Експерт: Светът се намира в навечерието на водородна революция

Три-четири години ни делят от избухването на водородна революция, която ще достигне своя пик към 2030 г., което е много по-рано от очакванато. С времето ще станем свидетели на все повече електрически леки автомобили, задвижвани от батерии, както и на тежкотоварни превозни средства, захранвани от водород, като например кораби и влакови композиции. Това заяви Варужан Апелян, експерт по транспорт, в рубриката „Bloomberg TV Bulgaria Интервю“, с водещ Велина Велинова.

„Устойчивият транспорт се характеризира в две направления. Първо е налице по-широко разпространеното захранване чрез литиевойонни батерии, които  имат свои собствени разновидности и се работи усилено по подобряване тяхната ефективност; и второ – това е водородът, чиято „зелена“ разновидност е далеч по-екосъобразна от всички други форми на устойчив транспорт“.

Експертът поясни, че „зеленият водород“ се получава директно от водна електролиза и ако този процес е захранван с възобновяеми източници, то тогава неговият отпечатък върху околната среда е нулев.“

„Другият водород, „синият“, се произвежда от изкопаеми горива или природен газ  като големите петролни компании, целящи да си запазят пазарните си дялове, в момента полагат огромни усилия да убедят обществото, че той е пълноценна алтернатива. Обаче в крайна сметка си остава фосилен дериват“

Като примери за навлизане на водородната технология в тежкотоварния транспортен подсектор Варужан Апелян сподели, че центърът в това отношение е „щата Калифорния, но подобни водородни проекти се разработват в Норвегия и някои азиатски държави“, добави още експертът.

„Пандемията от коронавирус причини появата на десетки нови стартъпи и ускори разрастването на големите производители на екологични превозни средства. Създадоха се иновативни бизнес модели, които обединяват производителя на автомобила заедно оператора на водородната инфраструктура“

„Водородната технология обаче си има и своите недостатъци, сред които най-вече са скъпото производство и съхранение; катализаторите, които са на платинена основа; и липсата на инфраструктура за зареждане“, поясни Варужан Апелян.

От разговора стана ясно, че основната пречка за по-широко навлизане на полуавтономни и изцяло автономни превозни средства е небходимостта от правилна пътна маркировка.

„Поради тази причина железопътният транспорт е много по-лесен за дистанционно управление отколкото всеки друг вид, тъй като пресичанията на линиите са малко на брой и взаимодействието с други превозни средства е нулево“

Целия разговор може да видите във видеото. 
Всички гости на рубриката „Bloomberg TV Bulgaria Интервю“ може да видите тук

Източник: https://www.bloombergtv.bg/a/57-bloomberg-tv-bulglaria-intervyu/84308-ekspert-namirame-se-v-navecherieto-na-vodorodna-revolyutsiya?fbclid=IwAR2sCg-5ry5oB4VINnKQdnIShwzPJOQY9O6hrn3PdgGaS6zJeKVRGkHnMYM

Автомобилен транспорт

Димитър Димитров, Камара на автомобилните превозвачи: Служебният транспортен министър може да помогне много на автомобилния бранш дори и без да пипа нормативната уредба

Господин Димитров, от днес транспортното министерство се поема от нов служебен министър. Какви са очакванията на автомобилния бранш към него? Първо искам да честитя новия пост на г-н Тодоров. Въпреки […]

Автомобилен транспорт

Георги Тодоров ще бъде служебен министър на транспорта

Георги Георгиев Тодоров ще бъде служебен министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, съобщиха от президентството. Георги Тодоров е магистър по право. Професионалната му кариера преминава през Министерство на транспорта, […]