За чия сметка Студентски град остава без метро, спориха общинари

Не е рентабилно да се строи метро до Студентски град, защото проучване показало, че ще има малко пътници и няма да е натоварено. Това заяви инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД, пред общинската комисия по архитектура и градоустройство днес. Обсъждането бе за удължаване на метрото от последната сега спирка „Бизнес парк“ към „София ринг мол“, ИКЕА и връзка със Симеоновския лифт. Ще се построят две нови станции – междинна при „Декатлон“ и втората ще е последна.

Общинският съветник Борис Бонев от „Спаси София“ постави въпроса струва ли си Столичната община да инвестира 100 млн. лева за метро към слабо заселен район, където живеят 1458 души и се очаква да се заселят още 5000. Той предложи с автобуси и с трамвайна линия (която е планирана по бул. „Св. Климент Охридски“), „което ще струва 100 пъти по-евтино“, да се обслужи транспортно тази част на Витошката яка.

В същото време райони като Студентски град нямат метро, (90 хил. жители), посочи Бонев. „Както и много от северните части на столицата“, добави арх.Борислав Игнатов от „Демократична България“.

Проучване от 2012 г. за натоварване на бъдещо трасе от Бизнес парка до Симеоновския лифт доказало, че е достатъчно натоварено и затова е избрано то от 4 предложени варианта. По него щели да се качват 18 хил. пътници дневно, докато ако метрото се развие на изток, към Горубляне, щяло да е с 50% по-малко, посочи инж. Братоев.

„Потенциалът на Студентски град не е достатъчен. Натоварването на метрото там ще е по-малко, отколкото е необходимо. Същото се оказа и (за отклонение) към Илиянци“, цитира той проучването като аргумент защо най-динамично развиващият се район на София – Студентски град (90 хил. жители), както и северните части на столицата остават извън обсега на подземната железница.

Кой е платил проучването за новото трасе

Бонев попита дали проучването не е правено с пари на собствениците на двата търговски центъра, докъдето ще стига, но инж. Братоев отхвърли това с твърдението, че през 2012 г., когато е правено, „този мол не е бил даже в проект и целта е била за свързване на метрото със Симеоновския лифт“.

Общинският съветник от „Спаси София“ обаче направи бърза справка и цитира, че проектът за изграждане на „Ринг мол“ е разработен през 2010 г., а през 2012 г., когато е извършено проучването дали ще е рентабилно трасето дотам, вече е бил в процес на изграждане. „И проучването за новото метротрасе, което доказва, че ще има достатъчно пътници по него, е платено от собствениците на тези търговски центрове“, отбеляза Бонев.

В отговор инж. Братоев отбеляза, че идейният проект (за маршрута на метротрасето) е бил финансиран „от който си иска там, не сме го финансирали ние… а от местните там бизнесмени“. И подчерта, че предпроектните проучвания обаче били платени от Столичната община.

Инж. Братоев: Трасе през Студентски град не е рентабилно

Вариантът метрото да се удължи от станция „Витоша“ на бул. „Черни връх“ към Студентски град и оттам към „Ринг мол“ и Симеоновския лифт също не бил рентабилен, каза Братоев. Дължината била 5 км и се получавал брой пътници под минимума, който се изисква. Това показало проучване и затова бил изоставен засега този маршрут.

Арх.Борислав Игнатов от „Демократична България“ отбеляза, че като се построи метро в слабо населена зона като Витошката яка, това крие риск от насочване на инвестиции за бъдещо сериозно застрояване там.

Силвия Христова от ГЕРБ напомни, че с промени в Закона за устройство и застрояване на Столичната община, гласувани през 2018 г., в тези зони е забранено високото строителство.

Тома Белев от „Демократична България“ няколко пъти зададе въпроса колко е инвестицията за новото метротрасе, но не получи отговор.

По предложение на Игнатов тази точка от дневния ред на комисията беше отложена със задача да се представи сравнителен анализ с данни за натовареността по тази дестинация и дали не може трафикът да се поеме от наземен транспорт. Против отлагането бяха ГЕРБ и „Атака“, а „Демократична България“, Борис Бонев и БСП бяха за и тя бе отложена.

Главният архитект на София: Метрото трябва да намалява ползването на коли

Главният архитект на София Здравко Здравков в предишни обсъждания посочва друг мотив за избора на трасето на метрото да тръгва от Бизнес парка към „Ринг мол“, а не от бул. „Черни връх“ през Студентски град в същата посока. Целта е метрото да обслужи зони, където жителите се придвижват предимно с автомобили, и да ги накара да слязат от тях, а не да допълва градския транспорт.

Район „Студентски“ е с най-малко автомобили на глава от населението в столицата, показва „Визия за София“. Поради това търсеният ефект от метро там – да свали максимален брой софиянци от колите, няма да е голям, обоснова се арх.Здравков.

Източник: https://www.dnevnik.bg

Въздушен транспорт

Корнелия Нинова: ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“

ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“, алармира през фейсбук страницата си лидера на БСП Корнелия Нинова. „Господин Борисов, вярно ли е, че правителството […]

Воден транспорт

Австралия се задръсти с празни контейнери

Транспортните фирми в Австралия призоваха контейнерните линейни оператори да пратят допълнителни контейнеровози, които да извозят празните контейнери от континента. Пред Loadstar Артур Цанерос, главен изпълнителен директор на ACFS Port Logistics, […]

Автомобилен транспорт

Одобриха трасето на АМ “Хемус”, минаващо през област В. Търново

Министерство на регионалното развитие и благоустройството даде зелена светлина на проекта за изграждане на трасето на АМ “Хемус”, което ще преминава през региона. Това стана факт, след като беше одобрен […]