Димитър Данчев: Въвеждането на тол-системата е в пълен хаос и се отлага за пореден път

Декларация от името на ПГ на „БСП за България“

Докато ГЕРБ и компания принудително ни държи в плен на сагата „Всичко по левче“, в държавата ни се сгромоляса тихомълком още един провален ангажимент на властта: въвеждане в действие на тол-системата. Хубава работа, ама гарантирана от ГЕРБ. Това се случва в момента, след като се разбра, че тол-системата, като режим на таксуване на тожкотоварни автомобили по българските пътища, се отлага за пореден път.

Уважаеми колеги от ГЕРБ,
Ние сме сигурни, че дори и на вас вече ви стана ясно, че тази система и нейното реално въвеждане в действие са пълен хаос. Лошото е, че този хаос продължава да се разраства. Проблемът с вече на два пъти отлагания старт на тол-системата просто е параван, зад който прозира натиск за интереси и прекрояване на апетитни части от този закон. Вие нямате нито амбицията, нито разумния ресурс да обясните защо се прокарват в 90-та минута поредните промени в закона и се обявява трета поред дата за старт на тол-системата.

Кой от вас ще дръзне да даде аргументирано обяснение защо се променя едва сега режимът за т.нар. ДДД /доставчици на декларирани данни/? Уж идеята бе точно те да подписват договори с АПИ, а сега изведнъж това ще се прави от посредниците между АПИ и потребителя НДУ – националния доставчик на услуги. Някой трябва да се престраши и да признае, че зад завесата на тоя театър наднича една любима тема на ГЕРБ – КОМИСИОНИТЕ! Уж системата на доставяне щеше да действа официално без комисиони, а изведнъж се промъкна как комисионата щяла да бъде 2%. И компаниите, според последните промени, ще сключват договори с посредниците. Внезапно с новите ви промени в закона АПИ рязко се отказва от събирането на тол-такси и така открито и напълно необезпокоявано всички приходи се насочват през една единствена компания. Питаме: На някого още да не му е ясно, че кучето е заровено в едни 50 милиона лева за комисиони, разбира се, според прогнозите за приходи от тол-системата? Дори и след двукратно отлагане старта на системата, държавата продължава да не е наясно с окончателния обхват на пътната мрежа, която ще влезе в режима на тол-системата, а преговорите с бранша, относно тарифата и обхвана, непрекъснато се отлагат. Проспахте и последния обещан, дори лично от премиера, срок – 1 ноември, когато уж трябваше да заработи тол-системата. За кой ли път чуваме полупризнанието как и тол-полицията на била укрепена. А истината е, не че не е укрепена, а че е смешна системата от полуработа и полуправила!

По същество: пълен хаос ви е идеята и с начина на плащане. Няма обяснение защо отпада досегашната идея камионите да плащат тол-такси по избор през маршрутни карти, бордови устройства или GPS устройства. Продължава да не е ясно какви са мотивите, според които държавната агенция се освобождава изцяло от планираната и препоръчана от Световна банка функция да събира тол-такси и как така изведнъж няма капацитет да изпълнява тази работа! Хайде сега да се върнем пак към заровеното куче и да потърсим обяснението във финансовия ефект – националните доставчици на услуги ще прибират до 7% комисиона от цената и на винетките, и на тол-таксите, като приходите от вторите ще са в пъти по-големи.
Според последните признания по този законопроект като годишен доход от тол-такси се посочва цифрата 700 млн. лв. Да пресмятаме ли, че това значи как на година около 50 млн. лв. ще отиват в посредниците като официални комисиони.

Фактът, че на GPS компаниите не се позволява сами да функционират на пазара и така да спестят на държавата тези разходи, е съмнителен. Вие дори не знаете колко хора работят и са нужни на тая система и до момента! В началото бяха 23-ма, сетне станаха 68, сега цифрата набъбна до 629. В гъста мъгла е потънала и информацията за монтираните рамки за контрол на тол-системата. Така че сроковете са ви най-малкият проблем.
И както сте тръгнали на дългосрочни, 1 март не ви върши работа. Кажете направо 1 април! Вие така и така се шегувате с поредния калпав закон, шегувате се с обещания пред транспортния бранш, тъжна шега са ви и пътищата, и приходите в бюджета. Но законодателната ви немощ е повече от сериозна и нямате умора да продължавате да го доказвате.

ЖП транспорт

Най-добрите гари в Европа

Железопътният транспорт остава един от най-евтините. А в контекста на пандемията и пътуването на по-къси разстояния е предпочитан пред авиационния, най-малкото поради наличието на повече площ. Consumer Choice Center публикува […]