Експерти: Качването на борда на „Царевна“ не е толкова лесно, това би било акт на пиратство

„Капитанът е взел решението заедно с екипажа. Държавата се опитва да направи нещо, за да спаси българските граждани. Този кораб се намира в непосредствен риск. Как ще го направи е въпрос на решение на специалните органи. Няма обаче как да бъде направен коридор в минни полета. И капитанът е преценил, че рискът е по-малък да останат в пристанището“. Това заяви в студиото на „Здравей, България“ военният експерт и председател на асоциация „Джордж Маршал – България” Илия Налбантов в отгвор на въпрос възможно ли е да бъдат спасени българските моряци от кораба „Царевна“. 

„Не мисля, че качването на борда на кораба „Царевна” е толкова лесно. Той е с висок надводен борд, което означава, че ако някой иска да се качи на него, ще му трябват специални технически средства. Корабът е защитен именно, защото е с висок надводен борд”. Това заяви в студиото на „Здравей, България” бившият член на звеното за разследване на морски произшествия към МТИТС Христо Папукчиев, коментирайки информацията, че българският плавателен съд в пристанището в Мариупол е овладян.

„Този кораб е чужда територия и качването на борда му е акт на пиратство. Дори да е прикотвен, това е нарушение”, посочи от своя страна военният експерт и председател на асоциация „Джордж Маршал – България” Илия Налбантов.

По думите на Папукчиев корабът е малтийска територия, тъй като плава под малтийски флаг. „Изключвам украински части да се качат на борда,тъй като той така или иначе е в украинска територия и те могат да го направят по официален път дори и при липса на администрация. Украинските власти може да упражни правото си на контрол и проверка. От друга страна – какъв интерес може да има воюващата страна да се качи на борда? За тях опонентите не са на борда”, подчерта той.

Според него има друга заплаха. „В тази територия, в която се воюва – има всякакви елементи, които нито имат вяра, нито имат народност – имат само едно криминално съзнание, което ги насочва, към местата, където могат да реализират евентуална печалба. А на кораба има гориво, което е в количества, които вероятно няма в пристанището”.

„Методите на криминалния контингент са неограничени и целите им са да завладеят каквото и да е . Това си е акт на пиратство. Опасността не идва от официалните власти, а от криминални елементи, които искат да се облагодетелстват от това, което се намира на борда”, заяви Налбантов.

„На моряците им беше предложено да бъдат изтеглени, но само един пожела това. Всички останали останаха доброволно на кораба при вече ясно разразилата се ситуация”, допълни той.

По думите на Папукчиев най-сигурното място е момента е кораба. „Всеки си има лични причини за решението. Важно е да се вземе предвид и дали на екипажа е изяснен реалния риск, дали опасностите са обсъдени, дали всеки е достигнал до информирано съгласие”.

Автомобилен транспорт

Михаил Рангелов, главен редактор на Транспортал: За Украйна ще има план за възстановяване след войната, България задължително трябва да се включи в него

След приключването на войната в Украйна ще има нов план „Маршал“ за възстановяването на разрушенията. Средствата ще бъдат много големи и политиците в България задължително трябва да ни включат в […]

ЖП транспорт

ЕК одобри Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027

Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 беше одобрена днес от Европейската комисия. Това е първата голяма инфраструктурна програма за България, която е приета от Европейската комисия. Бюджетът на програмата е приблизително 1.61 […]

Воден транспорт

Турция вдига петкратно таксите за кораби през Босфора, транспортният министър с остра реакция след сигнал от бизнеса

България има само десет дни за реакция срещу решението на Турция да вдигне петкратно таксите за преминаване през Босфора, коментира пред Транспортал Стоян Новаков, бивш транспортен заместник-министър в правителството на […]