В София фукнкционират поне три нелегални автогари

Снимка: Симеон Славчев

В София функционират поне 3 нелегални автогари, коментираха пред „Транспортал“ експерти във връзка с разразилия се скандал през изминалата семица. Тогава общинският съветник от „Политическа група 5“ Симеон Славчев разпространи снимки от района на храм-паметник „Александър Невски“, на които се виждаше как цялото пространство около него е заето от български и турски автобуси, които включително използваха времето и пространството да мият превозните си средства само на 30 метра от сградата на Столична община.

Защо в идеалния център на столицата ни, пред най-голямата ни светиня ежедневно има паркирани десетки автобуси? Не е ли мястото изключително неподходящо за автогара?
С тези въпроси общинският съветник инж. Симеон Славчев се обърна към кмета на София – Йорданка Фандъкова, провокиран от десетките жалби които лично е получил за казуса. Общинският съветник обясни пред „Транспортал“, че е стартирал на сайта си анкета, в която софиянци да заавят  какво желаят да се направи с пространството пред катедралата. Резултатите от анкетата ще бъдат официално представени на 13 септември на заседанието на Столичния общински съвет.

Вече има и няколко предложения за решаването на проблема. Граждани са предложили да се въведе европейската практика автобусите да не влизат в идеалния център, а туристите да ползват пешеходните зони.

„Казусът с паркинга пред „Александър Невски“ е доста странен. Оказва се, че автобусите могат да паркират на пет определени за целта места, като заплащат сумата от 20 лева за 24 часа или по-малко от лев на час, докато обикновените граждани заплащат синя зона от два лева на час, при положение, че заемат много по-малко място за паркиране“, обясни пред медията ни Славчев. Решение за създаването на такива места обаче не е минавало нито през СОС, нито през транспортната комисия, чийто член е Славчев. На базата на тези пет места пространството се запълва с много повече автобуси, а реално никой не контролира бройката им. Едва след като Славчев е поставил въпроса, от Центъра за градска мобилност са напавили опит за един – два дни да осъществят такъв контрол.

Докато положението с незаконната автогара  около „Александър Невски“ стана известно покрай сигналите на Симеон Славчев, съществуват още две места, които се ползват от различни превозвачи като неофициални автогари. Едното е паркингът на стадион „Васил Левски“, откъдето тръгват и пристигат автобуси на туроператорски фирми, осъществяващи предимно превози до турските морски курорти.

Другата незаконна автогара е в Студентски град в близост до магазин „Фантастико“, алармираха „Транспортал“ наши читатели. Това място се използва предимно за превози към и от вътрешността на страната през почивните дни.

Използването на тези три паркинга като автогари е абсолютно незаконно, категоричен е председателят на Форум за Балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев. Според него функциите на автогарите се осъществяват в съответствие с наредбата за пътнически превози. Към тях има различни изисквания, включително по отношение на сигурността. Нито едно от тези паркоместа не отговаря на изискванията, категоричен е Мутафчиев.

Според Симеон Славчев трябва да се разреши не само частния случай, а да се проведе обществено обсъждане за достъпа на туристически автобуси до центъра на столицата. „Да сте виждали например паркирани десетки автобуси на 30 метра около Айфеловата кула в Париж или Биг Бен в Лондон например?“, даде пример той. Според него градската транспортна мрежа в София е добре развита и автобусите могат да се изнесат на определени места в периферията на столицата. Освен градския транспорт могат да се използват и екологични решения като например електрически микробуси, които да изпълняват довеждаща функция и не замърсяват въздуха на града.

Думите на Славчев се подкрепят и от председателя на Асоциацията на железопъните оператори Симеон Ананиев. Той даде за пример столицата на Финландия – Хелзинки, където функциите за довеждане и отвеждане на туристите от центъра до автогарите се изпълнява от железопътния транспорт, а влаковете за тази цел се използват целогодишно.

Автомобилен транспорт

Росен Желязков: Яд ни е, можехме да решим въпроса с пакета „Мобилност“ за целия 700-членен ЕП

Всеки член на Европейския парламент организира така своя дневен ред, че да присъства на заседание. Това каза министърът на транспорта Росен Желязков във включване по телефона в сутрешния блок на […]

Автомобилен транспорт

Автомобили на приложението за такси „Максим“ са спрени от движение

На шофьори на автомобили на компанията за споделени услуги за пътуване „Максим“, която действа на същия принцип, както вече спряната „Юбер“, са били съставени актове, а със заповед са спрени […]

Автомобилен транспорт

Загубихме отлагането на пакет „Мобилност“ с два гласа

Със 156 на 154 гласа България и останалите страни – членки току-що загубиха битката за отлагането на пакета „Мобилност“. Това се случи току-що на заседание на Европейския парламент в Страсбург. […]