ЕК разследва държавна помощ за DB карго

Европейската комисия ще извърши „задълбочено разследване“ за държавна помощ за DB Cargo в отговор на жалба на конкуренти. Целта е да се установи до каква степен определени мерки за помощ от германското правителство за DB Cargo са в съответствие с правилата за европейска държавна помощ. Според представители на железопътния сектор се чувстват неравнопоставени на пазара.

DB Cargo е дъщерно дружество на държавния Deutsche Bahn AG. Въпреки че компанията е инкасирала значителни финансови загуби през последните години, от Deutsche Bahn са ги покрили, въз основа на споразумение за печалба и загуба между двете компании. Според жалбоподателя това създава нелоялна конкуренция с частни железопътни оператори.

Четири точки на разследване

Европейската комисия обяви, че ще проучи споразумението за приходите и загубата между Deutsche Bahn AG и DB Cargo, възможните благоприятни условия за кредити, които дружеството е получило, потенциално благоприятните условия за ценообразуване за вътрешногруповите услуги на DB Cargo, и на Частично покритие от германския федерален железопътен фонд на възнаграждението на държавните служители, които преди това са заети от бившата национална железопътна компания Deutsche Bundesbahn и понастоящем е разпределена за DB Cargo.

Финансовата подкрепа, която DB Cargo получава от правителството, позволява на компанията да инвестира в своя растеж и разширяване, което иначе не би било възможно. Въпреки това, съгласно настоящите правила на ЕС за държавните помощи, публичната интервенция не се счита за държавна помощ, ако бъде извършена при пазарни условия. В този случай и съгласно член 107 от Договора за функционирането на ЕС държавната помощ за дружество се счита за финансово предимство пред конкурентите си.

„Няма да се състезаваме повече с чувалите пари на DB“

Ханс-Уелм Вроон, директор на RailGood, вече спомена този проблем в последната седмица в своя профил в LinkedIn относно новината за подмяната на локомотивите на DB Cargo. Компанията поръча 200 хибридни локомотиви, след като вече поръча 100 нови локомотиви преди година.

„Състезателите на свободния пазар трябва да се конкурират с Deutsche Bahn със своето неограничено количество торби с пари и германската държавна помощ. Пазарните сили на железниците остават специален въпрос в Европа. Колкото и частните предприемачите са умни и изобретателни, тази форма на конкуренция не е много приятна от бизнес финансова перспектива „, подчерта той.

Освен това Лудолф Керкелинг, главен изпълнителен директор на мрежата на европейските железници, също така подкрепя задълбоченото разследване на DB Cargo. „От името на железопътните линии на товарите приветстваме решението на Комисията. Справедливата конкуренция е крайъгълен камък на европейското сътрудничество и задължението на Комисията е да поиска тази справедливост и да реагира в случай на възможни нарушения. Многократно сме чували от нашите членове за предлаганите оферти на DB Cargo и очакваме с нетърпение резултатът от разследването, „коментира той.

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]