Европейската инвазия на Фликсбус: История на успехи и препятствия

Когато немският пазар за междуградски автобуси бе либерализиран в началото на 2013 г., тогавашният старт-ъп FlixBus веднага реагира и създаде платформа за резервации за този съвсем нов и достъпен начин на пътуване. Все повече и повече малки автобусни компании се присъединиха и ремонтираха автобусите си, за да популяризират открито марката FlixBus и нейния характерен зелен цвят (елегантно символизиращ положителния ефект върху околната среда, с който тази нова транспортна възможност върви ръка за ръка). Само за няколко месеца и благодарение на поглъщането на няколко конкуренти, включително континенталния европейски бизнес на британската Мегабус, FlixBus стана ясен пазарен лидер в Германия с пазарен дял от над 90%.

FlixBus в Европа

Тази изключителна история на успеха обаче е изпълнена с известни препятствия: „FlixBus“ се опитва да навлезе на европейския пазар от известно време, но не всяка страна е ентусиазирана от зелените автобуси.

Швейцария: Старият закон е препятствие по пътя

Според швейцарското законодателство, само швейцарска фирма има право да превозва лицата или стоките на вътрешни връзки. Това се нарича „каботаж“ и стои на пътя на FlixBus, тъй като компанията е регистрирана и базирана в Германия. Независимо от това, FlixBus се стреми към навлизане на швейцарския пазар, който е известен със скъпите си цени на билетите за пътуване от всякакъв вид. В момента зелените автобуси обслужват спирки в дванадесет швейцарски града, но имат право само да превозват хора на трансгранични връзки, например до дестинации във Франция, Германия или Италия. Проблемът обаче е, че швейцарците могат да бъдат склонни да резервират международна връзка, но всъщност да слязат по-рано на спирка в Швейцария. Тъй като всеки един случай вече може да бъде документиран от полицията, FlixBus беше обвинен в нарушаване на правилото за каботажа и получи няколко  глоби. Решението би било създаването на швейцарско дъщерно дружество, но засега това изглежда не е един от приоритетите в дневния ред на FlixBus.

Франция: Макрон проправи пътя

В качеството си на министър на икономиката настоящият френски кандидат за президент Емануел Макрон проправи пътя за либерализирането на френския пазар на междуградски автобуси през лятото на 2015 г. FlixBus не се поколеба, основава дъщерно дружество и бързо започва първите си маршрути във Франция. Днес цяла Франция е обхваната от маршрути на  FlixBus, като има връзки между всички по-големи градове и зони с туристически интерес. Германската треньорска компания дори успя да постигне пазарно лидерство, като остави зад себе си най-мощния френски конкурент OUIBUS, дъщерно дружество на френската национална железопътна компания SNCF.

Австрия и Холандия: Липса на конкуренция

В Австрия и Холандия FlixBus успешно предлага както вътрешни, така и трансгранични връзки. Докато около 3,3 милиона холандски пътници са използвали зелените автобуси през последните две години и половина, само за 2016 г. са били превозени 2,7 милиона австрийски пътници. По-голямата част от австрийските маршрути на FlixBus се обслужват от националните автобусни компании Blaguss и Dr Richard. Въпреки това, подобно на SNCF във Франция, австрийската национална железопътна линия би искала също така да претендира за част от пазара и следователно стартира своето дъщерно дружество Hellö, което в момента осъществява връзка с 25 дестинации в големи части на континентална Европа.

Италия: Законът Анти-FlixBus не успя

FlixBus е въпрос на дебат в Италия през последните няколко месеца. Четирима политици от Пулия представиха промяна във вече съществуващото законодателство, съгласно който да превозват пътници е разрешено само на тези компании, чиято главна дейност е пътническия транспорт. По отношение на FlixBus, обаче, това не е така, защото компанията не притежава автобуси, а предоставя платформа за резервации. Действителните пътувания с автобуси се извършват от подизпълнители. Следователно така нареченият анти-FlixBus-закон би означавал края на италианското начинание на FlixBus. Законът обаче в крайна сметка се провали, което означава спасяване в последната минута на зелените автобуси.

Независимо от това, на автобусна изложба в Берлин бе представена нова и ожесточена конкуренция на FlixBus. Новосъздадената италианска компания Busitalia Fast – съвместно начинание на италианската национална железопътна компания FS и утвърдения автобусен оператор Simet – ще започне маршрути в Италия и Германия, свързвайки 90 града в началото. Бързото разширяване в Европа е главната цел на Busitalia Fast. Компанията заявява, че целта й е да стане „основен международен играч на далечни разстояния“.

Германия: Възможни пречки

В резултат на поглъщането на няколко конкуренти, FlixBus вече има пазарен дял от над 90% в Германия. Независимо от това, всичко това не означава лесно бъдеще за автобусната компания. Нейните евтини цени на билетите може би ще трябва да бъдат коригирани в бъдеще, ако има потенциално промяна на тол таксите за автобусите, което е въпрос на дебат в немската политика. Друг такъв въпрос е свързан със законите за опазване на околната среда: В Германия само превозни средства от определени класове емисии имат достъп до избрани градски центрове. Ако този закон стане по-строг – друг въпрос на дебат – на много по-стари автобуси може да бъде отказан достъп до градове като Щутгарт, Франкфурт или Берлин. Достъпността е друга тема, но решението в този случай вече беше взето през 2013 г .: От януари 2020 г. всички автобуси трябва да бъдат оборудвани с две места за инвалидни колички – нещо, което в момента имат само няколко автобуса в Германия.
Скандинавия: Експанзията продължава

Най-новият целеви пазар на програмата FlixBus е скандинавският. С откриването на дъщерното дружество FlixBus Nordics първите градове в Швеция и Дания станаха част от международната мрежа. В началото на април миналата година, първите FlixBuses спряха в Осло, което я направи първата спирка на Норвегия, обслужвана от германския доставчик. Как ще реагират утвърдените скандинавски автобусни компании като Swebus и дали FlixBus ще бъде успешен в скандинавската общественост, остава да се види.

Великобритания: Празно пространство (засега)

Въпреки че FlixBus придоби континенталната европейска мрежа на британската нискотарифна автобусна компания Megabus преди известно време, британските острови остават празно място за все по-разширяващата се компания засега. Единствената спирка на FlixBus в Обединеното кралство понастоящем е Лондон, който е част от трансграничните връзки от Амстердам, Париж и някои други метрополиса. Ако и дали FlixBus ще свърже и други британски градове в бъдеще, все още не е ясно за момента.

 

България

 

FlixBus официално влезе на българския пазар. Първите линии са от София до Будапеща, Виена и Букурещ и започнаха да се изпълняват ежедневно от 22 март.

Това ще позволи на българските пътници да достигнат до другите дестинации от международната мрежа на компанията, казва Ласло Арани, регионален управляващ директор на FlixBus.

Билетите вече са в продажба на сайта на компанията и мобилното й приложение. Цената на еднопосочното пътуване между София и Букурещ е 23.90 лв., между София и Будапеща – 37.90 лв., а до Виена билетът е 76.90 лв.

От компанията съобщават, че през първата половина на 2018 г. планират последващо разширяване на мрежата си в региона.

Градски транспорт

Готвят ново орязване на градския транспорт в София

От гражданската организация „Спаси София“ са против готвеното съкращаване на градския транспорт в София. Идеята за намаляване на градския транспорт е обявена в доклад, внесен в Столичния общински съвет от […]

Автомобилен транспорт

Eнергото ще може да прекъсва зареждането на електромобилите

Масовизацията на електромобилите е сериозна заплаха за електропреносните мрежи в Европа, твърдят два независими доклада, изготвени от британския и австрийския енергийни регулатори. Във Великобритания Ofgem дори разработи предложение електропреносните компании да […]

Автомобилен транспорт

Отлагат „Пакет Мобилност“ до края на октомври

Прилагането на „Пакет Мобилност“ по отношение на спорните въпроси се отлага до края на октомври. Това е второто „негласно удължаване на периода, в който фирмите няма да бъдат санкционирани за […]