Гечев: Защо правителството бърза да сключи допълнително споразумение с концесионера на летището?

„Правителството на ГЕРБ и техните сателити подготвят изненада която ще бъде скъпо струваща на българския народ. Тази изненада е следната. Миналата година през юли правителството на ГЕРБ в една много тясна задушевна обстановка без медии, тихичко в Министерски съвет подписа предварителен концесионен договор за летище „София“. Сега управляващите искат да приберат плащането по договора от 550 млн. без ДДС в бюджета и от багажа на джипката да раздадат парите преди изборите и да направят една огромна услуга на концесионера и да му опростят концесионните такси.

Как да ги опростят? Те искат да опростят на концесионера таксите за първите 10 години и те да се преместят за последните 10 години на договора. Тоест 10 години българският бюджет ще пием студена вода, след като джипката раздаде 550 млн. лв. без ДДС.”

Това заяви на пресконференция в централата на БСП народният представител Румен Гечев.

Гечев попита риторично двете страни не са забелязали през месец юли 2020 г. в Европа и в целия свят има един проблем, който се нарича COVID-19: „Ние предполагаме, че те са знаели. След като са знаели, се пита защо няколко месеца по-късно концесионерът иска да се направят сериозни отбивки в договора за десетки и стотици милиони евро в негова полза.“

Социалистът подчерта, че договорът е подписан през юли миналата година – в разгара на пандемията от коронавирус: „И двете страни са били наясно с проблема Ковид-19. Защо той не е отразен в договора? И как правителството в лицето на премиера Борисов и концесионерът са предвидили, че COVID-19 ще трае още 25 години. „Как познаха, че COVID-19 ще се развива толкова дълго, че ще освободим за първите 10 години плащанията на тези концесионни такси. Тук има нещо гнило не в Дания, а в България . Двете страни са знаели, че ще подпишат в тесен кръг един договор, тихичко и спокойно, без много шум, ще усвоят тези 550 млн. без ДДС, но са казали на концесионера „вие потрайте няколко месеца, ние ще ви направим допълнителни отстъпки.”

Румен Гечев припомни, че сключването на самата сделка предизвика остри реакция от БСП в парламента, от неправителствени организации, от икономически експерти и от водещи медии в България, защото правителството не можа да обясни защо дава сделката на фирма, която предлага ниска цена и второ-трето място за концесионни такси.

„Обяснението е много лесно – правителството е искало да сключи договор с концесионер, който ще плати веднага тези 550 милиона без ДДС, за да ги усвои преди изборите, без да го интересува какво ще стане с инвестициите. Какво става с интереса на българската държава? Какво става със строежа на 3-ти терминал? Кога ще стане това? Та те още сега започнаха да се извиняват, че нямало да могат да изпълнят програмата заради Ковид”, обърна внимание на задълженията на концесионера на летище София депутатът от БСП.

„Какво прави Бойко Борисов? Усвоява парите преди изборите и оставя на следващите правителства да решават проблемите.”, коментира проф. Гечев. Той обясни, че те не са само икономически, а и поставят под въпрос националната сигурност.

„Те поставят под риск въздухоплаването в България, българският износ и българският туризъм. Сега разбираме, че концесионерът иска да увеличи летищните такси.

Правителството поставя под риск българският туризъм, тъй като промяната в летищните такси ще увеличи цената на билетите.

Увеличението на летищните такси ще оскъпи вноса и износа на българските фирми и ще донесе тежест върху икономиката.”

Румен Гечев подчерта, че правителството на Борисов иска да реализира договор, с който българският народ – най бедният в Европейският съюз да инвестира чужди инвеститори. „Само това ни липсва сега. Защо това правителство не опрощава данъчни плащания на малки български фирми?”

Народният представител от БСП настоя Борисов и министърът на транспорта Желязков, да отговорят защо са избрани:

„За да улеснят развитието на българската икономика и да привличат чужди инвеститори, които да дойдат с техни средства, да строят и да печелят в България, или те подписват някакви договори, при които най-бедната нация в ЕС трябва да им плащаме, защото инвеститорите ще стоят тук и няма да плащат нищо?”

„Ние настояваме правителството да даде отговор защо бърза последните седмици преди изборите да подписва допълнителни споразумения с концесионера? Управляващите искат парите сега и веднага, преди изборите.

Борисов и министрите му дължат на българския народ отговори защо най-бедната нация в ЕС трябва да плаща сметката на чужди инвеститори и да пълни български джобове или чекмеджета”, заяви проф. Румен Гечев.

Автомобилен транспорт

Зелената сделка ще повиши цената на бензина

Предстоящата Зелена сделка и предложението за нови минимални нива на акциза, които Европейската комисия се кани да приеме, ще доведат до това до година и половина – две цените на […]

ЖП транспорт

30 млрд. евро за инфраструктурни проекти, свързващи регионите на ЕС

През изминалата седмица Европейският парламент прие актуализираната програма „Механизъм за свързване на Европа“ и отпусна още средства за транспортни, цифрови и енергийни проекти за периода 2021—2027 г. Актуализираната програма „Механизъм […]