Заформя се нов концесионен скандал заради жп гара Пловдив

Още една от концесиите на ГЕРБ е на път да се провали с гръм и трясък. Според източник на Транспортал от транспортното министерство концесионерът на ЖП гара Пловдив е поискал да се оттегли от коцесията, а държавата да му възстанови инвестираните по негови сметки около 10 млн. лева.

Сделката за концесията на жп гарата бе подписана в последния ден на правителството в оставка на Бойко Борисов през 2013 година.

В спечелилия концесионните права консорциум влизат две компании – автобусната компания на Миролюб Столарски „Карат-С“ и строителната фирма „Биад-С“.  Столарски бе един от спонсорите на първата предизборна кампания на ГЕРБ. Той бе и основна фигура в скандала с разпределянето на автобусни линии на близки частни превозвачи (между които и Столарски) по времето на Бойко Борисов като кмет. След изтеклите записи на срещата с превозвачите оставка подаде тогавашния зам.кмет по транспорта.

Според условията на държавата концесионерът на пловдивската гара се ангажира да инвестира 11.2 млн. лв. без ДДС за целия срок на концесията, като за първите четири години вложенията трябва да са 9.85 млн. лв.

Концесията бе реализиране въпреки критиките от страна на опозицията в лицето на БСП, според които тя е неизгодна за държавата. Както впоследствие се оказа правилно – основната част от инвестициите в първите четири години са насочени не към гарата, а към построяването на частна автогара и хотел.

Повод за критиките бе и разрушаването на сградата на Транспортна болница в Пловдив от страна на концесионера, като се оказа, че тя е публична държавна собственост, а държавата не е дала съгласието си за разрушаването й.

Все още не е ясно по какъв начин може да бъде прекратена концесията, при положение, че това се случва по искане на концесионера. Договорът за нея не може да бъде намерен публикуван никъде на сайтовете на държавните институции. Остават неясни въпросите и каква ще е съдбата на концесионирания обект и кой ще плаща парите на инвеститора. Също така на дневен ред стои и въпроса с приемането на обекта и как ще бъде компенсирана държавата от концесионера за разрушаването на сграда държавна собственост, на чието място сега седи празен паркинг.

Очаква се след вземане на решение за съдбата на концесията то да бъде предложено за гласуване от Министерски съвет, с който отговорността да бъде прехвърлена на цялото правителство.

Градски транспорт

В Младост 4 си паркират под прозорците, пазят си място със стари гуми

Паркирането в столичния район „Младост“ е толкова проблемно, колокото и в останалите райони на София. Там обаче са си въвели вътрешни правила. Паркомястото се запазва със стара гума. За нередностите […]

Воден транспорт

Оборудваме речните и морски пристанища със съоръжения срещу експлоатационни и аварийни замърсявания

Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) е в процес на доставка на съоръжения за приемане на отпадъци – резултат от корабоплавателната дейност, както и на високоспециализирани съоръжения за превенция и реагиране […]

ЖП транспорт

Интермодалната логистика Изток-Запад ще увеличи железопътните превози между Азия и Европа

Интермодалната логистика изток-Запад, разработчикът на Източно-Западната порта (EWG) и казахската EuroTransit Group подписаха споразумение за увеличаване на железопътния товарен трафик между Азия и Европа и за да се направи възможен […]