За чия сметка Студентски град остава без метро, спориха общинари

Не е рентабилно да се строи метро до Студентски град, защото проучване показало, че ще има малко пътници и няма да е натоварено. Това заяви инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД, пред общинската комисия по архитектура и градоустройство днес. Обсъждането бе за удължаване на метрото от последната сега спирка „Бизнес парк“ към „София ринг мол“, ИКЕА и връзка със Симеоновския лифт. Ще се построят две нови станции – междинна при „Декатлон“ и втората ще е последна.

Общинският съветник Борис Бонев от „Спаси София“ постави въпроса струва ли си Столичната община да инвестира 100 млн. лева за метро към слабо заселен район, където живеят 1458 души и се очаква да се заселят още 5000. Той предложи с автобуси и с трамвайна линия (която е планирана по бул. „Св. Климент Охридски“), „което ще струва 100 пъти по-евтино“, да се обслужи транспортно тази част на Витошката яка.

В същото време райони като Студентски град нямат метро, (90 хил. жители), посочи Бонев. „Както и много от северните части на столицата“, добави арх.Борислав Игнатов от „Демократична България“.

Кой е платил проучването, че е изгодно метро до двата търговски центъра
Всичко, което трябва да знаете за:Новини без коронавирус (1717)

Проучване от 2012 г. за натоварване на бъдещо трасе от Бизнес парка до Симеоновския лифт доказало, че е достатъчно натоварено и затова е избрано то от 4 предложени варианта. По него щели да се качват 18 хил. пътници дневно, докато ако метрото се развие на изток, към Горубляне, щяло да е с 50% по-малко, посочи инж. Братоев.

„Потенциалът на Студентски град не е достатъчен. Натоварването на метрото там ще е по-малко, отколкото е необходимо. Същото се оказа и (за отклонение) към Илиянци“, цитира той проучването като аргумент защо най-динамично развиващият се район на София – Студентски град (90 хил. жители), както и северните части на столицата остават извън обсега на подземната железница.

Кой е платил проучването за новото трасе

Бонев попита дали проучването не е правено с пари на собствениците на двата търговски центъра, докъдето ще стига, но инж. Братоев отхвърли това с твърдението, че през 2012 г., когато е правено, „този мол не е бил даже в проект и целта е била за свързване на метрото със Симеоновския лифт“.

Общинският съветник от „Спаси София“ обаче направи бърза справка и цитира, че проектът за изграждане на „Ринг мол“ е разработен през 2010 г., а през 2012 г., когато е извършено проучването дали ще е рентабилно трасето дотам, вече е бил в процес на изграждане. „И проучването за новото метротрасе, което доказва, че ще има достатъчно пътници по него, е платено от собствениците на тези търговски центрове“, отбеляза Бонев.

В отговор инж. Братоев отбеляза, че идейният проект (за маршрута на метротрасето) е бил финансиран „от който си иска там, не сме го финансирали ние… а от местните там бизнесмени“. И подчерта, че предпроектните проучвания обаче били платени от Столичната община.

Инж. Братоев: Трасе през Студентски град не е рентабилно

Вариантът метрото да се удължи от станция „Витоша“ на бул. „Черни връх“ към Студентски град и оттам към „Ринг мол“ и Симеоновския лифт също не бил рентабилен, каза Братоев. Дължината била 5 км и се получавал брой пътници под минимума, който се изисква. Това показало проучване и затова бил изоставен засега този маршрут.

Арх.Борислав Игнатов от „Демократична България“ отбеляза, че като се построи метро в слабо населена зона като Витошката яка, това крие риск от насочване на инвестиции за бъдещо сериозно застрояване там.

Силвия Христова от ГЕРБ напомни, че с промени в Закона за устройство и застрояване на Столичната община, гласувани през 2018 г., в тези зони е забранено високото строителство.

Тома Белев от „Демократична България“ няколко пъти зададе въпроса колко е инвестицията за новото метротрасе, но не получи отговор.

По предложение на Игнатов тази точка от дневния ред на комисията беше отложена със задача да се представи сравнителен анализ с данни за натовареността по тази дестинация и дали не може трафикът да се поеме от наземен транспорт. Против отлагането бяха ГЕРБ и „Атака“, а „Демократична България“, Борис Бонев и БСП бяха за и тя бе отложена.

Главният архитект на София: Метрото трябва да намалява ползването на коли

Главният архитект на София Здравко Здравков в предишни обсъждания посочва друг мотив за избора на трасето на метрото да тръгва от Бизнес парка към „Ринг мол“, а не от бул. „Черни връх“ през Студентски град в същата посока. Целта е метрото да обслужи зони, където жителите се придвижват предимно с автомобили, и да ги накара да слязат от тях, а не да допълва градския транспорт.

Район „Студентски“ е с най-малко автомобили на глава от населението в столицата, показва „Визия за София“. Поради това търсеният ефект от метро там – да свали максимален брой софиянци от колите, няма да е голям, обоснова се арх.Здравков.

dnevnik.bg

Автомобилен транспорт

„Капитал“: Голямата тол схема: държавата подари системата на Kapsch

След няколко години увъртане държавата в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) окончателно вдигна ръце от системата за електронни винетки и тол такси и я „подари“ на частна фирма. Това […]

Въздушен транспорт

Летище София уволни служител за коментар „Оставка!” под лайв стрийм на Борисов

Държавното Летище „София” е уволнило нелоялен към правителството служител за коментар “Оставка” под пост на премиера Борисов. Това стана ясно от сигнал на Михаел Христов до „Биволъ”. До неотдавна той […]

ЖП транспорт

Стартира модернизацията и на ключовия железопътен участък Костенец-Септември

Генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски даде старт на строителните дейности  за модернизация на железопътния участък Костенец-Септември, част от проект „Модернизация на железопътна линия София-Пловдив“. Събитието се състоя на […]