Европейските градове силно ограничават достъпа до автомобили до центъра

Автомобилният трафик се превръща в един от най-големите проблеми на урбанизацията. Освен замърсяването на въздуха, задръстванията също костват разходи и ненужно изгубено време в път. Някой от големите градове в света решават този проблем като забраняват достъпа на частни автомобили до централните си части. 

Проектът включва и разкриването на нови пространства за колоездачи и повече пешеходни зони. Някои от по-рано приложените мерки, като подтикването към споделено пътуване и въвеждането на такси за ползване на пътищата, се оказват безрезултатни, защото за хората е трудно да се откажат от удобството да пътуват в личния си автомобил. Затова градоначалниците, освен просто да забранят колите, се опитват и да развият среда, благоприятстваща алтернативните начини на придвижване. Очаква се ползите за околната среда да са огромни и качеството на живот да се подобри значително. През 2014 г. Париж решава да спре достъпа на коли с четни номера в регистрационния номер само за ден и замърсяването на въздуха спада с 30%.

В момента Мадрид е водещ по въведените мерки за намаляване на трафика. През декември 2018 г. започна да влиза в сила ограничението за автомобили с газова уредба, произведени преди 2000 г. и също дизелови такива произведени преди 2006 г. с изключение на тези, които вече имат определено паркомясто, регистрирано предварително. Наредбата също забранява на всеки, който не е жител на Мадрид, да влиза с кола в центъра на града. Още през първия ден на тези рестрикции трафикът намалява с една трета. До 2020 г. се планира мерките да станат дори още по-строги. Но Испания не възнамерява да спре до тук. Барселона вече следва примера на столицата, както и други испански градове се очаква да приемат същия модел за екологично съобразна среда. 

Осло пък ограничава автомобилите като част от стратегията за среда без въглероден диоксид, която трябва да се изпълни до 2030 г. Първоначалният план е да се забрани изцяло достъпът на коли до центъра на града, но решението среща отпор у някои политически партии, което налага по-плавен подход. Понастоящем норвежката столица вече е намалила местата за паркиране със 700 бройки. Също така голяма част от града ще бъде реконструирана с цел да се създадат нови велоалеи и пешеходни зони. 

Бе установено, че Париж е вторият европейски град с най-мръсен въздух след Москва, което подтикна кмета Ан Идалго да вземе спешни мерки. Коли, произведени преди 1997 г.,  вече е забранено да влизат в централните части през делничните дни, а всяка първа неделя на месеца е със забранен достъп за коли от 10 сутринта до 18:00 ч. Планирано е също някои пътища да се обособят само за електрически автомобили. 

Копенхаген е един от най-добре пригодените за колоездачи градове в света. Повече от половината население предпочита да се придвижва с колело до работното си място. Това  също е един от градовете с най-малък брой собственици на автомобили в Европа. Това са навици, които са градени в продължение на десетилетия след като през 1960-те започва изграждането на пътища, пригодени само за велосипеди и пешеходци. Общината обаче смята да вложи още усиля в развитието на тази тенденция като приложи националната забрана за продажба на бензинови и дизелови коли, влизаща в сила от 2030 год. През 2035 г. пък се въвежда забраната за продажба на хибридни автомобили.
Мръсният въздух в Рим застрашава културното наследство. През 2017 г. бе проведено изследване, което показа, че състоянието на 3600 паметници от камък и 60 бронзови скулптури е подложено на риск. За да предотврати вредите, Рим решава да забрани дизеловите автомобили в централните части – решение, което е посрещнато с негодувание от някои граждани. 

Хамбург планира да изгради мрежа от зелени площи, покриваща центъра на града. За целта автомобилите ще бъдат премахнати от този район и жителите, както и туристите,  ще могат да се радват на паркове и градини, от които лесно ще могат да достигат до различните административни и бизнес центрове на града. Планирано е също изграждането на път, свързващ крайните квартали с центъра, по който може да се мине само с велосипед или друг екологичен транспорт. 

Източник: https://spisanie8.bg

Uncategorized

20 години Ръководство на корабния трафик в България

Представители на най-големите български и световни организации в морския бранш се събраха в гр. Варна по покана на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Поводът е официалното честване на 20-годишнината от установяването […]

ЖП транспорт

Скандално видео: Локомотивите в БДЖ се крепят на тел, канап и тиксо

Скандално видео, публикувано от потребителя Ангел Ангелов във Фейсбук, разбуни духовете в специализираните железничарски групи. Локомотивният машинист е показал състоянието на кабината на превозното средство, в което личат изобретения в […]