Георги Свиленски: Удрят рамо на бъдещия стопанин на летището

Чрез условията в договора за концесия на летище София държавата облагодетелства бъдещия концесионер и го поставя в господстващо положение, предупреждават от БСП. Зам.-председателят на ПГ „БСП за България“ Георги Свиленски отбеляза, че в документа са разписани текстове, които предвиждат и намеса от страна на държавата в полза на бъдещия стопанин на аерогарата.

В договора има текст, според който в радиус на 100 км от летище София друг концесионер няма право, с участието на държавата или самостоятелно, да изгражда летище. „Това дава предимство на бъдещия концесионер в рамките на 35 години, плюс още 18, ако бъде продължена концесията, София да има едно единствено летище, без оглед на развитието на пътникопотока, на инфраструктура, нужди от второ летище“, предупреди Свиленски. Ако в бъдеще концесионерът реши, че има нужда от терени, които в момента не са в обхвата на имота, отчуждаването на терени ще се извършва от държавата за сметка на концесионера – разходите ще се приспадат от инвестицията, която му е заложена в договора. Според Свиленски по този начин концесионерът няма да изпълни заложените инвестиции за втора писта, трети терминал и др., а те ще му бъдат приспадани като капиталови разходи.

Предвидено е, ако след сключването на договора държавата направи някаква законодателна промяна, касаеща всички летищни оператори, частта, която засяга бъдещия концесионер на летището, да му бъде признавана отново като капиталови разходи от инвестиционните намерения, които е имал първоначално. Отново се предоставя предимство пред другите конкуренти или летищни оператори, възмути се Свиленски. Има и текст, според който държавата е задължена да изгражда и поддържа допълнителни пътища и подходи за своя сметка. „Държавата ще предоставя помощ на концесионера за получаване, подновяване и удължаване срока на всички разрешения, съгласия, във връзка с действието на договора. Такива условия няма в държавата към нито една фирма или концесионер“, възмути се зам.-председателят на ПГ „БСП за България“.

Всички тези аргументи са описани в сигнал от 28 страници до Европейската комисия. Писмото е изготвено от експерти, специалисти и юристи, според които в условията по договора има нерегламентирана държавна помощ. От БСП са изпратили писмо и до премиера Бойко Борисов, в което настояват за прекратяването на концесията, докато ЕК не се произнесе има ли държавна помощ спрямо бъдещия концесионер на летището.

Uncategorized

Асоциацията на българските авиокомпании: 2018 бе една добра година

Като традиционна и сравнително добра оцениха от Асоциацията на българските авиокомпании /АБА/ 2018 г. за българската гражданска авиация. Според Станислав Станулов, председател на АБА, близо 9-процентният ръст в превозените пътници […]