейската общност на железопътните и инфраструктурните компании, която представя транспортния сектор, поясниха, че международните влакове от и за Белгия може да се забавят с 20-30 мин. заради промени в законодателството, които страната скоро ще въведе. Белгийските власти пък изпробват и проект, с който

проверяват дали данните от билета за влака съответстват на тези в личната карта

или паспорта. Според друг документ, написан от финландското правителство, правоприлагащите органи не се справят с увеличилия се брой пътници в и извън Европа. „Увеличаващият се брой пътувания между границите води до престъпления по същите граници като влизане на мигранти от трети страни, и дори такива, които внасят наркотични вещества, или терористи“, пишат финландците в документа. Каквото и разширение на директивата да има, то ще трябва да бъде разгледано от Европейския парламент, а оттам всяка страна-членка ще разполага с 2 години, за да преведе правилата и да ги въведе в законодателството си.

Автомобилен транспорт

Георги Свиленски, БСП: Трябва да е ясно кой носи политическата отговорност за изгорялата магистрала „Струма“

Трябва да е ясно кой носи политическата отговорност за изгорялата магистрала „Струма“. Това каза заместник-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски по време на пресконференция, предаде репортер на […]

Воден транспорт

Изключиха българския морски флаг от всички списъци на Парижкия меморандум

България е изключена като собственик на морски флаг от всички списъци на Парижки меморандум – организация на всички европейски и част от световните морски страни, касаеща пристанищния контрол на корабите. […]

Автомобилен транспорт

Тишината на милиардите: Какво не ни казват за винетките и тол системата?

Година след започването на дългоочакваното изграждане на българската тол система, Агенция Пътна Инфраструктура (АПИ) поетапно отстъпва пред натиска на корпоративните интереси на австрийска група от фирми, водени от Капш Трафик […]